Hej,

När jag & min sambo räknar på hur mycket ett nybygge skulle landa på så tycker vi att summorna är svindlande höga, trots att vi inte tittar på lyxhus utan helt "normala" villor, som tex Nygård från Hjältevadshus. Tomterna i Stockholmsområdet är ju som bekant inte så billiga så den totala kostnaden kommer nog hamna runt 2,5 mkr.

Med dagens låga räntor så klarar vi gott och väl av månadskostnaden, då vi tillsammans har en årsinkomst på ca 700 000 kr brutto, men vad vi oroar oss för är om räntan, säg om 5 år, har ökat drastiskt och vi står där med höga lån som vi inte klarar av.

Vi är därför lite nyfikna på hur ni andra resonerar gällande räntan och hur höga inkomster ni har i förhållande till hur mycket ni lånar. Är vi onödigt försiktiga eller vad tycker ni? ???

/ Elin
 
Om man har bruttoinkomster på 900 tkr/år behöver man inte fundera särskilt mycket på om man klarar kraftigt höjda räntor på lån i 2 mkr-klassen. Bygg på. Och det gäller förmodligen även för er elinb. Ni har på era löner en hyfsad marginal även om ni lånar till allt.

Sen kan det ju finnas andra okända faktorer som inte framgår som gör det olämpligt att skuldsätta sig högt.

/Fredrik
 
micke_011 skrev:
vi har en bruttoinkomst på närmare 900 tkr.
Tja..Det är nästan dubbelt så mycket som våran. Men så har vi inte de huspriserna heller ute på landet.
 
Vi chansar vi. Har en inkomst på ca 600000 tillsammans och har snart byggt klart ett hus som vi kommer ha lån på 2,5 milj. (enbart bottenlån). Vi räknar på att klara oss bra de närmaste 5 åren. Sen kan det bli tuffare och efter 10 år kan det vara omöjligt. Men, men man vet aldrig. Lönerna går uppåt, en av oss är i karriären, man vet aldrig vad som händer... Vi har resonerat som så att det här är en dröm vi har (med nytt fint hus) och skulle vi inte klara av det ekonomiskt, får vi sälja. Vinsten vid eventuell försäljning skulle nog landa på 1-3,5 miljoner, så lite av en investering är det också för oss.

Ingen idealisk inställning egentligen, hade varit skönt att ha ordentliga marginaler, men det här är vårt sätt att försöka uppfylla våra drömmar. (Men ett fint, stort hus i ett attraktivt område får vi snart iallafall!! Och dagens räntor är ju helt otroliga! Jaja, ni som blir förskräckta, vi har räknat med att klara av höjda räntor också :))


 
Är man bara två, dvs inga barn med i spelet, så kan man nog chansa mycket mer. Om det inte går ihop när ex. fastighetsskatten läggs på eller om någon blir arbetslös så är det oftast "bara" att sälja. Som läget är nu så blir det, på några års sikt, oxå kanske en liten vinst över att ta med sig.

När man har barn, å andra sidan, har man ett mycket större ansvar tycker jag. Förutom en själv och fru/man är det några individer till att ta hänsyn till. Förutom själva flytten och det ekonomiska så är det dagis/skola/kompisar/fritidsintressen som skall passa in varför man mer ogärna vill flytta.

Oavsett familjeförhållande kan man inte heller säkra upp allting med livrem och hängslen anser jag. Risken att räntorna går upp är väl lika stora som chansen att räntorna går ner? Vi har c:a 700.000 bruttoinkomster i vår familj och skall låna c:a 2.500.000 (ex gräsmatta och garage ;)). Kalkylen är väl inte världens bästa men inte sämst heller. Som det ser ut nu så klarar vi det och det räcker för oss för att köra på.
Framtiden ger tyvärr inga garantier.
 
micke_011 skrev:
dessutom kan man ju tillägga att en fördelning på inkomsterna 450+450 är bra mycket bättre än inkomster på 650+250..
Varfördå ???

/Christina
 
F
byggimpert skrev:
Varfördå ???

/Christina
Gissningsvis om den ena blir sjukskriven en längre tid eller kanske blir av med jobbet blir det inte lika stort inkomstbortfall.
 
Tjaaa, men det där med arb.löshet beror nog mycket på vilken bransch man jobbar i, fast sjukdom kan ju ingen gardera sig mot förstås, utom via privat sjukförsäkring isf.

MVH/Christina.
 
F
byggimpert skrev:
Tjaaa, men det där med arb.löshet beror nog mycket på vilken bransch man jobbar i, fast sjukdom kan ju ingen gardera sig mot förstås, utom via privat sjukförsäkring isf.

