Att bolaget är passivt är väl inte samma sak som konkurs!
firman är väl enskild? Då kan ni fortfarande gå på ägaren då!
 
Enda sättet för Nihad Dujso att komma undan är väl personlig konkurs. Bolaget verkar nog väldigt passivt då de varken har Fskatt eller redovisar moms.

Protte
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Enda sättet för Nihad Dujso att komma undan är väl personlig konkurs. Bolaget verkar nog väldigt passivt då de varken har Fskatt eller redovisar moms.

Protte
Nja, jagar man efter fordringar på helt korrekt vis är enda vägen ut för tecknaren till enskild firma en skuldsanering, tror jag.
Men det är kanske det du menar med personlig konkurs?

Bolaget verkar iaf avregistrerat hela sin verksamhet
Avreggat både f-skatt och momsinbetalningar.
http://www.allabolag.se/590520KPIC/verksamhet

Privatpersoner brukar sällan ha ork och tillräckligt hårda nypor för att orka fullfölja jakten efter sina pengar i sådana här fall. Tyvärr. Men däremot är väl det glädjande för typer som Nihod.
Han har dessutom två andra bolag, som inte är enskilda firmor, vad jag förstår:
http://www.allabolag.se/befattningshavare/Dujso%2C_Nihad/b8d867d5b6f80f239186e0aee47632a1

(Nu ska jag gissa lite, dvs var beredd på att det finna en hel del fel nu ...)
Om företagets verksamhet har lagts ner så lär ju ev oklara jobb och garantiåtgärder osv svåra att få utförda...
Och då bör väl det som kvarstår omvandlas till ekonomiska krav, dvs de delar som inte redan är av ekonomisk art.
Och nu är jag väldigt osäker på gången. Saker som man inte är överens om måste antagligen gå via tingsrätten som stämning eller likn. Och med ett utslag i sin hand har man sen en fastställd skuld.
Allt kanske inte behöver bli fastställt via rätten? Det kanske räcker med underrättelse till kfm eller t.o.m att skulden bara inte bestrides. Jag är ganska osäker här.

OK, sen med en eller flera fastställda skulder är det ju bara att jaga på.
Skriva hur många påminnelser man orkar, ansöka om utmätningar och tillgångsundersökningar osv.
Men det kostar både tid och pengar.
Glöm bara inte att man måste ha kontinuerliga preskriptionsavbrott, dvs gäldenären måste bli underrättad om sina skulder med jämna mellanrum. Minst var tredje eller var 10 år ?

Det här är en baggis för inkassoföretagen, ren rutin sas. Dom brukar som regel t.ex. underrätta om alla skulder en gång per år, för att göra det svårare för gäldenärer att hålla sig undan ett tag och därmed plötsligt få sina skulder preskriberade.

Men som privatperson är det nog minst sagt jobbigt att driva detta.

Så därför kör typer som dessa över små privatpersoner, väl medvetna om att alla de skulderna försvinner av sig själva ganska snart.
Men går man in på bred front och visar att man tänker jobba för sina krav så kanske pengar dimper ner "för att slippa en".
Men kolla vad mer som belastar bolaget. Är det t.ex. bankfordringar på hundratusentals kronor, kanske miljoner, så är det knappast någon ide. Då har ägaren troligen en skuldsanering i tanken några år framåt - då man inte får nåt att tala om, eller så har ägaren aldrig ens tänkt att försöka bli skuldfri. Och skiter därmed högaktningsfullt i alla slags krav.
 
Vill bara sucka lite här!!
Allt skulle vara klart den sista februari 2013.... men gissa vad?
Vi står fortfarande och kämpar för att få det vi faktiskt betalat dyra pengar för!!
Och GAR-BO ska vi inte tala om, allt som sagts om GAR-Bo i denna tråd av andra stämmer till 100 %!
Vi betalade dyra pengar för att försäkringen skulle börja gälla och vi har mest fått garantier och standardsänkningar av huset vi betalat för.
Inte ens fuktskadad parkett kommer att bytas ut (golvet i dotterns rum är fuktskadad pga läcka från tvättstugan).
 
Tycker riktigt synd om er!

Samtidigt är jag glad att jag inte läste detta innan vi skrev på papper för husbygge (annan firma) för då vet jag inte om jag hade vågat...

Det bästa hade ju nästan varit om huset brunnit upp p.g.a elfelen och ni fått ett nytt hus... OBS uppmanar inte till något här, utan bara en känsla
 
  • Gilla
Isabel76
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Tycker riktigt synd om er!

Samtidigt är jag glad att jag inte läste detta innan vi skrev på papper för husbygge (annan firma) för då vet jag inte om jag hade vågat...

