Hej badrummet ska utökas och jag är rätt orolig över att badkaret som beställs går att få in. Kan man slipa bort x antal mm eller cm av en vägg för att få plats? Dvs man river och sedan när det ser ut som det alltid gjort när man river så menar jag alltså om man kan slipa bort en del av en vägg. OBS denna vägg är inte alls bärande och jag pratar inte om stora volymer utan bara att man minskar den något, finns det någon generell formel som säger hur tjock en vägg måste vara som inte är bärande?

Hoppas att alla förstår det jag menar.

Med vänlig hälsning Rickard
 
Går badkaret inte in genom dörrhålet?
Eller menar du att det inte får plats i badrummet? Är det kakel på väggarna så går det att försiktigt lyfta bort några plattor utan att tätskiktet skadas. Det viktiga är iaf att tätskiktet är intakt.

Är du osäker så byt badkar.
 
D09
rickard_89 skrev:
Hej badrummet ska utökas och jag är rätt orolig över att badkaret som beställs går att få in. Kan man slipa bort x antal mm eller cm av en vägg för att få plats? Dvs man river och sedan när det ser ut som det alltid gjort när man river så menar jag alltså om man kan slipa bort en del av en vägg. OBS denna vägg är inte alls bärande och jag pratar inte om stora volymer utan bara att man minskar den något, finns det någon generell formel som säger hur tjock en vägg måste vara som inte är bärande?

Hoppas att alla förstår det jag menar.

Med vänlig hälsning Rickard
Kolla med föreningen vilka väggar som är bärande i din lght.

Som ovan skrivet, var försiktigt med vad du slipar i, ett tätskikt i våtutrymme ska man vara rädd om. En vanlig ickebärande gipsvägg lär inte vara några större problem förutom att hörnena är armerade med profiler för kantstötning.
Om det är dörrposter kanske det går att ta ur dörren alt hela karmen.

Är det en passage typ hall och icke bärande vägg och du är sugen på lite merjobb så fram med släggan.

Om du är osäker kan du bygga en modell av karet i papp och testa, mått etc brukar finnas på tillverkarens hemsida.

Om bommar totalt kan du rea ut grejorna, lillbrorsan beställde en soffa som inte gick in i hans lght.

sitter i den nu föresten ;)
 
Redigerat:
Det ska göras om helt och det är måtten det handlar om alltså låt säga badrummet är 190 brett och bubbelbadkaret är 189 cm så vill jag ha lite marginal. Kan man då slipa bort typ 1 cm av väggen när allt är rivet så man verkligen är säker på att det får plats?
 
Du måste först berätta vad väggarna är gjorda av, vilken typ av tät och ytskikt som ska användas samtnär du skriver 190cm... vilket mått är det?
 
Jag menar att om det idag när inte kakel är på plats är det 190 cm och jag behöver 189 cm till badkaret. Jag vill då att en eller båda väggarna (långväggarna) ska slipas ner så jag får extra 2 cm. Så det blir exempelvis totalt 192 cm och sedan 190.5 när allt kakel sitter på plats, hänger du med? Väggen är av lättbetong, inga av dessa långsidor är bärande. Genom ena väggen går en slits och det partiet kommer inte beröras.
 
tätskikt, fix o kakel bygger på 2 väggar mer än 1,5cm.
Teoretiskt skulle du kunna bila båda väggarna och sedan putsa jämt men du behöver nog i så fall ta hela väggarna, slipa kan du glömma, inte minst för allt damm som kommer att bildas.

Nä, beställ ett 180cm badkar istället.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är ju också en fråga om hur du skall få badkaret på plats. När du vrider in det så tar det i något moment mer än 190cm. Ev. kan det fungera att ställa det på högkant och välta ner det på sin plats.
 
Pröva att ställa upp en garderob som är 201 i ett med takhöjd på 205. Det går inte. Kan tänka att det blir liknande här annars måste öppningen vara minst 190. Skulle inte chansa. Finns många som är 160.
 
Det finns en alternativ placering av den men det är bara det att jag vill hellre placera den som jag beskrivit för er. Inga mått är heller exakta. Det är ganska komplext men jag ska förklara det såg jag kan för er. Att välja ett annat kar är inte intressant då detta var det enda som passade oss riktigt bra med design och som rimligt får plats.

Så det jag då gjort för att få fram denna ytan 190 cm är att jag mätt från min vägg med tapet och dylikt.Så med andra ord kan man säga att det är en del lager tapet som ligger på båda sidor där dessa 190 cm mäts upp.

Så det jag försöker få fram är att det bästa för säkerhetens skull vore om man kunde få bort mellan 0,5 till 1 cm extra på båda sidorna utöver tapeten,det är därför jag undrar om ni vet om dessa maskiner finns som gör ett sådant jobb i lättbetonh?
Annars får man ju riva allt och mäta sig fram
 
Tapet som du beskriver bör ju vara tätskikt. Skall absolut inte tas bort. Hur har du tänkt nu? Skicka en bild. Säger oftast mer.
 
O
Har du pratat med styrelsen om att du vill bygga om din lgh? annars gör det direkt!
 
O
Å andra sidan undrar jag om det verkligen är så tjockt lager med tapet på väggen så att det ger nått.... betänk att som sagt tidigare, tätskikt och kakel tar en del "plats" Kan vara dags att tänka om gällande badkaret... Eller helt enkelt flytta väggen....
 
Odjuret det är redan avstämt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.