Jag har ett plan plus inredd källare som är lika stor.
Det är ett ganska kallt och fuktigt klimat i källaren nu under sommaren, medans det blir lätt väldigt varmt i boningsplanet då vi har många fönster och stor del av fasaden i söderläge. Det är inrett i källaren med träreglar direkt mot källarväggarna/plattan invändigt och isolering mellan dem och panel/trägolv ovanpå. Det är en riskkonstruktion som vad jag vet fungerat så här långt men vågar inte belasta med mer fukt. Jag undrar om man skulle kunna använda den kalla källarluften för att sänka värmen på boningsplanet samt öka temperaturen i källaren och om möjligt minska fuktigheten?
Jag har öppnat ventiler till källaren som tidigare ägare fogskummat igen. var det bra?:rolleyes:
 
Redigerat:
Luftavfuktare i källaren och AC på boningsplanet är nog bästa men kanske inte billigaste lösningen.
 
Ja, ventilerna monterades dit av en anledning en gång i tiden. Att öppna dem är generellt sett bra! Däremot kan man stänga dem lite under sommarmånaderna.

Sommaren är ju den tid på året då källare ofta får en hög luftfuktighet. Detta beror på att varm luft utifrån kommer in i den (av naturliga skäl) svalare källaren. När luftens temperatur sänks stiger den relativa fuktigheten.

Det många brukar göra är att ställa in en luftavfuktare. Det är nog den enklaste och billigaste lösningen.

Att det blir fuktigt i en källare spelar ingen roll såvida man inte skapat en riskkonstruktion genom att använda organiska material till reglar, panel, etc. Då kan man få problem med mögel om man har otur.

Jag gissar att huset har självdrag idag? Dessa hus får ju en minskad ventilation under sommaren, till följd av att temperaturdifferensen ute och inne är minimal. Den dag du planerar att göra om ventilationssystemet kan det kanske vara värt att titta på någon lösning som jämnar ut temperaturskillnaderna i huset. Då kommer förmodligen problemet att försvinna.

Fram till dess är som sagt en luftavfuktare i källaren och regelbunden vädring i boningsdelen den billigaste lösningen på ditt problem.
 
Redigerat:
Borde man inte kunna ner varm luft uppifrån till källaren med spirorör och kanalfläkt och på så sätt värma upp källaren så pass mycket att tillkommande luft inte längre kyls ned och därmed får förhöjd luftfuktighet? Eller blir det alltför stor risk för kondens?

Gör man på det sättet så borde det inte heller vara något problem att ha ventilerna helt öppna under sommaren, så att man får bra med tillluft.
 
Trycker man ner luft från boningsytan till källaren skapar man ett övertryck i källaren och ett undertryck i boningsdelen.

Finns det inte en risk med att man då trycker in fuktig luft bakom panel/reglar och att man även kan sätta ventilation i badrum/kök ur spel?

Jag kan t.ex. tänka mig att man kan få en del konstiga effekter som t.ex. att fuktig badrumsluft och matos tar en annan väg än vad som egentligen är tänkt?
 
Det är klart relevanta frågeställningar du tar upp, men frågan är (och det är en fråga - jag vet inte själv) hur stora problemen blir. Om det är öppet från källarvåningen och uppåt så borde ju ett övertryck i källaren automatiskt jämna ut sig, särskilt då man får ett undertryck på övervåningen som drar upp luft ur källaren.

Man har ju fortfarande frånluft i badrum och köksfläkt, så om man bara ser till att draget i dessa fläktar är större än i cirkulationsfläkten så borde det väl inte bli problem? Frånluftsfläktarna skapar ju ett undertryck i hela huset som kompenseras av tillluften.
 
Öppna källardörren och låt den stå öppen?
Fan vad ni ska krångla till allting här :cool:
 
Blindnit skrev:
Öppna källardörren och låt den stå öppen?
Fan vad ni ska krångla till allting här :cool:
Det är den här förbaskade fysiken som ställer till det... du vet varm luft drar sig uppåt o kall nedåt;)
 
Ja det är ett självdragshus. Vi har lite ventiler i boningsdelen samt i badrummet i källaren som är alla kopplade till en ventilpipa i murstocken. Det är även en öppen spis med otätt spjäll som ibland vid visst väder drar in puffar av brandrök från skorstenen fastän man inte eldat. Min tanke var också att trycka ned varmluft i källaren med en kanalfläkt så det blir ett övertryck så inte den öppna spisen börjar dra in röklukt. Men som sagt hur blir det med kondensen. Jag har spisfläkt och oftast öppet på boendevåningen så jag är inte säker på att undertrycket blir problem. Men jag vet inte.
 
Det är öppet konstant ned till källaren via en öppen trappa.
 
Nimajneb skrev:
Det är den här förbaskade fysiken som ställer till det... du vet varm luft drar sig uppåt o kall nedåt;)
Då gäller den inte här då för här blir luften i källaren bättre om det står öppet samt det blir svalare häruppe.
Tror till och med nån ventil är öppen numera, dålig koll där.
Brukar stänga på vintern och öppna på sommaren men sen är jag säkert lite tvärtemot osse :p
 
poppe12 skrev:
Det är öppet konstant ned till källaren via en öppen trappa.
Då har du inte samma diff som oss då antagligen.
Mest märks det här på dålig källarluft ifall dörren är stängd men jag föredrar den stängd egentligen.
Oavsett vad så märks det skillnad mellan öppen och stängd.
Inte funderat på sån där luftsolfångare?
 
Saken är den att jag gärna skulle vilja svalka av luften uppe i huset också. Angående solfångare så är jag inte på det klara varför en sådan skulle funka i mitt fall. Jag vill ju inte ha in mer fukt. Skulle inte den bara skapa fuktproblem i källaren då luften kondenserar mot de kalla källarväggarna/golvet? Jag har ju en riskkonstruktion som jag vill belasta så lite som möjligt. Min tanke var att forcera skiktningen som skett av luften genom att trycka upp den svala luften men jag vill inte ha fuktproblem. är det möjligt?
 
Jag vet inget om detta men varm luft ner i källaren ger varmare källare.
Om den sen är fuktig eller ej bör inte ha nån betydelse då man höjer temperaturen över tid.
Läs hela sommaren.

Men spinner du vidare på detta så lär du dra igång alla experter på hela forumet vilket är rätt kul :)

Utan att veta så mycket så tror jag INTE du ska dra luft från källaren och upp, hellre då tvärtom.
Blås ut luften från källaren och tvinga luften uppifrån att ta den vägen.
Men som sagt, bara gissar,chansar och skriver för att jag inte har nåt vettigare för mig.
Vänstar på att få grilla ;)
 
Att skapa undertryck i min källare kan vara problematiskt eftersom det antagligen blir massa sotlukt från min öppna spis med otätt spjäll. Det kanske går att fixa men jag vet inte. Och som sagt skulle det vara trevigt om det nu är möjligt att kyla övervåningen med källarens kyla för det blir väldigt varmt då temperaturen klättrar upp mot 30. Jag vett inte om jag vill leda in mer värme i källaren för värmen stiger uppåt och med en varm källare blir det nog ännu varmare på boendeplanet. rätta mig om jag har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.