6
Waterboy skrev:
Jag har en Robomow men för lite begränsningskabel för att slutföra min installation. Förstår av inlägg ovan att "vanlig elkabel" åtminstone inte har samma livslängd som kabel avsedd för ändamålet.
Men...
Kan jag utan att fundera välja en kantkabel från ett annat fabrikat, exempelvis Husqvarna, Gardena, eller annat?
Ser en eventuell möjlighet att få ett mycket bättre pris på en kabel som jag tror är från Husqvarna...
Jag har haft vanlig fk-kabel till minst halva min slinga i två år. Funkar lika bra i år som första året.
 
  • Gilla
joy maningo och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
På den tråden som följer med Landroid står det E318297, 18AWG, 1015, VW-1, 105 grader samt 600V
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...o4D4CQ&usg=AFQjCNFOLWT3pXrqnSCcQBbWEpPFjLCeEg
Läser man igenom dokumentet så är denna kabel bra mycket bättre än en FK. Skulle själv inte stoppa FK eller motsvarande kabel i marken. Lagom roligt att leta fel efter några år. Bosch kräver tydligen att man måste använda deras kabel för att det ska fungera som det är tänkt men det är klart att de vill sälja sina egna produkter.
 
De vill sälja sin egen kabel.
Det kan inte vara annat än koppar i kabeln.
Det som skiljer är isoleringen. FK kommer att hålla i många år men PVC släpper igenom lite vatten medan polyeten är vattentätt.
Solid ledare (EK) är ju mer att fräta på medan RK har tunnare koppartrådar.

Protte
 
6
peternicklas skrev:
Bosch kräver tydligen att man måste använda deras kabel för att det ska fungera som det är tänkt men det är klart att de vill sälja sina egna produkter.
Ja, för robotklipparna från Bosch fungerar ju så bra;-)
Måste bero på vilken sorts kabel man använder att det är så mycket strul med deras klippare ;-)
 
Har vanlig RK som legat i tre år utan bekymmer i alla fall. Det är bara skarvarna som är särskilt utsatta och dessa löder jag och fuktsäkrar med krympslang och sedan eltejp.
 
Hej.

I instruktionsboken til Husqwarna 308 står der at begränsningskabel ikke får være længere end 250 meter. Jeg komer at have ca. 275 meter på min tomt.

Kommer det at blive et problem, eller er de 250 meter kun et cirka længde som Husqwarna anbefaler eller kommer den ikke at fungere hvis kabel er længere end 250 meter ?

På forhånd tack for jeres hjælp.

Mvh Tim
 
Till 99,99% säkerhet kommer det att fungera.

Protte
 
Tak for snabt svar.

Hvordan er det med afstand mellem guidekabel og afgrænsningskabel. I instruktionsboken står der at guidekabel ikke får ligga nærmere end 30 cm från afgrænsningskabel. Kan man lægge lidt tættere så det fortsat fungere ?

På venstre side står der at der måske være mindst 75 cm fri, er det til guidekabel på venstre side eller til forhindring som til eks. hus. ?

Sidste spørgsmål, hvis man vælger guidebredd medel, hür langt från guidekabel kører den så på venstre side. ?

Tack på forhånd

Mvh Tim
 
Klipparen kan inte följa guiden om de ligger närmare än 30cm, då den går över kanten då...
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Tack for svar.

Ved du også hyr mycket cm. der måsta være på ventre side af guidekabel hvis man vælger medel guidebredd ?

Mvh Tim
 
Med min am220 och följaSlinga=5 så har jag ca 40-45cm per sida (den följer kabeln på olika sidor in och ut).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag köpte på Fultema, minns inte exakt men jag tror det var 189kr för 150m. Helt OK tycker jag och då köper jag normalt el-kabel via grossist. Skarvarna löder jag, lägger en sillikon runt skarven och sedan krympslang på det.
 
Robert-san01 skrev:
Jag köpte på Fultema, minns inte exakt men jag tror det var 189kr för 150m. Helt OK tycker jag och då köper jag normalt el-kabel via grossist. Skarvarna löder jag, lägger en sillikon runt skarven och sedan krympslang på det.
Kvittar ju hur bra skarvar du gör om du har kabel med hölje som småningom släpper igenom fukt eller bryts ner av UV-ljus :rolleyes:
 
Silikonet är det ättiksyre eller alkoholbaserat?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.