Har surfat runt ett tag här på byggahus ett tag och gör nu mitt första inlägg!

Jag har ett tag funderat på att sätta in en diskmaskin i köket. Tyvärr är enda platsen bredvid spisen. Till att börja med, är det okej att sätta den bredvid spisen?
Hur ska jag göra med bänksivan? Just nu vilar den ju på skåpet som ska bort och på diskmaskinen kan den väll inte vila?

Ett alternativ är att sätta in en 45 cm maskin, men vad gör man med utrymmet som blir över?

Hoppas ni har några bra idéer!

IMG_0040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bänkskivan måste ha ett stöd i båda ändar, och en diskmaskin är inte ett stöd.
Så enda alternativet som jag ser är en 45-maskin. Då har du 15cm att bygga ett stöd på.
 
Jag har också diskmaskin bredvid spisen. Jag löste det med att ställa ett sidostycke (som det till höger på din bild, fast lägre) mellan diskmaskin och spis. Det fungerar då som stöd för bänkskivan. Fäste det i golvet och i bänkskivan med vinkeljärn.
 
I mitt fall är det bara ca 5 mm mellan bänkskivan och spisen, hur får man då plats? För diskmaskinen är ju exakt 60 com vilket kommer att ersätta skåpet fullt ut.
 
inbyggnadsdiskmaskin är väl enklast, skåpet måste bytas men dina andra problem är lösta
 
thomas_7 skrev:
I mitt fall är det bara ca 5 mm mellan bänkskivan och spisen, hur får man då plats? För diskmaskinen är ju exakt 60 com vilket kommer att ersätta skåpet fullt ut.
Vad jag vet så brukar bredden heta 60 cm men själva maskinen brukar vara något smalare. Så var det med min maskin i varje fall. Tål i varje fall att kollas upp!
 
TS, det finns bänkdiskmaskiner som får plats i 60-stommar. Du kanske ska kika på dom? Jag va inne på det i min förra lgh, med det gick inte pga avloppet. Du ser ut att ha bättre förutsätningar.
 
Jag hade samma problem med det löstes med en 8 mm gängstång (http://www.evbutiken.se/helgangad-stang-hgs-46-blankforzinkad-p-16625-c-1201.aspx) som jag fäste med ett plattjärn (och två muttrar) i bänkskivan och en fästplatta (http://www.evbutiken.se/montagefaste-for-gangstang-fastplatta-80x30mm-p-16643-c-1201.aspx) i golvet. Det är viktigt att bänken inte bara vilar på stången, utan sitter fast. Det blev mycket stabilt, men kanske skall man välja en 10 mm gängstång.

Jag utnyttjade alltså de millimetrar som diskmaskinen och spisen har till godo.
Edit: Jag har inbyggnadsmaskin Cylinda DM 830.
 
sulfobus skrev:
Jag hade samma problem med det löstes med en 8 mm gängstång ([länk]) som jag fäste med ett plattjärn (och två muttrar) i bänkskivan och en fästplatta ([länk]) i golvet. Det är viktigt att bänken inte bara vilar på stången, utan sitter fast. Det blev mycket stabilt, men kanske skall man välja en 10 mm gängstång.

Jag utnyttjade alltså de millimetrar som diskmaskinen och spisen har till godo.
Edit: Jag har inbyggnadsmaskin Cylinda DM 830.
Har du någon bild på det? Hur har du gjort för att det inte ska vara synligt?
 
  • Gilla
Lisat
  • Laddar…
dannan skrev:
TS, det finns bänkdiskmaskiner som får plats i 60-stommar. Du kanske ska kika på dom? Jag va inne på det i min förra lgh, med det gick inte pga avloppet. Du ser ut att ha bättre förutsätningar.
Jo jag har funderat på det, är absolut ett alternativ.
 
thomas_7 skrev:
Har du någon bild på det? Hur har du gjort för att det inte ska vara synligt?
Jag tog några bilder: http://db.tt/yQHjkhCO
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Täcksidan på höger sida om bänkskåpet, mot kylskåpet, såga av den horisontellt och flytta bänksskåpsstommen täcksidans tjocklek till höger så den står dikt an mot kylskåpet. Ta sedan täcksidan och sätt på vänster sida mot spisen. Du får ju flytt bänksskåpsstommen också. Samma totalbredd, men du har plats för diskmaskinen!

Jag har fäst täcksida mot golvet och bänksskivans undersida med aluminium-u-profiler som jag skruvar fast i golv och bänk och sedan skjuter in täcksidan och drar fast från insidan genom sidan på u-profilen in i täcksidan för att låsa fast den. Alt är ju vinkeljärn. Fräs gärna ner vinkeljärnets tjocklek i golv och bänk för att inte diskmaskinen ska hamna på järnen och kärva eller stå snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.