Redigerat:
jag har två speedsquare en liten typ 17 cm
å en stor ca 35 cm den stora e bra vid takjobb ,takstolar
åsså köpte ja en construktions miniräknare som man bör ha om man ska ha full glädje av sin speedsquare
 
Men, jag skulle vilja svärta in alla siffror och skalor. Var kan man köpa urtavlesvärta?
 
Kilensnickare skrev:
Lite guider till användningen av speed square, på utrikiska:

[länk]
[länk]
[länk]

Sen finns det massa youtubeklipp...

[länk] Om inte länken fungerar sök på "speed square" i [länk]
pj borg skrev:
jag har två speedsquare en liten typ 17 cm
å en stor ca 35 cm den stora e bra vid takjobb ,takstolar
åsså köpte ja en construktions miniräknare som man bör ha om man ska ha full glädje av sin speedsquare
Jag vill varken ha länksamlingar eller uppräkningar av vilka Speedsquares ni äger. Jag vill att någon av entusiasterna med några meningar formulerar vad det är som är så bra med Speedsquaren. Det måste ni väl veta?

Jämför till exempel med allt jag skrivet om fördelarna med Talmetern.
 
jamen om du tex ska göra ett altantak
behöver du bara bredden på altanen sen bestämmer du hur mycket de ska luta sen kan du göra alla takstolar utan att klättra upp å vingla me nå vattpass o planka o göra nån form av mall
sen har du en skala till på den för att få ut vinkeln på ränndalsåsen om du tex gör ett mansardtak,
eller om du ska göra en broqvist där taket på den går ihop med taket på huset å du ska skära in takstolarna mot hustaket å broqvistens tak lutar 15 grader tex då tar du din vinkel å märker 75 grader så passar den som en gud mot hustaket jag tycker den e super de enda den är sämmrr. än en vanlig vinkel är väl att det inte går att treva fönster me den
 
Beställde precis på amazon Swanson Metric Speed Square ~39$
 
  • Gilla
pj borg
  • Laddar…
ofan skickar dom till sverige
adress?
 
Jag beställde via ebay igår. En Swanson NA202 :) Blev någon krona billigare än hos Amazon.
 
  • Gilla
pj borg
  • Laddar…
Japp, men frakten var typ hälften av slutsumman
 
pj borg skrev:
jamen om du tex ska göra ett altantak
behöver du bara bredden på altanen sen bestämmer du hur mycket de ska luta sen kan du göra alla takstolar utan att klättra upp å vingla me nå vattpass o planka o göra nån form av mall
sen har du en skala till på den för att få ut vinkeln på ränndalsåsen om du tex gör ett mansardtak,
eller om du ska göra en broqvist där taket på den går ihop med taket på huset å du ska skära in takstolarna mot hustaket å broqvistens tak lutar 15 grader tex då tar du din vinkel å märker 75 grader så passar den som en gud mot hustaket jag tycker den e super de enda den är sämmrr. än en vanlig vinkel är väl att det inte går att treva fönster me den
Tack för att du bemödar dig med att svara.

Fast jag förstår fortfarande inte vad det är som är så bra med Speedsquaren. Med det kanske har att göra med hur man jobbar. Jag föredrar till exempel att såga till takstolarna nere på marken, innan jag lyfter upp dem på taket. Så jag har aldrig haft behov av att mäta ut vinklar på reglar som monterats uppe på taket innan de är tillkapade. Men det är möjligt att Speedsquaren har en funktion att fylla i just det momentet, det kan jag inte avgöra. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle gå till.

Men hur den kan ersätta ett vattenpass förstår jag inte alls. Men det vore ju väldigt bra om det skulle gå.

Nåt mansardtak har jag aldrig byggt, så jag har inte riktigt kläm på hur problemet med vinkeln med ränndalsåsen uppstår eller löses. Men jag tror att om jag nu verkligen skulle bygga ett masardtak så hade jag räknat ut alla behövliga vinklar redan i mitt ritprogram. Att bygga först och sedan mäta hur det blev tycker jag känns bakvänt. Men alla behöver inte tycka som jag.

Men just det där momentet att få nånting att sluta till mot en yta genom att kapa det i en viss vinkel har jag gjort massor av gånger. Typ skärmtak. Men jag har det så lyxigt så att jag kan ställa in min kap/ger-såg i valfri vinkel innan jag sågar. Så jag har aldrig det där behovet att rita ut någon hjälplinje i en bestämd vinkel att kapa efter.

Men den samlade erfarenheten av Speedsquaren måste vara större än EN person. Nån mer måste kunna övertyga mig om fördelarna.
 
  • Gilla
snackarn och 1 till
  • Laddar…
Eftersom vi pratar om något för under 300kr och man får med en instruktionsbok är det väl bara att köpa en och prova
 
  • Gilla
pj borg
  • Laddar…
swemax skrev:
Eftersom vi pratar om något för under 300kr och man får med en instruktionsbok är det väl bara att köpa en och prova
Jasså, det ÄR en instruktionsbok med! Men den verkar inte vara särskilt bra, eftersom det ändå inte är nån som vet vad det är som gör en Speedsquare så unik. Men om någon verkligen förklara fördelarna, så ska jag ändå överväga att köpa en.
 
Anders, jag förstår inte varför du kräver att vi skall övertyga dig. Snacka med en försäljare om du vill bli övertygad. Ingen av oss här bryr sig det minsta om du skaffar en speed square eller inte. Leta efter info själv, eller strunta i det.
 
  • Gilla
April Skies och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte du skall köpa någon

Istället kan du resten av livet undra om du gick miste om något eller inte
 
  • Gilla
CarlMagnus och 2 till
  • Laddar…
meddela gärna när ni får hem dom o tala om hur ni tyckte att allt funkade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.