MVH/Christina.
Det är så sant som det är sagt. Hur som haver är det rätt svårt att balansera sina inkomster. Tjänar ens respektive mer så är det ju bara så. Ett optimalt läge vore ju en 50/50-fördelning.

...Tror det här blev ett litet stickspår från trådens ämne :)
 
J-klar vikka bra inkomster "alla" har här!
Vi har 600 tillsammans och tycker vi aldrig haft det så här bra.
och ska låna 3 milj, dock bottenlån.

Det blir då inge billigare att köpa begagnat, om man även räknar in "renoveringspengar"!

What the... Det är väl bara att köra! Man blir alltid en livserfarenhet rikare, måhända även fattigare. Brakar det totalt får vi väl bo compakt living några år - det kan ju också bli spännande. Man kan inte leva med garantier för varje steg. Drömmar är till för att uppnås... till nästan vilket pris som helst.
;D
 
Hej på er alla, helt ny hör så, hör av er om jag gör ngt "fel"!
=)

Måste bara passa på att förundras över lönenivån här på forumet, tjänar alla minst 350.000:- om året per person här eller? Och Ni är nervösa för vad som komma skall, jag och min sambo tjänar ca 450.00:- om året - tillsammans och funderar, eller ska man säga funderade kanske?! :) Jaja, vi hoppas att vi ska få råd att bo i ett nytt hus i alla fall och har kommit så långt att det är lika "billigt" eller dyrt hur man nu ska se på det att köpe beg(om man hittar ngt öht) som att bygga ett nytt i lågprisklassen.

Vet inte om detta hörde hemma här men, mitt första inlägg så ha förståelse... :D

Ha det
 
350', 650' eller 900' ...who cares. Skillanden mellan utgifter och inkomster är det man blir rik av. Högre inkomster brukar innebära att man drar på sig högre levandskostnader.

Räntan i framtiden är rätt svårt att säga något om, förrutom att den med största sannolikhet inte är avsevärt lägre än idag. Men går räntorna upp till ex. dom nivåerna som gällde 5-10 år tillbaka så kommer priserna på boende och våra inkomster oxå röra på sig.

Min åsikt är att belåningsgraden också skall tas med i beräkning. Jag vet att det finns banker som gladligen lånar ut 85-90% (finns säker någon som lånat 101%).

Man f-n gör du den dagen du måste flytta och marknaden dragit ner värdet på ditt hus. Om situationen uppstår pga höjda räntor eller minskad hushållsinkomst eller sjukdom/arbetslöshet spelar väl mindre roll. Idag är det rätt svårt att förutsäga något om dom faktorerna. Förrutom att om allt går bra så är det inga problem...


-Thomas
 
Väldigt välavlönade här på forumet som sagt, har ni verkligen tid med sådant här?

Vi tjänar ca 550'/år, ofördelaktigt fördelat dessutom. Men så jobbar min sambo bara deltid p.g.a. barn så ja, vi har köpt på oss lite dyra försäkringar!

Vi tänker bygga nytt för att vi vill, och för att det inte blir särskillt mycket dyrare än 70-tals villor där vi bor.
 
Vi tjänar tillsammans ca 700´ /året. Vi kommer att bygga för ca 3,9 mille o tar ett lån på 3,5 resten i handpenning som nu är betald!!
Vi bygger i Sollentuna och det kostar en del där.
Men vi resonerar så att man måste våga chansa lite ....och i slutändan så blir det nog ett himla fint hus ;D
 
  • 1981576.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett många inlägg från personer med både högre och lägre inkomster. Många försöker gardera sig både med hängslen och livrem för ev räntehöjningar.

Jag har idag svårt att se vad som skulle kunna ge en rejäl räntehöjning. Jag tror faktiskt att riksbanken (som sköter räntan) är väldigt observant när de gäller räntehöjningar. En räntehöjning slår direkt mot investeringar och byggnationer och det är precis det vi inte behöver i en lågkonjuktur.
Vi har dessutom haft ett Irak-krig och terrorbombningar i världen som inte har visat sig nämnvärt i ränteförändringar.

Det som jag däremot kan misstänka kan hända - är att när vi får stora pensionsavgångar när våra 40-talister går hem i pension, så blir det arbetsbrist. Risken är då hög för lönehöjningar, inflation och därmed räntehöjningar. Vi får dock hoppas att våra löner ändå räcker till att betala räntor och amorteringar och därmed också betala av på våra skulder.

Vi har med vårt bygge skaffat och skulder på knappt 1.7 milj med inkomster på knappt 550.000/år.
 
  • 2064976.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.