Dr Ost skrev:
Stämmer även min teori med ditt fel att problemet enbart uppstår när den har klippt klart? Nu gick min klippare in för laddning efter imponerande 2,5 timme (men då har den ju tänkt ganska mycket också :)) och då gick dockningen klockrent. Problemet är alltså bara när den är klar som det verkar....
Mine klippere klarte ALDRI å fullføre plenen (800kvm).
Med tidskjema som ga dem anledning til å klippe 14 timer (inkludert lading) hver dag, trengte de 4 dager for at plenen skulle se brukbart klippet ut. Dette fordi klipper en enten begynte å gå i ring, stoppet opp med en eller annen feilmelding, gikk utenfor kantledningen, klatret opp i et tre, gikk baklengs opp trappen (og satt seg fast), traff på et hinder uten at kollisjonssensoren reagerte slik at den ble stående å grave med bakhjulene til de hadde så store hull at hjulene ikke lenger nådde ned til bakken, osv.
 
Någon som fått tillbaka sin maskin åtgärdad p.g.a högt ljud när den varvar upp (brölljudet) ?
Det känns som det är det största "problemet" som många erfar just nu.

Någon härinne hade smörjt någon "löparbana" för motorn men frågan är om det är något med motorn som åtgärdas då eller som gör att klipparen inte känner av det höga/tjocka gräset lika lätt utan bara minskar friktionen för kännaren.
 
Min Indego brukar inte "bröla". Men igår så fick den för sig att göra detta efter halva klipptiden. Indegon hade då inte klippt dagen innan iom att jag hade gödslat gräsmattan & stängt av den. Så det lilla extra gräset växt på ett dygn blev tillräckligt motstånd för att behöva varva upp. mao behöver jag köra ett pass varje dag.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
frav skrev:
Min Indego brukar inte "bröla". Men igår så fick den för sig att göra detta efter halva klipptiden. Indegon hade då inte klippt dagen innan iom att jag hade gödslat gräsmattan & stängt av den. Så det lilla extra gräset växt på ett dygn blev tillräckligt motstånd för att behöva varva upp. mao behöver jag köra ett pass varje dag.
Jo, men hade du tänkt lösa det höga ljudet genom att klippa mer ofta och därmed också slita ut batteriet tidigare ?
 
Upplever ni att era klippare lär sig öarna och slutar att köra två varv runt dessa allteftersom tiden går efter en kartering eller fortsätter de med detta beteende dock kanske inte lika ofta som de gjorde i början?

Vore mycket tacksam för flera svar på denna fråga!
 
NAMN - Funderar på att döpa min till SOKRATES - sitter mest och tänker ;-)
Sedan skulle man ju kunna passa på att etsa in namn och hem-adress med lödpennan för att om möjligt jävlas med eventuella pirater. Det kan knappast påverka någon garanti väl? En begagnad klippare skulle väl skrotas om den är så dålig att Bosch skulle byta/lösa in den. Att stöldmärka sina grejor måste vara en rättighet. Det är ju inte at återlämna en oanvänd pryl som kan komma i fråga.
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
frav skrev:
Min Indego brukar inte "bröla". Men igår så fick den för sig att göra detta efter halva klipptiden. Indegon hade då inte klippt dagen innan iom att jag hade gödslat gräsmattan & stängt av den. Så det lilla extra gräset växt på ett dygn blev tillräckligt motstånd för att behöva varva upp. mao behöver jag köra ett pass varje dag.
Min har varvat opp 2 ganger som jeg vet om i sommer, Det har skjedd etter at den ikke hadde klippet gress på 3 dager. Når den kommer til gress som ikke har vokst seg for langt så går den tilbake til normalt modus. Jeg har 1 runde med Armaflex rundt klippemotoren bak tallerken og det gjør at den går veldig stille samt at det ikke blir vibrasjoner når den arbeider tungt.

Jeg har for ca 1 uke siden gjødslet plenen, nå vokser den med ca 1 cm pr døgn. Jeg klipper på høyde 5 og må klippe hver dag. Det skal sies at jeg aldri hatt så fin plen som etter jeg fikk Indegoen i hus.

