Fixat ett badrum på 4 kvadrat, tog in offerter som var rätt likartade. De vi valde beräknade arbetet till 20 arbetsdagar, 155 timmar. Badrummet blev bra, men man vill ha betalt för 36 extra timmar för tilläggsarbeten, totalt 191 timmar a 590 kr. Var hemma stora delar av byggtiden och kunde se att de var hemma hos oss i totalt 11 dagar, ofta ett par timmar om dagen och bara vid 3 tillfällen med 2 man. Jobbarna sa själva att de trodde jobbet skulle omfatta ca 70 timmar. Visst har vi skrivit under offerten, men är det rimligt att betala för nästan 25 arbetsdagar, det är ju som lekman svårt att innan veta vilken arbetstid som är rimlig? Säkert bidrar ROT osv, men en offert måste väl vara någorlunda överensstämmande med verkligheten?
 
Är det fast pris i offerten?
 
36 timmar för tilläggsarbeten, låter i så fall som om det var ganska omfattande arbeten?? Vad var det för extrajobb??

Räknade lite på detta, 11 dagar, varav 3 med två man = 14 dagar, 8 timmar per dag gör då 112 timmar - 36 = 76 timmar för badrummet och resten extra.

Du skriver att dom ofta bara var hos er ett par timmar...
Räknar vi då på 6 timmar per dag blir förhållandet 84 timmar = 48 timmar för badrummet och 36 för det extra arbetet.
4 timmar per dag gör 56 timmar = 20 timmar för badrummet och 36 för extraarbetet.
 
Hörde att det uttryckligen måste stå "fast pris" i offerten, det gör det inte. Det står "beräknad tid för arbetets utförande är 20 arbetsdagar" och ovanstående utförs för en sammanlagd kostnad av 137000 kr varav ingår arbetskostnad inkl moms om 91000 kr. Arbetskostnad 590 kr/h inkl moms. Vi köpte inredning mm separat. Extraarbetet består mest av kakling av en snedvägg (med takfönster mittpå), resterande väggar var med i offerten från början. Duschrummet är 4 kvadrat med duschhörna, toalett och kommod. Värmegolv, takspottar, handukstork. Kaklingen av snedväggen tog 20 timmar enligt räkningen. Tror att det är rätt utbrett i branshen att man minst dubblar arbetskostnaden i offerterna, om alla gör likadant så blir ju offerterna likartade så att det inte är någon ide att ta in fler. Flera hantverkare jag talat med säjer att ett jobb som vårt brukar ta 60-70 timmar, men i alla våra offerter beräknades arbetstiden till ca 150 timmar. Det betyder ju att man tar betalt för heltid från 2-3 kunder samtidigt, borde vara brottsligt. 191 timmar a 590 kr ger 112690 kr, drar man in det från 3 stackars kunder ger det 338070 kr på 25 dagar. Vi borde betala för 70 timmar, 41300 kr vilket motsvara tiden de lagt ned, den övriga tiden var de hos någon annan och jobbade, den tiden betalar andra för. De vill ha 106790 av oss bara för arbetet, ger en timkostnad på 1525 kr vilket är rätt långt från de 590 kr som står i offerten.
 
Är det inte hantverkare som lämnat offerter?
 
O
Nu hänger jag inte riktigt med... har hantverkaren saltat fakturan med extra timmar utöver offerten? Har du godkänt detta?
Som hantverkare får du lämna vilket pris du vill det är inte brottsligt att ta betalt... Att man tar i extra när man lämnar en offert är inte så konstigt, då man lägger på extra för att kunna gardera sig om något händer
 
  • Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Begär man offert och sen godkänner den så betalar man det. En offert är ett fast pris ibland går det bra för hantverkaren och ibland går det dåligt men då kan ju inte hantverkaren kräva mer pengar vill man betala exakt den tiden som går åt så kör man på löpande.
 
  • Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
D09
Kolla med Konsumentverket hur dom tolkar avtalet och vilka öppningar som finns som komplement till alla goda tips o råd som kommer på forumet.

Hur tolkade du offerten från början?
Fast eller löpande?

Dvs Hur hade du resonerat om antalet timmar överstigit uppskattningen?

Jag brukar nästan alltid försöka få "maxpris" i offerter men samtidigt medveten om att entreprenörerna måste ha lite marginal för att gardera sig för strul. Tycker jag priset är ok så berör det mig inte om dom blir färdiga tidigare och inte slarvat.

Hade det varit ett löpande arbete fast man fått en grov uppskattning inledningsvis för att ha ett hum om var det pekar så hade jag räknat deras timmar och material och betalat därefter.

Lite surt är det ju alltid dock att betala fullt och sedan en massa x:à och sedan inse att dom blir färdiga på tok för "tidigt" för att klara ordinarie jobb. :)

Kolla med firman med timmarna om dom kan göra något på fakturan.

Får du ner den 8 000 kr så kan du nästan köpa ett eldar utomhusbad eller en stor tv :)
 
Men hantverkaren tar ju ingen risk, det står ju att oförutsedda omständigheter osv ligger utanför offerten. Måste det utryckligen stå "fast pris" i offerten? I vårt kontrakt står det att arbetet beräknas till 20 arbetsdagar för vilka man tar betalt för heltid. Man jobbade ju bara hälften av de dagarna, och oftast bara ett par timmar per dag. Allt tyder på att det tog max 70 timmar vilket de som utförde arbetet bekräftade. Är det ett fast pris om offerten bygger på en beräknad byggtid som visar sig rejält överdriven? Hade det tagit längre tid än beräknat så hade det känts helt OK att betala för det om byggtiden hade kunnat beläggas, men att betala för 191 timmar när jobbet tog max 70 totalt känns suboptimalt. Varför inte bara ta betalt för utfört arbete som alla andra arbetstagare gör?
 
