Lysande Legion! Det låter som ljuv musik i mina öron att det blir ca 20 cm oklippt när man lägger slingan 35 cm från ett fast hinder, eftersom plattorna är 21 cm. Känns som att det är på det berömda håret men ska nog gå får vi hoppas! Antar även att det finns lite marginal när de säger 35 cm och att man kan laborera med [köra över slinga] med någon cm om det skulle vara fallet. Har varit ute i regnet nu och grävt och lagt marksten tre förmiddagar. Rätt kul när det både blir rätt snyggt samtidigt som man underlättar för sig själv rätt mycket i framtiden. Blir dock inte runt hela baksidan, struntar i en staketsida där jag ändå måste trimma under samt en friväxande häck. Tänker att jag lägger upp lite kort när jag är klar om nån är intresserad. Kanon med alla svar!
 
Säg den lycka som varar... Såg att jag lagt stenen mot sockeln av huset och altanen, båda med ett överhäng på ca 2 cm, så då var man plötsligt 1 cm kort då... Jaja, det är väl ett i-lands problem. :)
 
Ni som har erfarenhet och som lagt slingan 35 cm ifrån exempelvis husvägg, är det några cm spelrum eller är går klipparen i stort sett kloss an? 1 cm gräsremsa när man lagt ner pengar och otaliga timmar jobb på kansten känns ju lite skrattretande...
 
Richie76 skrev:
Ni som har erfarenhet och som lagt slingan 35 cm ifrån exempelvis husvägg, är det några cm spelrum eller är går klipparen i stort sett kloss an? 1 cm gräsremsa när man lagt ner pengar och otaliga timmar jobb på kansten känns ju lite skrattretande...
35 cm behövs när klipparen kommer snett in mot husvägg och ska vända 180 grader utan att gå emot väggen. Har du t.ex. 34 cm får klipparen en krock och vänder åt andra hållet, inget problem egentligen om inte väggen är av sten/puts då karossen blir lite repig.

Enda anledningen för 35 cm är alltså att förhindra repor, gör det dig inte så mycket (enligt mitt sätt att se det (uppvuxen på bondgård) är det en maskin, maskiner används och blir lite skitiga/repiga med tiden, det är inte så jäkla noga), såställ upp så att den kör över 28 cm istället för 27 om det bara är en cm som skiljer.

Är du jääätttenoga med att maskinen ska se oanvänd ut så måste du använda måttet 35 cm och köra över slingan 27 för att aldrig riskera någon krock.

När vi gör installationer använder vi normalt måttet 30 cm, för kunden är det oftast viktigare med mindre trimmning än inga krockar/repor alls.
 
Tack för svaret! Då lägger jag nog 37 från staket där jag inte har några plattor och 35 från husvägg där jag har plattor och sen blir det kanske art köra över 28 eller 29, för vid staketet behöver jag hursomhelst trimma. Märker väl om grannarna börjar klaga när det krockas på nätterna! :)
 
Håller på att lägga till mot friggebod så det blir en 14 cm platta + 21 cm som redan ligger. Mot altanen funkar det tyvärr inte. Om man lägger några cm rätt packat och plant grus av mindre flistyp borde väl Herman fixa eller? Blir även en hyfsat tajt passage mellan ett träd och huset. Finns det nåt minimått för en 220 AC , hjälper det om man lägger guidekabeln där mellan?
 
Skissa upp hur du menar. Normalt låter man den krocka mot träd.

Minimåttet är klipparens bredd om du inte gränsat av.
 
Nonkan skrev:
Skissa upp hur du menar. Normalt låter man den krocka mot träd.
Träd mår inte bra av gräsklipparkrockar!Även lätta slag, återkommande, kan ge sår i barken där kräfta o andra sjukdomar kommer in.
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
trädgård 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuså tog jag en liten bild... skiss kändes lite överkurs, :) Mot väggen har jag lagt dubbla rader 14 cm x 2 och kommer lägga begränsningskabeln ca 35 från väggen. Trädet står 138 cm från väggen men där kommer jag lägga dubbla stenrader runt trädet. Dessa träd-stenrader kommer att ha en diameter på ca 84 cm även om detta inte spelar någon roll i sammanhanget eftersom de också kommer att ligga på gräsnivå. Men eftersom jag lägger begränsningskabeln 35 cm från trädet så kommer Herman att ha en passage på (138 - 35 - 35) 68 cm. Det borde väl inte vara något problem eller. Han kanske inte kan snurra och klippa närmast väggen mittemot trädet eller vad tror ni? Någon som har en uppfattning om att han kan köra lite på ett plant finare grus?
 
trädgård 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om jag inte hörde några hejarop när jag frågade om jag skulle posta nån bild på min framfart på baksidan, så terroriserar jag er och lägger upp en bild på hur kantstenen börjar se ut på den blivande hammockhörnsuteplatsen! Har ett underlagssingel som ligger där nu men det ska bli trevligare grus där och några skifferplattor att gå på. Att få till svängen var inte helt lätt eftersom stenraden fortsätter efter hela häcken som man ev kan skymta. Även när det var 2 egna småttingar plus 4 extra småttingar som sprang omkring och skulle peta och hjälpa till.. Det är otroligt vad man kan lägga ner jobb på att slippa jobba! :)
 
  • Gilla
L-Bror och 1 till
  • Laddar…
Ser snyggt ut! hoppas det fungerar bra för så är planen att snygga till runt vår gräsmatta för att minimera trimmer arbetet.
 
Rörande trädet, det är så nära kanttråden att jag rekommenderar att göra en halvö runt det. Lägg trådarna 1dm från varandra så klipper den över trådarna men vänder mot dem. Detta gör att du undviker skador på trädet pga vändningar. Klipparen är äckligt stark och hårdhänt när den vänder...
 
Ang trädet hade jag kört med stödpinne och plaströr runt stammen och låta den krocka. Det är såpass nyplanterat så lite uppstagning skadar inte i vilket fall.
 
pacman42 skrev:
Rörande trädet, det är så nära kanttråden att jag rekommenderar att göra en halvö runt det. Lägg trådarna 1dm från varandra så klipper den över trådarna men vänder mot dem. Detta gör att du undviker skador på trädet pga vändningar. Klipparen är äckligt stark och hårdhänt när den vänder...
Är det någon fördel med halvö istället för en vanlig ö?
 
trädgård 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär gjorde jag runt fruktträden och så kommer det att se ut runt det lilla trädet, så klipparen kommer väl ändå inte att krocka med trädet tänker jag. Däremot läste jag att 60 cm är minimum för att klipparen ska ta sig mellan två begränsningskablar och att de rekommenderar en guide genom sådana passager. Kan inte det vara något?
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.