Farsan min har skaffat en till det gamla priset. Det är tur att han blivit pensionär. Han får sitta och passa så den inte kör fast vilket den gör väldigt lätt. Gräsmattan är ganska ojämn så jag kan inte avgöra hur de andra maskinerna skulle klara det. Som sagt, enkel och"slät" tomt är att föredra. Ganska tyst förövrigt.
 
Jag köpte en sådan häromdagen ... Efter att jag monterat den och skarvat kabeln 4 gånger för man var slarvig med monteringen så går den rätt hyfsat. Jag har en flaggstång med en gjuten fot som är för låg för sensorerna så fick jag sätta buskstöd runt den ... funkar bra.
Testad lite med fjärrkontrollen och fick maskinen att gå utanför sin slinga..... tänkte då ska vi prova och se hur länge jag kan köra den med fjärren här och det gick ca 20 min innan den larmade och jag fick bära in den igen.
mitt omdöme efter 3 dagar funkar bra på min ojämna gräsmatta. Skulle egentligen köpt en annan maskin men valde denna på grund av att biltema säljer den och det är lite tryggare än att köpa en kina import från liten firma/privatperson när det händer något.
 
Största problemet är när det är en slänt är ner mot slingan. Då klarat den inte att vända utan att den slirar lite, när den då kör framåt igen skuttar den över slingan och ut i en grusgång. Där fastnar den och gräver ner sig.
 
brajt skrev:
. Där fastnar den och gräver ner sig.
Den längtar hem till Kina igen:D
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Har som regel numera efter många tråkigheter att Aldrig, aldrig aldrig köpa något på Biltema med rörliga delar.
En robotgräsklippare har ju lite rörliga delar... ;)
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Jag skaffade trots alla varningar ett exemplar i måndags :). Den klipper, vänder vid slingan, åker och laddar och så vidare över förväntan. Tycker den tar sig fram bra tros att jag har en gropig matta.

Men, vad jag har problem med är schemaläggningen. Är det någon av er andra sam skaffat en som blivit kloka på detta?

Jag har satt alla dagar till 1or och tiden mellen 00:01 och 23:59 samt satt den till läget Auto_L med fjärren. Problemet är att klipparen inte börjar klippa. För att testa ändrade jag vid kl 12 idag intervallet till 12:03 -> 23:59 för att se om den startade då, och det gjorde den (alltså efter 3 minuter). Den klippte på som den skulle, och när batteriet började ta slut åkte den tillbaks till laddningsstationen, så långt var allt i sin ordning. Problemet är bara att den inte ger sig av igen när den laddat klart trots att klockan är långt innan 23:59. Det står fortfarande chargeing på maskinen, men på adaptern till laddstationen lyser det grönt. Borde inte det betyda att den laddat klart (den kan dessutom stå på detta vis jättelänge, vilket jag testat tidigare, så jag tror inte att den bara behöver stå längre...)?

Tacksam för tips.
 
power650 skrev:
Här finns lite rolig information
[länk]
Dock verkar det mesta gälla en tidigare version, inte Biltemas.
 
Tack, jag har faktiskt läst i princip hela den tråden och inte hittat något som liknar mitt bekymmer. Det verkar dock, precis som du säger att nästan alla där har Greenmate och därmed annan programvara.
 
Jag köpte en häromdagen för 5999 kr.

Kört den nu ett par dagar. Första dagen var lite stopp så det var lite justering av kabel och iläggning av lite jord i diverse gropar.


Men ett generellt intryck...


Fördelar:
Hanterat gropar bra.
Känner av gränskabeln utan problem.
Enkla menyer.
PIN kod
Gränskabeln kändes riktigt ok,
Enkel och tydlig justering av klipphöjd
Känns robust överlag
Lång drifttid - ett par timmar körde den idag.
4 stycken 4-pack med knivar extra medföljde förutom de 4 som satt monterade.
4 knivar på tallriken.


Nackdelar:
Ljudnivån - Men ändå helt OK om man ska jämföra prisskillnaden mot HQ
Färgen - Fattar inte varför Biltema måste ha Blått på allt de säljer. En diskret Svart skulle troligen lockat mer köpare.
Pip/Signalljudet - hade gärna sett en möjlighet att stänga av eller sänka volymen.
Märlor - hade gärna sett fler av dessa i förpackningen. 50 st kändes lite lite.
Fyrkantig design.
Lång laddtid - ca 5 tim


Plastmöbler har den gärna velat skjuva på istället. Inte så konstigt heller kanske, blir ju inget riktigt motstånd.
Parasollfoten med marmorfot, va den riktigt kåt på, den kröp han på och försökte sätta på ett antal ggr..


