Jag bygger nytt i lösvirke och har lite funderingar kring yttervägg vid våtutrymmet.

I gyprocs rekomendationer anger de att ångspärren ska tas bort vid vägg mot dusch etc. Detta pga av att man gör ett tätskikt vid kakling eller plastmatta.

"Min" yttervägg består av:
22 panel
luftspalt
vindpapp
45 isolering
145x45 stående regel och isolering
Ångspärr, plast
45x45 liggande regel och isolering
13 gips (i badrummet med dubbla skivor)

Ska man verkligen ta bort plasten??
 
sorry missade lite på ytterväggen..
ska vara:

"Min" yttervägg består av:
22 panel
luftspalt
vindpapp
45 liggande regel och isolering
145x45 stående regel och isolering
Ångspärr, plast
45x45 liggande regel och isolering
13 gips (i badrummet med dubbla skivor)
 
anledningen som jag ser det är att man inte ska köra med dubbla fuktspärrar. kommer fukten i mellan så kommer det ingenstanns.. = risk för möggel o andra otrevligheter..


Fuktspärren kommer ju på Gipsväggarna i badrummet.

Detta förutsätter att jag inte har fått det helt om bakfoten.. ska själv renovera mitt badum tidigast om 1 & ½ år.. så jag har inte kollat upp allt dvs jag kan ha fel här..
 
Ingen plast pga att då blir det spärrskikt på båda sidor av gipset!
Det är inget trevligt kan jag berätta för när jag rev ner vårt badrum som var byggt på 70talet med konstruktion enl ovan så var gipsskivorna ganska ludna........
 
Ja, det låter ju rätt.

Men hur blir det mot tak?
Jag kommer ha säkerhetsduk på hela bostadsytan.
Under det glespanel och takpanel 300x1200.

Hur får man tätskikt vägg mot tak????

Vänta med takpanel tills vägggips är uppe och tejpa mot säkerhetsduk? EFter det penlsa på tätskiktet på väggen och upp över tejpen?

Mycket nu....
 
Problemet med att utelämna plastfolien i våtrummen är att det är svårt att få huset luftttätt i gränserna mot de andra rummen.

Jag har både hört folk som kör utan plastfolie för att slippa spärra in eventuell fukt och de som tycker att lufttätheten är viktigare.
 
Tack tack,

blir dock inte klokare, mer synpunkter tack! ???
 
Är det en enplanshus så att du har vinden ovanpå ?
 
Japp, enplanshus.
150+250mm isolering ovanpå.
 
Jag skulle nog utelämnat ångspärren men sett till att få ångspärren i angränsande riktigt tät mot våtrummet. Det gäller ju också ångspärren i taket mot ytterväggen.
 
Piloten, du menar täta mot tak precis som i ett vägghörn. Dvs primer, tejp, tätskikt.

Vad menar du med angränsande? Menar du att där man skär bort ångspärren i ytterväggen ska man se till att ångspärren kläms mellan gipsskivorna i hörnet på mellanväggen. Då kommer ångspärren så nära det nya tätskiktet som möjligt.
 
TN skrev:
Ingen plast pga att då blir det spärrskikt på båda sidor av gipset!
Det är inget trevligt kan jag berätta för när jag rev ner vårt badrum som var byggt på 70talet med konstruktion enl ovan så var gipsskivorna ganska ludna........
Fuktspärr från 70-talet smäller inte högt i dagens norm så det är lite dumt att jämföra nya gummit mot då tidens primer....
 
Jag har frågat bla. Paroc och deras svar var följande:
"Jag är inte riktigt överens med de som säger att man ska ta
> bort ångspärren på ytterväggen. Det allra viktigaste är att ångspärren
> är helt tät i hela väggkonstruktionen. Och det kan den inte bli om man
> ska dela av den vid våtrummet.
>
> Sedan så är avsåndet mellan de två spärrarna så litet att det inte har
> någon betydelse och för övrigt så förutsätter jag att den inre
> fukspärren är helt tät och då kommer det ju inte ut någon fukt som
> hamnar mellan skikten."

Lutar för mig åt att behålla den intakt.
 
Det är egentligen så jag själv resonerade. (Jag har ångspärren kvar). Nu har du ju ett lite större avstånd mellan ångspärren och fuktspärren än vad jag har (ångspärren direkt innanför gipsen). Detta leder ju till, att om du utelämnar ångspärren, måste lägga mer arbete på att få det lufttätt.

Detta gör ju det hela enklast också. Du kan ju dessutom få bra lufttätning mellan vägg och tak.
 
mr Z skrev:
Fuktspärr från 70-talet smäller inte högt i dagens norm så det är lite dumt att jämföra nya gummit mot då tidens primer....

Det var plastmatta på insidan av badrummet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.