Få se när barnen blir äldre om jag byter fräsen mot en e-revo.. ;)
 
Förra vändan var det nära att jag fick min första gröna......men jag vill inte bli en marsian ;)
Nu har jag sålt kåken och flyttat 100 mil söderut till min uppväxtort.
Det vill jag fira med att äntligen skaffa den där fräsen och jag beställde precis en gmf1600ce :D
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Idag tänkte jag det skulle kunna bli ett bra tillfälle att testa nya maskinen.
Packade upp den för 30min sedan och inser att jag inte äger ett enda frässtål:surprised:
Får skylla på att jag är mitt i en flytt och för mycket att tänka på.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
sblixten skrev:
Idag tänkte jag det skulle kunna bli ett bra tillfälle att testa nya maskinen.
Packade upp den för 30min sedan och inser att jag inte äger ett enda frässtål:surprised:
Får skylla på att jag är mitt i en flytt och för mycket att tänka på.
Så kan det gå.....tipset är att köpa kvalitetsstål och inte börja med att lägga pengar på en stor sats med dåliga stål, det finns en massa sådana tyvärr. Investerar du också i ett dmt (eller motsvarande) diamantbryne i kreditkortsstorlek så kan du sjlv slipa stålen efterhand.
 
Daniel_N skrev:
Så kan det gå.....tipset är att köpa kvalitetsstål och inte börja med att lägga pengar på en stor sats med dåliga stål, det finns en massa sådana tyvärr. Investerar du också i ett dmt (eller motsvarande) diamantbryne i kreditkortsstorlek så kan du sjlv slipa stålen efterhand.
Tackar för tipset!
Jag har bra slipstenar. Behöver jag en liten slipsten för att komma åt?
Tips på prisvärda frässtål tas tacksamt emot.
 
Kvalitetsverktyg kommer att håll skärpan länge, så du kan skjuta upp dina funderingar om skräputrustning tills vidare. Kvalitetsstål finns på Wealden tools i UK, även för 8mm-skaft. Om du har 1/2"-fattning fungerar även Axcaliber från Axminster bra. Wealden är betydligt snabbare om du har bråttom. Jag skulle nog påstå att kvaliteten är snäppet högre hos Walden. Så även priset, om jag minns rätt.

Edit: om du redan från början investerar i vändskärslösningar (Wealden), kan du glömma allt om skärpning.
 
Jag skulle nog tvärtom råda dig att köpa något billigt kit med frässtål och testa med först. På så sätt får du en chans att bilda dig en uppfattning om vad du söker för något stål, köp sedan enstaka dyrare/finare stål för ofta återkommande jobb. Det beror ju till stor del på vad just du gör med din fräs. Byggvaruhusen har ju kit med 8-10 stål för runt 200 kr. Med långsam matning håller de ett tag dessutom behöver man inte gråta lika mycket om man skulle knäcka ett eller köra in i en spik... De går att skärpa med en diamantklinga till Dremel också....
 
  • Gilla
Springare
  • Laddar…
Sållar mig nog till badtastex här. Ser absolut inget fel i att köpa en större billigare sats. Man lär sig snart vilka man använder mer frekvent och när dom slits så köper man kvalitetsstål. Många stål kommer man bara kanske bara använda någon enstaka gång och det är alltid kul att ha ett udda stål hemma för någon ovanlig profil.
 
Och jag gjorde så. Jag var på Jula idag och köpte 8 frässtål för 199:-.
Sen kommer jag att göra som ni råder och välja Wealden enligt mattiasp:s rekommendation.
Jag kan inte uttala mig så mycket om fräsen då min erfarenhet är väldigt begränsad, men det jag kan säga är att den inger respekt och gör vad jag förväntat mig även med de billiga frässtålen:)
 
Ju mer man dansat runt med den, desto bekvämare känner man sig i dess famn ;)
Kändes som en koloss när den packades upp ur L-boxxen, men nu börjar min kännas som en gammal god vän. :)
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.