Når en leser alle postingene på dette forumet forstår jeg at men vegrer seg for å kjøpe Indego. Det som går igjen er selvsagt noen feil ( mekanisk og på softwere ) som blir rettet når de er på service. Dette går stort sett igjen på 2012 modellene. Men, hvis folket hadde tatt seg tid til å lese og følge bruksanvisningen så hadde mange fustrasjoner og postinger på forumet vært unngått.

Indegoen er ikke med sine små blader konstruert for å klippe langt gress, røtter eller mose. Gress skal klippes max 1/3 av sin lengde. Det første du skal gjøre er å klippe plenen kort, jevne til hull fjerne høye partier og røtter før du setter igang roboten slik at den aldri vil komme i kontakt med dette. Når den klipper over kanttråd så skyldes det at tråden er lagt for høyt eller at den klipper i bakken.

Noen har så mye problemer med dette at de trolig heller skulle hatt traktor enn robotklipper.

Mitt tips er å slipe knivene sylskarpe ( pass på at de får lik vekt i etterkant ) da jobber den mye lettere og den fliser ikke opp tuppene på gresset. Den klipper ca 250m2 på 1 ladning og det tar ca 1 - 1,5 timer. Ser naboens HQ går ca 6 timer på samme areal og det står igjen gress enkelte steder etter den, men bevares den går mye stillere enn Indegoen, men må ofte hentes inn til ladning da den går tom for strøm ute på plenen, samt den klarer ikke hellinger likebra som Indegoen.

De som har problemer med docking har ikke lagt ledetråden i snorrett linje foran, under og bak ladestasjonen.

Når den kjører over kanttåden kan dette skylde at det er en nærliggende øy som forstyrrer. Avstand mellom tråder skal være minimum 1m.

Jeg er kjempefornøyd med min 2013 75db 5.8 . Den har så langt oppført seg helt fint med ett unntak den klipper ikke kanten. Slumvis gjør den det i forbindelse med klippingen , men går aldri en hel runde.

Twisting forekommer når den skal orientere seg og er helt normalt. Tidvis vil den og oppsøke kanttråden for å orientere seg på kartet. Dette avtar hvis den får jobbe alene uten å bli forstyrret noen dager.. men helt borte blir det neppe. Min twistet 4-6 ganger på de mest kompliserte stedene på plenen. Dette er en 6m lang passasje hvor trådene ligger 25cm fra hverandre. Dette skulle ikke fungere i følge Bosch, men det gjør det faktisk.

Overlapp, de første gangene kjørte jeg i auto modus og fikk noen striper. Så satte jeg ned overlappen manuellt og den ble perfekt. Nå har jeg igjen forsøkt Auto og det fungerer fint nå. Som med hagekartet trenger den kansje litt tid på å justere seg inn.

Noen ergrer seg over at knivene ikke starter sammtidig med at klipperen begynner å bevege seg. Dette er en innebygget sikkerhet fra Bosch og etter min mening en bra ting. Neste klipp vil den sikkert klippe her også.

Klipping i regnvær fungerer fint tallerkenen holder seg helt ren og knivene vil ikke sette seg fast, jeg ble positivt overrasket.

Noen tror at en kan sette den ut om våren og ta den inn om høsten ..... en Robotklipper uansett fabrikat vil trenge ettersyn. Jevnlig rengjøring og sliping eventuellt bytting av kniver er nødvendig.

Tilslutt kniver, de eldste klipperne har lite hull mens de nye har stort.

