mortimer skrev:
Vilken utgåva av klippare har du ?
Några speciella punkter som den dansar twist kring ?
Provat att ta ut klipparen från basstationen, stänga strömmen till basstationen, starta strömmen igen till basstationen och låta den stå igång 2-3 min UTAN klippare i ? Har en tidigare teori om att allt ska ställa in sig och kalibrera sig efter slinglängd m.m..
Ingen speciell punkt. Men fenomenet varierar lite med tiden (temperatur ?). Ibland "twistar" den på lite färre ställen när den följer tråden..
Jag gissar att det har med batterispänningen att göra. Om den är låg kanske hjulen roterar lite långsammare, och nosen på klipparen har då lättare att hitta signalen.

Utgåvan är 5.8 build 04679
Tack för tipset om omstart av basstationen, men tyvärr :(
Klipparen stack iväg tvärs över gräsmattan, men körde rätt över tråden när den kom dit.
Men den fattar tydligen att den har kört för långt. För den stannar och larmar 149 (utanför begränsningstråd)..
 
mortimer skrev:
Kvantitet före kvalitét. ÄR det någon härinne som fått sina problem lösta över telefon direkt ? Vågar nog påstå att alla fel föranleder åtgärd av Bosch när de har klipparen framför sig och inget som kan åtgärdas genom några väl valda ord från supporten.
Näe, ingen hjälp därifrån under 4 eller 5 samtal. Skickade till och med bilder på laddstationen, kablar och sånt, och inte ens då märkte dom att vi hade dragit kablarna lite slarvigt. Dom tog fast på vårt eländiga plommonträd som på nåt psykokinetiskt sätt skulle störa Indys dockning.

När jag länkade samma bilder hit tog det 1h och problemet hade fått en lösning.
 
Procentaren skrev:
Ingen speciell punkt. Men fenomenet varierar lite med tiden (temperatur ?). Ibland "twistar" den på lite färre ställen när den följer tråden..
Jag gissar att det har med batterispänningen att göra. Om den är låg kanske hjulen roterar lite långsammare, och nosen på klipparen har då lättare att hitta signalen.

Utgåvan är 5.8 build 04679
Tack för tipset om omstart av basstationen, men tyvärr :(
Klipparen stack iväg tvärs över gräsmattan, men körde rätt över tråden när den kom dit.
Men den fattar tydligen att den har kört för långt. För den stannar och larmar 149 (utanför begränsningstråd)..
Ändrat trådens dragning utan att kartera om ?
Hållt dig till 35cm från kanter enligt anvisning ?
Lutning i de punkterna som det inträffar ?
 
Eriksgatan
Procentaren skrev:
Nu har jag haft klipparen i ungefär fem veckor. Den har skött sig ganska bra hittills.
Men nu måste jag också ställa mig i kön för klagomål.
Den verkar ha tappat "känsligheten" för slingan.
När den följer tråden stannar den ideligen upp och står och "dansar twist" en lång stund.
Framändan svänger fram och tillbaka. Antagligen får den inte så stark signal som den vill ha.
När den väl klipper går den dessutom utanför tråden ofta. Felmeddelande 149 (utanför begränsningstråd).

Jag har provat olika signalID, men ingen skillnad.
Slingan är OK ca 5.5 Ohm.
Provat att ha laddstationen avstängd över natten. Hjälpte inte.
Känns det igen ?
Några tips ?
Låter som klipparens givare för avkänning av slingan är felinställd eller defekt. 1. Sitter det mycket gräs fast undertill? 2. Har du testat att bryta strömmen med röda nyckeln? Hjälper inte de punkterna så kan man försöka med 3. Återställning till fabriksinställningarna.
 