Det bästa hade ju nästan varit om huset brunnit upp p.g.a elfelen och ni fått ett nytt hus... OBS uppmanar inte till något här, utan bara en känsla
Hahahaha ibland när vi kommer hem säger vi: Fan också huset står kvar ;-)
 
Första gången jag läser igenom tråden. I början reagerade jag över att det hus som skulle ta 15 veckor att färdigställa tog 8-9 (?) månader från första leverans till inflyttning, om jag nu inte läste fel. Man undrar ju vad de hade för sig under den tiden....?
Nästa sak jag tänkte var att denna gamla tråd måste ju blivit bumpad av någon som hittat den djupt ner i arkivet och bara varit nyfiken, att näst sista inlägget borde varit från 2010 någon gång, när problemen varit lösta och historien över. Ack vad jag bedrog mig.....
Nästa sak jag tänkte var att om jag hade varit i färd med att bygga hus skulle jag begärt en offert från Borohus. När jag fått den skulle jag tackat nej med hänvisning till denna tråd.
Nu sitter jag och funderar på hur fel ett sånt här bygge måste gå för att återköp ska vara aktuellt? Är det ens möjligt att få lämna tillbaka ett hus? Det är klart att det innebär praktiska problem i att huset står på en tomt som husköparen troligen köpt separat och frågan är då om huset skall flyttas från tomten - naturligtvis på återförsäljarens bekostnad - eller om återförsäljaren får lämna en marknadsmässig ersättning för tomten också? Har det någonsin skett? Tänker på andra kapitalvaror - exempelvis hemelektronik och bilar(?) där man får acceptera att försäljaren får ett antal försök på sig att åtgärda problem, sen har man rätt till återköp.

För övrigt undrar jag också; hur fasen orkar ni? Iofs har man väl inte så himla mycket val i er situation, men det är ändå imponerande att ni fortsatt rapportera och att ni fortsatt kämpa!
 
Uppdatering....

Idag fick vi detta mejl från konsulten som GAR-BO anlitat:

"Hej!

När man tittar närmare på ert hus så ser det ut att vara köpt,
projekterat och levererat för radiatorvärme på överplanet. Så är det också
försäkrat.

Alltså ligger golvvärmen på överplanet utanför försäkringen och
omfattas inte av åtgärdspaketet.

När och hur har ni köpt till den golvvärmen?
Har denna golvvärme tillkommit, kan ju detta i sig vara orsaken till
att ni fått två typer av termostater.

Det betyder i sin tur att åtgärdande av värmen i klädkammaren överplan
respektive termoster till golvvärmen inte åtgärdas.
Jag kan inte hitta några dokument som motsäger ovanstående men finns
det sådana så hör av dig snarast.
Scanna om möjligt in och skicka."

Jag undrar om detta är ett j***a skämt!!
Golvvärmen ingick i husköpet och vi har INTE köpt in detta av någon!!!
Återigen försöker BOROHUS smita undan från sitt ansvar! OCH GAR-BO hakar glatt på!!!
 
Vad står det i era papper då? står det golv värme så är det väl bara skicka in till konsulten snabbt, så han/hon inte hinner gå på semester...
 
Kalasclas skrev:
Vad står det i era papper då? står det golv värme så är det väl bara skicka in till konsulten snabbt, så han/hon inte hinner gå på semester...
Vi har ett sk lågenergihus där golvvärme ingår, och det vet konsulten om!
Nu försöker de hitta kryphål eftersom vi begär ersättning då det inte finns värme i klädkammaren som skulle ha golvvärme, och eftersom planen är att sätta in ett element då kräver vi ersättning för att detta drar ner standarden.
Jag undrar varför han ens kräver papper när han har ritningar på golvvärmen som BOROHUS tagit fram som gäller även övervåningen.
 
aha, ja då förstår jag... har läst om ert helvete ni har... men tänkte om de bara var något konsulten missat, och att det då bara var att skicka över det pappret...
 
  • Gilla
Isabel76
  • Laddar…
Usch, lider med er..

Jag kollade på ett Borohus på husmässan i Botkyrka.
Det såg bra ut, men det är säkert det snyggaste Borohuset i Sverige.
Verkar inte avspegla verkligheten..
 
Du kan ju berätta vad det är för konsultfirma, undvik personnamn.
 
Mikael_L
Isabel76.
Egentligen borde ni gå ut i tidningar och TV med er historia sen när allt är klart.

För att öka medvetenheten om att den s.k. byggfelsförsäkringen är mindre värd än pappret den är skriven på.
Allt för att öka opinionen så att antingen byggfelsförsäkringen avskaffas eller börja innehålla något av ett försäkringsskydd.


Men jag förstår ifall ni inte är sugna på att gå ut offentligt.
Ska ni bo kvar jättelänge spelar det kanske mindre roll, men annars är det kanske inte så kul att försöka sälja "huset med alla byggfelen". :|
 
  • Gilla
Isabel76
  • Laddar…
Hej!

Ja,det är jag igen :)

Huset är fortfarande inte klar, MEN det jobbas på och nu ser det ur såhär..
Inte illa för ett hus som enligt Borohus försäljaren inte hade några som helst fel utan det var bara vi som gnällde.

huset_zps867a85a8.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
huset1_zpsfb38e768.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjomape
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.