Hej
Jag har en fråga angående mitt sommarställe i Norrtälje.
Vi är 75 fastigheter på området som även har tillgång till vår gemensamma båthamn och nu har hamnkaptenen bestämt(utan styrelsens medgivande) att han sätter dit ett lås och kätting på en bom för att förhindra att obehöriga kan lägga i en båt.
Det är bra att man förhindrar att obehöriga utnyttjar våran båtramp men man sätter även käppar i hjulet för dom 75 medlemmarna som borde ha tillgång till båtrampen,men som det är nu så är det 5st som äger en nyckel och den som vill lägga i eller ta upp sin båt måste således leta efter en som är hemma och har en nyckel.

Är detta ett korrekt handlande enl samfällighetslagen?
Finns det någon paragraf där man tar upp just detta skulle vara intresserad om man kan få någon länk eller dylikt?
 
Skaffa hänglås med kod istället
 
Det går att kopiera nycklar så vad är problemet? Låt alla betala sin egen kopia så är problemet ur världen.
 
Jag hade föreslagit att kättingen tas bort och låset istället sätts på en brevlåda med inkast, samt en skylt där det står att även de som inte är medlemmar i föreningen är välkomna att använda rampen för att lägga i och dra upp båten mot att man lägger en hundralapp i lådan. Då får ni ett underhållsbidrag istället för ett problem.

Skulle ni få det angenäma problemet att ni för många utomstående nyttjar rampen under högsäsong så får ni helt enkelt höja priset då.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skadas rampen vid sjösättningarna? Förstår inte poängen av att hindra andra från att låna rampen. Kanske en skylt att icke medlemmar bara får låna rampen under vissa förutsättningar hade räckt.

Inte svar på frågan och inte ditt beslut att sätta en bom, men irriterar mig på missunnsamma människor.....
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Hade jag varit hemma och skulle ut med båten och ingen med nycklar varit hemma så hade jag klippt låset.
Hur många utomstående sätter i sin båt på en sommar?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår problemet att man inte vill ha spring i sin båthamn.
Brevlåda med sedelinkast och kodlås låter som en lysande ide.
Koden kan vara synlig på brevlådan med en instruktion om hur man beter sig i hamnen och hur stor avgift man skall lägga.
Uppmuntra även till att folk lämnar namn och adress i brevlådan när dom lägger i båten. Idag har inte alla deg löst.
Det kan vara så att utomstående folk ser något fel i hamnen och vill uppmärksamma hamnkaptenen på detta.
Förstå även att det kan komma dumma brev i lådan, men hoppas hamnkaptenen är en stark person som står över påhopp.
Jag vill fortsätta bo i et öppet transparent samhälle med frivillig kontroll.
 
Men det är väl bara för styrelsen att besluta om att låset skall tas bort, om nu hamnkaptenen gjort detta på eget bevåg.

Som någon varit inne på, är detta verkligen ett stort problem, att utomstående lånar sjösättningsplatsen? Om det bara handlar om en princip att ingen ickemedlem skall få nyttja VÅRA resurser, så blir det ju väldigt överarbetat att stänga ute 95% av medlemmarna också.
 
Det som inte finns angivet i stadgarna får luta sig mot praxis. Har det tidigare varit praxis att lämna denna typ av långtgående beslut till hamnkaptenen? Oavsett vilket så kan styrelsen alltid upphäva beslutet om det finns majoritet för det. Jag skulle gissa att hamnkaptenen och några i styrelsen förmodligen anser att låset och bommen är en bra idé.

Eventuellt kan man dock fråga sig om bommen och låset står i harmoni med allemansrätten?
 
Allemansrätten ger iofs inte rätt att ta sig in med bil, bara det går att runda bommen till fots så är det OK.
 
Strömming först gnäller du att någon annan lånar eran båtramp.
Sen när hamnkaptenen gör något åt saken eftersom 70 andra personer mest gnällde och klagade och inte gjorde något, så är problemet omvänt.
Hamnkaptenen satte ditt ett lås och då vill du hitta en paragraf att trycka upp framför näsan på honom som tack för att han löste ditt problem.

Du nämner inte om du är med i styrelsen men att det delats ut 5 st nycklar och då kan ju detta inte ha varit helt oplanerat, dessa 5 är kanske med i styrelsen eller i båtklubben. eller bor i närheten av bommen.

Så det borde inte vara ett problem när man ta upp båten 2 ggr om året.

Har du frågat efter en egen nyckel?
 
mariatherese skrev:
Det som inte finns angivet i stadgarna får luta sig mot praxis. Har det tidigare varit praxis att lämna denna typ av långtgående beslut till hamnkaptenen? Oavsett vilket så kan styrelsen alltid upphäva beslutet om det finns majoritet för det. Jag skulle gissa att hamnkaptenen och några i styrelsen förmodligen anser att låset och bommen är en bra idé.

Eventuellt kan man dock fråga sig om bommen och låset står i harmoni med allemansrätten?
Ja varför skulle den inte göra det?
 
hempularen skrev:
Som någon varit inne på, är detta verkligen ett stort problem, att utomstående lånar sjösättningsplatsen?
Problemet är väl att det händer att man kör sönder rampen.
 
Nyfniken skrev:
Problemet är väl att det händer att man kör sönder rampen.
Vart står det?
Och hur kan den gå sönder är inte den av betong?
 
Andy, det var värst vad du var på hugget... Det finns flera anledningar till att man vill begränsa användandet av en privat ramp - för jag antar att det här är en privat ramp, en som tillhör och sköts av samfälligheten? Flera är redan nämnda; trängsel vid rampen, slitage för att återge ett par exempel. Hittar inget om att rampen skulle vara av betong, missar jag något? Oavsett vilket material själva rampen är i så kan slitage uppstå på exempelvis grusplan. Är rampen inte av betong utan av grus så har du ju slitage på den som måste återställas med jämna mellanrum.
Sen är det kanske inte så kul att komma ner till hamnen och parkeringen är full med bilar/trailers som "inte hör hemma där". Betalar man en avgift (i det här fallet förmodligen ingående i någon samfällighetsavgift eller så?) så förstår jag att man ogillar att en massa folk använder stället gratis, framförallt om de hindrar betalande medlemmar.... Ser inget konstigt alls med det. Jag vill ju inte att vem som helst ska parkera på p-plats på min tomt, eller hänga tvätt på min torkställning eller för den delen lägga sin båt på min båtplats.

Jag tycker två bra förslag redan kommit upp; antingen får varje medlem kvittera ut varsin nyckel eller så hålls rampen öppen med möjlighet för icke-medlemmar att betala för sig. Däremot tror jag inte riktigt på en låst brevlåda att lägga pengar i, den lär inte bli långvarig när traktens ungdomar och/eller ljusskygga element får nys om den. Bara ytterligare en anledning till irritation. Sätt istället upp en lapp med gironummer (kanske finns redan för samfällighetens avgifter?) och vilken summa som skal betalas in. Naturligtvis kommer alla inte göra det men å andra sidan kommer alla inte lägga en hundring i lådan heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.