Hej!

Undrar vad ni tycker om att man som kund köper allt material själv? Så att det för hantverkarens del bara är att arbeta om man nu bortser från verktyg de använder.

Anledningen till mina funderingar är för att jag rent av undrar om det är normalt förfarande, d.v.s att VVS/platssättare/elektriker låter en köpa allt som behövs?

Bör man inte kunna motivera det med att det känns som att priset drar iväg när man inte vet vad allt material kostar? Sedan transportkostnader är ju också som regel dyrt.
 
Problemet du får är vid eventuella garantireparationer. Eftersom du köpt sakerna så får du stå för alla garanti jobb själv. Om hantverkarn köpt sakerna får han stå för det.
 
Eftersom en normal badrums renovering kostar runt 100,000 efter ROT, känns det onödigt att snåla in på någon transport du inte vill betala för. Leja bort det, eller gör det själv.

Normalt så kan du köpa yt-saker dvs kakel, klinkers, toastol, möbler mm själv. Balkar o tätskikt har de flesta ega system de kan och vill nog helst köpa det själva.
 
En faktor är att plattsättare med certifiering bara är certifierade för ett (eller möjligen något mer) fabrikat. Ex. så kan ett proffs aldrig arbeta med Biltema eller Bauhaus egna fabrikat, eftersom de inte ger certifieringskurser.

Tar du VVS bitarna så är det stor risk att du får svårt att hitta en VVS firma som vill jobba med det du köpt, de lägger stor del av sin vinst på materialet.
 
hempularen: Det jag mera menade var att få specificerat av en firma vad de kommer att använda och köpa in det själv för att främst spara tid. Sedan förstår jag ju att vissa saker som måste måttbeställas och så inte är "kundens" köp.

Det du säger att de lägger sin vinst på materialet, det låter ju egentligen rätt konstigt att kunden inte ska få fråga ut vad de vill använda och sedan köpa det själv. Det är ju som så att de jag tagit in alltid bifogar inköpskvitton och så.
Men i och med att jag ser att transport+byggföretagen de köper av säkerligen inte säljer till riktigt bra priser gör att det för mig rör sig om många tusenlapper i diff om jag skjutsade hem lite varor själv.
 
Det finns iofs många trådar om fenomenet här. Men när det gäller VVS och El, så är det vanligt med påslag på 300 - 1000% på materialet. I någon mån är det bara att gilla läget för oss konsumenter. En del firmor säger blankt nej till att montera material de inte fått leverera, andra begär ett högre timpris, och i princip alla avsäger sig all form av garanti.

Tar man just VVS så är det väldigt svårt att som konsument räkna ut vilka och hur många av olika krökar och kopplingar som behövs, även VVS montören vet oftast inte det när han börjar, så där tror jag att det blir väldigt svårt att hålla med material.

Tar man byggmaterial, ex. tätskikt, flytspackel osv. Så kan man säkert hitta lägre priser än de man får via plattsättarfirmorna, men det är inte alls samma extrema materialpåslag som inom VVS och El.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Okej! Bra att veta, jag har i alla fall märkt att de jag har och göra med verkar inte ha några problem med det. Man kan ju alltid också motivera det med att det sparar tid, för gör man något omfattande och speciellt badrum vill man ju att allt ska flyta på så gott det går.
 
Upplägget kan bli rigtigt dyrt om du då köper fel grejer och de skyller på dig om saker inte passar, samt problem med garantier. Om de köper o fixar har de ingen att överföra ansvar på. Det är fördelen de kanske ser som företag och är då villiga till detta? ...bara en teori...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.