Jag har fått ett färdigt växthus i födelsedagspresent, men det var mycket jobb innan det är klart. Jag har grävt ur och fyllt i någon sorts småstensblandning som skulle vara bra.
Jag har grävt ur 10 st. 60 cm djupa hål som jag ska stoppa papprör i, sedan ska den färdiga sockeln läggas på och gjutas fast. Jag är livrädd för hur det ska gå till, så att det blir rakt och i våg och rätta vinklar. Har någon gjort detta så att jag kan få lite råd hur jag ska gå tillväga? :confused:
 
Hej och välkommen hit.

Vad menas med färdigt växthus. Är det glas eller plast? Hur stort? Är det lätt att lyfta?

Vad hade du tänkt att fästa växthuset i betongen med. Finns stolpskor som går att höjdjustera efter gjutningen vilket underlättar en hel del. Att markera ut med stöttor och dra snöre mellan ger dig en inblick om hur resultaten kommer att bli. Sen "kryssmäter" man hörna mot hörna diagonalt. Avståndet ska vara samma på båda om allt är i 90grader.

Återkom gärna med bilder eller mer information så ska vi nog kunna hjälpa dig en bit på vägen..
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hej Stefan
Tack för att du har läst och svarat. Vad jag har fått är ett nytt monteringsbart växthus som heter Cenia-62 och har en yta av 6,2 m2, bredd 195, längd 320, höjd 213. Stommen är av anodiserad aluminium. Det är 6 mm slagtålig kanalplast, 4 ventilationsluckor, integrerade takrännor och en stålsockel.
Stålsockeln som har nedgjutningsjärn fastsatta på sockeln ska gjutas fast och sedan ska växthuset sättas ovanpå.
Jag har papprör som är till för att gjuta i och de 60 cm djupa hålen är grävda. Jag har köpt grovbetong i småsäckar som ska röras ut med vatten, men jag törs inte börja. Sockeln är inte helt stabil den går att vrida hit och dit.
Hoppas på goda råd.
 
Hej igen
Det är när jag häller i betongcementen som jag är rädd för att allt ska ändra sig och att jag inte får det rakt och i rätt vinkel, och att växthuset inte ska passa då.
 
001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut nu där växthuset ska stå, stenplattor och baljor över de grävda hålen.
Nästa bild är sockeln som ska gjutas fast i hålen.
 
Det måste väl finnas många som har byggt ihop växthus, kan jag få lite råd?
 
P
Placera 4 träreglar i mellanrummet mellan nedgjutningsjärnen. Desa reglar ska sträcka sig från ena till andra långsidan. Palla upp dom så det blir bra nivå och väg av dom med ett vattenpass så det blir rakt. Tänk på att det ska vara vågrätt både mellan långsidorna men även mellan reglarna.
Sen lägger du sockeln på detta och se till att det inte kan röra sig på något sätt. Se till att att ramen är rak. Gjut sen.....

Bara palla sockeln går nog också men lite bökigt att behöva lyfta, justera, palla under tycker jag skulle bli jobbigt.
 
Redigerat:
jag har hört att man ska palla upp sockeln ordentligt, bygga ihop växthuset och därefter gjuta fast stolpskorna

gjuter man fast sockeln direkt och det är snett eller ur vinkel så kan det bli ett elände att få i glasen...

rätt eller fel vet jag inte men det är vad jag hört
 
Hej och tack för ditt svar, det låter som en smart idé du har, för jag är lite rädd för att sockeln ändrar sig när jag gjuter.
 
Nu är papprören för gjutning på plats, vattenpasset visar att sockeln ligger i våg, vinkelhaken visar att vinklarna är rätt. Nu ska jag fylla igen runt papprören och lägga lite träbitar för att palla upp sockeln så den ligger på plats. Tycker alla att det låter okey? 002 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du följt mitt växthusjobb, har du några förslag eller kommentarer?
 
  • Gilla
Bhp863
  • Laddar…
P
Jag skulle inte ha lagt sockeln på papprören utan en bit ovanför. Då hade det inte varit så noga att papprören är på samma höjd och hade varit enklare att gräva ner dom. Men se också till att du lägger några vikter på sockeln innan du gjuter dvs gör så att socken inte kan röra sig

Sen ser det ut att sockel kommer högt över gräsmattehöjd. Är det tänkt att vara så?
Kontrollera också att vattenpasset visa i våg även om du lägger det på en regel eller dylikt som ligger tvärsöver.
 
peternicklas
Diagonalmätt för att säkerställa att diagonaler är lika långa.
 
Sockeln ligger på papprören och nu är grus ilagt runt rören och vi har stöttat upp sockeln med plankbitar så att den ligger ganska stadigt. Nedersta delen av sockeln är i höjd med gräset, även om det inte ser ut så på bilden.
Nu får det vara ett tag, för nu har jag börjat med monteringen av växthuset. Dörren är klar och vädringsluckorna är klara.
 
Jag blir snart tokig, ingenting fungerar, det går inte att få i kanalplasten, finns det någon som har satt ihop ett Cenia-växthus? Jag behöver råd eller hjälp av någon som kan det och vill jobba lite extra i närheten av Eskilstuna. HJÄLP!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.