chakie skrev:
..
Däremot verkar den aldrig nå en lite avskild del av gården dit den endast kommer via en trång (<1m bred) passage. Då den klipper kanterna kör den nog in på detta inneslutna område, men den har aldrig varit dit och klippt normalt.
Frågar man Bosch så krävs det säkert minst 10m ledigt innan grejen hittar dit......
Konstigt att du har problem med din andra del av trädgården. Jag har en grind på 1 meter som klipparen ska passera och då är det inte kanske 30 cm mellan slingan in och ut. Min kompis "procentaren" har en flera meter lång passage med stenläggning där klipparen passerar.
Det gick ganska många gånger då klipparen bara följde tråden runt allting men sedan så plötsligt var det klippt ett par krokiga stråk och efter ytterligare dagar var det riktigt fint.
Jag bävar över att behöva kartera om men efter en service hos Bosch då jag var tvungen att göra om det så gick det mycket snabbare för maskinen att hitta ut och klippa - kan bero på att jag under första veckorna rensat den första stora mattan från många småhinder som fått maskinen att stoppa.
Jag har inte på hela tiden haft klipparen på schema förr än i går så nu väntar jag spänt på att se den starta själv för första gången - om 2 minuter ....
 
Waxinator skrev:
Detta att version 5167 behåller pincode spärren efter strömbortfall (nyckel ur) var positivt och nytt för mig.
Tyvärr stämmer inte detta, se mitt inlägg #3011 där jag beskriver hur bygge 5167 beter sig (var ej tydlig på version i inlägget). Varken automatiskt knapplås som man förväntar sig eller vettigt stöldskydd... Enda nya var att den piper ynkligt när man lyfter den.
 
Sedan jag fick 5.8-versionen så är jag en relativt nöjd Indego-ägare. Bl a har jag påstått att dockningen har varit 100%:ig sedan uppgraderingen, främst baserat på att varje dag när jag har kommit hem från jobbet så har klipparen lydigt stått i laddaren.

Dock, nu har jag semester och har därmed haft möjlighet att bättre studera dess färd och ibland irrfärd (ja, för man måste ju säga att man ofta undrar vad den pysslar med). Jag har tidigare reflekterat över hur mycket spår det är längs med begränsningstråden trots att jag ej har valt att kantklippa, men nu har jag nog funnit orsaken. Ofta när klipparen är klar så misslyckas av någon anledning dockningen. Igår så gjorde den exempelvis fyra försök innan den tillslut kom till ro. Som ni ser i bifogad video så känns dockningen "klockren" (hojta till om ni inte håller med), men ändå så backar klipparen tillbaka efter ungefär en sekund i dockan. Därefter åker den rakt över gräsmattan och följer sedan kanttråden till den kommer tillbaka till dockan igen, därav spåren...

Utan att ha riktigt analyserat läget klart så känns det inte som att den har detta beteende när den enbart skall in och ladda utan det verkar främst inträffa när den är klar (på displayen står det "Färdig. Klipparen tillbaka till basstation".
Det man anar är att klipparen betraktar laddstationen som ett hinder istället för just en laddare, dvs att givaren för "hindret" reagerar före den får laddsignal och därmed backar tillbaka. Låter det som en rimlig teori? Fler som har samma problem?

Nedan ser ni hur det ser ut vid en misslyckad dockning (även om den ser lyckad ut).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/20768515/VID_20130704_200023.3gp

Och så här ser det ut från sidan (förvisso en lyckad dockning, men man kan se att den träffar stiften på ett som jag anser bra sätt).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20768515/VID_20130704_200846.3gp
 
robotkillen skrev:
Tyvärr så lovar man mer än vad man levererar just nu. Stöldskyddet är obefintligt och PIN koden aktiveras bara om klipparen är vaken, t.ex ute och åker. Om den är i viloläge i basstationen så sover den lika djupt som skalman. Du kan också låsa upp den efter att lyftsensorn aktiverats genom att vrida på röda nyckeln för att stänga av den och sedan slå på och sätta in den i basstationen. När den nu vaknar har den glömt att både PIN och larm varit aktiverat...
Det er presis hva jeg gjorde med 5.7 versjonen. Med 5.8 build 5167 behøvde den fortsatt pinkode etter omstart og plassering i lader. Derfor jeg presiserer at dette er en viktig forbedring i 5.8 b 5167
 
Waxinator skrev:
Först, jag lider med dig eftersom tilltaget innebär både personligt obehag, merarbete och ytterligare kostnader.
Det værste er at jeg må legge ny kabel om jeg kjøper ny klipper.