Mikael_L
ljo002 skrev:
Varför inte bara ta betalt för utfört arbete som alla andra arbetstagare gör?
Då väljer man löpande räkning, om man gillar den modellen bättre.
(Med okänd slutsumma då, som nackdel.)

Varför godkände du offerten i första läget? Tyckte du prisuppgiften var bra eller dålig då?

Har du bett om offert och sen accepterat så tycker jag nog att det bara är att slanta upp. Du har väl varit inställd på det beloppet hela tiden?

Om det är något som man kan titta över lite så är det väl tilläggsarbetena.
Om dom varit där så lite timmar som du anser så verkar dessa arbeten inte ha tagit den tiden som det påstås.
 
  • Gilla
Grillen och 1 till
  • Laddar…
D09
ljo002 skrev:
Men hantverkaren tar ju ingen risk, det står ju att oförutsedda omständigheter osv ligger utanför offerten. Måste det utryckligen stå "fast pris" i offerten? I vårt kontrakt står det att arbetet beräknas till 20 arbetsdagar för vilka man tar betalt för heltid. Man jobbade ju bara hälften av de dagarna, och oftast bara ett par timmar per dag. Allt tyder på att det tog max 70 timmar vilket de som utförde arbetet bekräftade. Är det ett fast pris om offerten bygger på en beräknad byggtid som visar sig rejält överdriven? Hade det tagit längre tid än beräknat så hade det känts helt OK att betala för det om byggtiden hade kunnat beläggas, men att betala för 191 timmar när jobbet tog max 70 totalt känns suboptimalt. Varför inte bara ta betalt för utfört arbete som alla andra arbetstagare gör?
Vad menas med oförutsedda händelser?

Fanns det leveranstid med vite kopplat eller fanns det inget underlag på hur befintlig konstruktion var?

För mig är oförutsedd händelse större händelser som att man inte gett info om t ex ledningar i vägg och man kapar en sådan men då hade jag skrivit så...
 
D09
Dom verkar haft ert projekt som utfyllnadsjobb mellan andra och kanske ( spekulerar ) insett marginalen på tid för dom verkar ju ha lagt en hel del restid till och från och indirekt fått denna betald genom marginalen.

Vid fast pris inget konstigt, vid löpande hade jag inte accepterat att dom lägger halva byggtiden ( spekulerar ) på resor
 
O
Tror att TS får förklara lite mer vad som är problemet...
Jag hänger inte med alls...
Är det så att hantverkaren vill ha mer betalt förutom offerten?

Jag har en känsla av att de flesta hantverkare föredrar att arbeta mot löpande räkning.
Inget konstigt med det. Du hade kunnat be hantverkaren arbeta mot löpande räkning.

Men jag tror att en hantverkare får överskrida sin offert med max 15%
 
ljo002 skrev:
Det står "beräknad tid för arbetets utförande är 20 arbetsdagar" och ovanstående utförs för en sammanlagd kostnad av 137000 kr varav ingår arbetskostnad inkl moms om 91000 kr. Arbetskostnad 590 kr/h inkl moms.
Om det står som du skriver här ovan så skulle jag både vilja påstå och hävda att det är 590:-/h som gäller.
Det framgår att 20 dagar är en uppskattning "beräknad tid" och därmed även 137000 och 91000. Varför 91000 sen är lite mindre än 20 dagar a 8 timmar a 590:-/h kan man ju undra men det är ju en bisak. Det framgår också att arbetskostnaden är 590:-/h och det är det du kan luta dig emot om du vill hävda att det är ett jobb på löpande räkning.Vilket det förefaller vara för mig så som det är skrivet i avtalet.

Hantverkaren är dessutom enligt konsumenttjänstlagen skyldig att specificera timmarna, har de inte gjort det behöver du inte betala en krona, än. Skriva noga ner alla timmar de har varit där, så du själv har koll på vad de jobbat, vilka dagar, hur mågna timmar osv. Har du inte koll på det lär hantverkarnas uppgifter gälla, oavsett vad det säger....

Som flera andra undrar även jag över dessa 36h extra. Har ni kommit överens om extraarbeten utöver offerten, det ska i så fall finnas avtal på det med gör det det? eller kommer de med detta efteråt trots att de redan gjort klart jobbet på halva tiden?
 
Redigerat:
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Här var det en badrumsfirma som fick jobbet, de hade underleverantörer som snickrade osv. Visst får man vara beredd att det diffar lite, kanske 15-25% hit eller dit. Här blir det ju nästan 200 timmar när jobbet i verkligheten tog kanske 60 timmar inkl allt. Som lekman är det ju svårt att veta om ett byggjobb tar 40, 60, 100 eller 150 timmar, speciellt om samtliga offerter man tar in minst dubblar arbetstiden. Det traditionella skyddet med att ta in flera offerter funkar ju inte om alla överdriver tiden i samma grad. Tror att det är en viss kartellbildning här, främst på mindre orter vilket tagit fart med ROT avdragen. Vi bor centralt så någon restid att tala om är det inte. Tilläggsarbetena kommer vi förstås att bestrida, det kan inte ta 20 timmar att kakla en liten bit snedtak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.