Men sammantaget då... för 5999 är det en helt ok maskin.
Jag har inte räknat med att kunna jämföra en maskin till detta priset mot en "märkes"-maskin.
Visst grannen har en HQ men då kostade den 3 ggr pengarna oxå, det lägger jag inte på en gräsklippare, finns andra saker jag vill ha för de pengarna. Men det är JAG som tycker så, alla tycker inte likadant =)
Sen att racka ner på billigare maskiner...
Vissa köper sig en Clio för 100t och vissa köper en Merca för 500+t. Båda gör samma sak, tar dig dit du ska, men clion är billigare, och det räcker för vissa =)
 
  • Gilla
Thomas_2 och 2 till
  • Laddar…
lillpip skrev:
Jag köpte en häromdagen för 5999 kr.

Kört den nu ett par dagar. Första dagen var lite stopp så det var lite justering av kabel och iläggning av lite jord i diverse gropar.


Men ett generellt intryck...


Fördelar:
Hanterat gropar bra.
Känner av gränskabeln utan problem.
Enkla menyer.
PIN kod
Gränskabeln kändes riktigt ok,
Enkel och tydlig justering av klipphöjd
Känns robust överlag
Lång drifttid - ett par timmar körde den idag.
4 stycken 4-pack med knivar extra medföljde förutom de 4 som satt monterade.
4 knivar på tallriken.


Nackdelar:
Ljudnivån - Men ändå helt OK om man ska jämföra prisskillnaden mot HQ
Färgen - Fattar inte varför Biltema måste ha Blått på allt de säljer. En diskret Svart skulle troligen lockat mer köpare.
Pip/Signalljudet - hade gärna sett en möjlighet att stänga av eller sänka volymen.
Märlor - hade gärna sett fler av dessa i förpackningen. 50 st kändes lite lite.
Fyrkantig design.
Lång laddtid - ca 5 tim


Plastmöbler har den gärna velat skjuva på istället. Inte så konstigt heller kanske, blir ju inget riktigt motstånd.
Parasollfoten med marmorfot, va den riktigt kåt på, den kröp han på och försökte sätta på ett antal ggr..


Men sammantaget då... för 5999 är det en helt ok maskin.
Jag har inte räknat med att kunna jämföra en maskin till detta priset mot en "märkes"-maskin.
Visst grannen har en HQ men då kostade den 3 ggr pengarna oxå, det lägger jag inte på en gräsklippare, finns andra saker jag vill ha för de pengarna. Men det är JAG som tycker så, alla tycker inte likadant =)
Sen att racka ner på billigare maskiner...
Vissa köper sig en Clio för 100t och vissa köper en Merca för 500+t. Båda gör samma sak, tar dig dit du ska, men clion är billigare, och det räcker för vissa =)
5 timmar låter ju som lång laddtid , men den borde väll gå länge på en laddning om den ändå skall klara så många kvadrat?
Tänker på min Automower 220 som laddar 1 timme och klipper 1 timme
 
Automower har en annan typ av batteri, Ni-Mh (nickel metall hybrid), LMR 24/Greenmate har Li-Ion (litium jon) batteri. Li-Ion kan normalt inte snabbladdas. (Det finns nyare varianter som tål det) Li-ion har dock väldigt hög kapacitet. LMR 24/Greenmate klipper i ca 2½ timme innan den går in för laddning. Men jag kan hålla med om att 5 timmar är lång tid även för Li-ion - Oftast anges laddtiden för ett sådant batteri till lite över 2 timmar. Det kanske finns någon teknisk förklaring hur LMR 24/Greenmate laddar sina batterier.
 
Pauda skrev:
Automower har en annan typ av batteri, Ni-Mh (nickel metall hybrid), LMR 24/Greenmate har Li-Ion (litium jon) batteri. Li-Ion kan normalt inte snabbladdas. (Det finns nyare varianter som tål det) Li-ion har dock väldigt hög kapacitet. LMR 24/Greenmate klipper i ca 2½ timme innan den går in för laddning. Men jag kan hålla med om att 5 timmar är lång tid även för Li-ion - Oftast anges laddtiden för ett sådant batteri till lite över 2 timmar. Det kanske finns någon teknisk förklaring hur LMR 24/Greenmate laddar sina batterier.
Inga problem att snabbladda li-jon batterier. Har sysslat mycket med model flyg innan där man snabblagad både li-jon och li-po batterier, så det är nog knappast problemet :)
Men tänker på att skall den ladda så länge så blir det inte så många drifttimmar per dygn man kan ta ut om den laddar 5tim och kör 2,5tim.
Måste gå bra snabbt då för att hinna med så stor kvadrat:)
 
Stiga har också lång laddtid (typ 4 timmar) men klippet å andra sidan 3,5 timmar i sträck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.