God Sommer !
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Jo, men hade du tänkt lösa det höga ljudet genom att klippa mer ofta och därmed också slita ut batteriet tidigare ?
Ja, det er jo fornuftig, klipper du daglig når veksten er stor får du en fin plen og du sliter ikke ut kilpperen som hele tiden arbeider lett. Batteri er forbruk etter en viss tid uansett.
 
rcjofo skrev:
Ja, det er jo fornuftig, klipper du daglig når veksten er stor får du en fin plen og du sliter ikke ut kilpperen som hele tiden arbeider lett. Batteri er forbruk etter en viss tid uansett.
Känns korkat att lösa ett konstruktionsfel med en sådan workaround. Varvtalsregleringen finns ju där av någon anledning!
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Svar till Dr Ost

Min klippare dockar ibland likadant efter att den anser sej färdig, men även då den är mitt uppe i en klippning kan den avbryta och göra detta förfarandet, precis som när den ska "spara kartan" och sen fortsätta.Min har även gjort samma sak när den ska in för laddning. Detta skapar väldigt mycket onödiga hjulspår utmed tråden.
Jag har en 2012 maskin uppdaterad till 5,8 5167.
Ett annat klipp problem är att den lämnar oklippta strängar när gräsmattan börjar luta lite och den kör tvärs sluttningen, den lämnar upp till en klippbredd oklippt gräs?
 
Redigerat:
Ett varningens tecken... plocka inte maskrosor där kabeln ligger ! Jag var ute och tog par idag och plötsligt ville inte Fido röra sig ur fläcken :D Hittade brottet relativt lätt denna gången dock.
 
mortimer skrev:
Känns korkat att lösa ett konstruktionsfel med en sådan workaround. Varvtalsregleringen finns ju där av någon anledning!
Korkat ??

Det er vel ingen konstruksjonsfeil .... når du kjører bil, kommer til en bratt bakke ...da vekslar du ner .... varvtalet økar osv henger du med ?
 
rcjofo skrev:
Korkat ??

Det er vel ingen konstruksjonsfeil .... når du kjører bil, kommer til en bratt bakke ...da vekslar du ner .... varvtalet økar osv henger du med ?
Når du kommer opp bakken väkslar du opp igjen og varvtallet synker. Om du måtte skru av motoren og ta ut tenningsnøkkelen og parkere bilen i garasjen og starte turen på nytt for å at varvtalet skulle komme ner, er det en konstruksjonsfeil. Og slik er min erfaring med 5.8 b6157 - man må ta ut den røde nøkkelen og sette den i laderen for at få den tyst igjen.
5.7 b4435 gikk alltid på høyt varvtal, dog ikke like høyt som det høyeste 5.8 b6157 går.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Låter som klipparens givare för avkänning av slingan är felinställd eller defekt. 1. Sitter det mycket gräs fast undertill? 2. Har du testat att bryta strömmen med röda nyckeln? Hjälper inte de punkterna så kan man försöka med 3. Återställning till fabriksinställningarna.
OK, tack för tipsen. Men det är nog kört (bokstavligen).
Rengjorde klipparen från en del gräs, men ingen skillnad. Den kör över tråden ändå.
Bryta strömmen, ingen skillnad.

Reset till fabriksinställningar går inte. D.v.s det går bra fram till den skall börja kartera.
Då står det fel i begränsningstråd under några sekunder.
Sen går den över till huvudmenyn, med endast alternativen Kartera och Meny. Där låser sig menyn. Enda sättet att få liv i den igen är att bryta strömmen.

Provade till slut att göra en ny tillfällig slinga med en annan tråd, men samma sak med den.

"Bosch Invented for Life" .:rolleyes:
 
rcjofo skrev:
Dette er en 6m lang passasje hvor trådene ligger 25cm fra hverandre. Dette skulle ikke fungere i følge Bosch, men det gjør det faktisk.
Jeg vil tro den går der, men den klipper aldri der.
På det smaleste hadde jeg 10 cm mellom trådene - det gikk helt fint det. Klipperen holdt gresset nede ved å kjøre på det, det trengtes ingen klipping. De stedene 5.7 gikk utenfor kabelen var rettstrekker hvor den traff kabelen med ca 45 grader vinkel - så stoppet den og snudde feil vei. Underveis i snuingen hadde den begge bakhjulene på ledningen og nesen utenfor området. Om den da traff noe med nesen stoppet den med feilmelding. En gang gikk den til og med tvers over ladeplaten.
5.8 gikk utenfor i 90graders hjørner; Når den traff kabelen nær hjørnet og begynte å snu, traff kabelen på andre siden av hjørnet før den hadde snudd 180grader. Så rygget den ut fra området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.