Jeg begynte å lese denne tråden fordi jeg hadde problemer med min klipper. Jeg har hatt omtrent ALLE problemene som er beskrevet. Jeg tror neppe det blir noen ny bosch.

Waxinator skrev:
Detta att version 5167 behåller pincode spärren efter strömbortfall (nyckel ur) var positivt och nytt för mig.

Därmed kan Bosch snart släppa uppgraderingar via Internet och SD-kort, eftersom uppdatering då enbart bör kunna göras via ett menyval under inställningarna System... vilket då inte skulle nås utan en giltigt angiven pincode.
Oppgraderingen gjøres ved å boote maskinen med SD-kort, om jeg forsto verkstedet rett. Da er det nok ikke så lett for bosch å lage et system som ikke krever pinkode.
 
Dr Ost Sjekk om kontaktflatene på ladestasjonen og klipperen er rene... det kan være at gressrester samler seg i sporene på klipperen.
 
Dr Ost skrev:
Det man anar är att klipparen betraktar laddstationen som ett hinder istället för just en laddare, dvs att givaren för "hindret" reagerar före den får laddsignal och därmed backar tillbaka. Låter det som en rimlig teori? Fler som har samma problem?
Jeg hadde samme problem. Det ble løst med factory reset i menyen. Å bare slette kartet hjalp bare et par dager, til den hadde kartlagt på nytt.
 
Dr Ost skrev:
... Som ni ser i bifogad video så känns dockningen "klockren" (hojta till om ni inte håller med), men ändå så backar klipparen tillbaka efter ungefär en sekund i dockan. Därefter åker den rakt över gräsmattan och följer sedan kanttråden till den kommer tillbaka till dockan igen, därav spåren...
...
Den trycker till och agerar som när den stött emot ett hinder i stället för basstationen. Tråden verkar ligga helt rätt fram till och under basstationen, så har du inte stoppat undan lite reservtråd under plattan så föreslår jag en ny kartering.

P.S. Angående stölder... http://www.di.se/artiklar/2013/7/5/robotgrasklippare-hett-byte-i-sommar/
Personligen tror jag att det är vägpiraterna som härjar. De utländska tiggarna som står utmed vägarna. Klipparna kan säkert säljas i utlandet.
 
Redigerat:
Fick svar från supporten att de rekommenderar en reset utifrån vad även ni (petterg och Waxinator) är inne på. Tror jag vågar det (med 5.7 så hade jag inte gjort det, dels utifrån att den överhuvud taget hade svårt med att kartera men även utifrån hur snabbt den nu lär sig gräsmattan jämfört med tidigare).
 
petterg skrev:
Jeg hadde samme problem. Det ble løst med factory reset i menyen. Å bare slette kartet hjalp bare et par dager, til den hadde kartlagt på nytt.
Stämmer även min teori med ditt fel att problemet enbart uppstår när den har klippt klart? Nu gick min klippare in för laddning efter imponerande 2,5 timme (men då har den ju tänkt ganska mycket också :)) och då gick dockningen klockrent. Problemet är alltså bara när den är klar som det verkar....
 
Dr Ost skrev:
Fick svar från supporten att de rekommenderar en reset utifrån vad även ni (petterg och Waxinator) är inne på. Tror jag vågar det (med 5.7 så hade jag inte gjort det, dels utifrån att den överhuvud taget hade svårt med att kartera men även utifrån hur snabbt den nu lär sig gräsmattan jämfört med tidigare).
Min 86dB 5.7 b4xxx hadde ingen problemer med å følge kanten hos meg. Med 78dB 5.8 b5167 måtte jeg flytte kabelen flere steder fordi klipperen gikk lenger ut i hjørnene før den svingte. Jeg måtte også lage et lengre rettstrekke på begge sider av laderen for at 5.8 skulle bli nøyd. Så, min erfaring er at 5.7 følger kanten lettere enn 5.8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.