Bo.Siltberg skrev:
En dosa tillräckligt stor och som tillåter förskruvningar kommer oftast med kapslingsklassen IP44 eller bättre, så jag tycker inte det sticker i ögonen speciellt mycket. IP66 tillåter riktligt med matfett som rinner ned bakom hällen :). Skulle faktiskt se det som en ganska hygglig hempularlösning då en riktig lösning skulle innefatta ingrepp i den fasta installationen, som endast marginellt skulle kunna anses vara säkrare.
Jo det där med matfett i spisens elkopplingar råkade jag ut för en gång: En ljusbåge med tillhörande smäll när det blev kortis mellan två faser i perilexuttaget mitt under pågående matlagning. Hade aldrig hänt med ip66. Jag lärde mig vitsen av att städa bakom spisen åtminstone en gång vartannat år och däremellan bakom kyl/frys.
 
elmont skrev:
Att överarbeta är ett av dom vanligaste tecknen på hempuleri. Man "tar i" lite extra, men man vet inte riktigt varför
Ja här har du säkert helt rätt. I detta fall har vi ju i alla fall ett förslag på svaret på "varför". :)

Asgarvad skrev:
Jo det där med matfett i spisens elkopplingar råkade jag ut för en gång: En ljusbåge med tillhörande smäll när det blev kortis mellan två faser i perilexuttaget mitt under pågående matlagning. Hade aldrig hänt med ip66.
Fast man kan ju inte låta bli att undra hur man kan drälla så mycket bakom spisen... Råkade du välta frityrgrytan eller ... :D
 
Alfredo skrev:
...Fast man kan ju inte låta bli att undra hur man kan drälla så mycket bakom spisen... Råkade du välta frityrgrytan eller ... :D
Eftersatt underhåll under lång tid: Ostädat
 
Asgarvad skrev:
Det är där man kan se att det är hempul: En IP66-dosa inomhus i ett vanligt kök är det inget proffs som monterar.
Måhända, men jag tänkte såhär: om man skulle välta något på spisen och fettet/vätskan skulle ta sig till fördelningsdosan, då ska inte den vara den svaga länken. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.