Nu har jag läst hela tråden och tyvärr verkar man ju inte få tycka som man vill för vissa här... Vi hade en ho med vask förut och en avrinningsyta vilket resulterade i att ingenting fungerade på ett bra sätt. Det blev helt enkelt alldeles för liten bänkyta kvar i vårt kök. Att avrinningsdelen därför skulle bort var det inget snack om när vi nu gjorde om. Sen dividerade vi om vi skulle köra på enkel eller dubbel oftast med argumentet med skalen. Vi valde en stor ho och idag är vi båda nöjda med det valet. Vi har blivit bättre på att hålla rent i hon. Det är lättare att diska stekpannor och plåtar utan en massa slabbande. Dessutom i vårt fall så frigjorde vi massor utav välbehövlig bänkyta. Tror att valet helt enkelt beror på vad man har för behov och att valet därför är väldigt individuellt. Vi kan verkligen inte förstå hur tidigare ägare till vårt hus resonerade när de renoverade köket men kanske skulle de inte förstå hur vi kunde ha ett behov av att byta ut deras lösning.
 
Ser inte alls vitsen med dubbelho om man har diskmaskin. Det blir ju bara att man har smutsig disk där. Rekommenderar definitivt stor enkelho och kolla om du har möjligheten att ha avfallskvarn. Det är den bästa grejen vi har i köket utan tvekan. Bara skala på direkt i vasken och sedan spola ner det i avloppet. Lätt värt de 4000 kr vi betalde.
 
ullberg skrev:
...

Jag kommer fortsätta att skala rotfrukter rakt ner i komposthinken (och undra vad de som kladdar med plastskrapor eller hushållspapper håller på med) och uppskatta att jag inte behöver spola upp en hel ho för att kunna göra något så enkelt som att blötlägga en stekpanna....
Jag nämde det förut men en sil är perfekt för ändamålet anser jag.
 
koolla skrev:
Ser inte alls vitsen med dubbelho om man har diskmaskin. Det blir ju bara att man har smutsig disk där. Rekommenderar definitivt stor enkelho och kolla om du har möjligheten att ha avfallskvarn. Det är den bästa grejen vi har i köket utan tvekan. Bara skala på direkt i vasken och sedan spola ner det i avloppet. Lätt värt de 4000 kr vi betalde.
"Får" man ha avfallskvarn i Sverige om man har kommunalt avlopp? Eller vad man kallar det...:)
 
Styrman skrev:
"Får" man ha avfallskvarn i Sverige om man har kommunalt avlopp? Eller vad man kallar det...:)
Det varierar från kommun till kommun som jag förstår det.
 
Det är olika beroende på vilken kommun man bor i, I stockholm ville man ha kvarnar förr för att slippa hämta. I Huddinge både hämtar man och säljer "slurry" för rötning, så där vill man inte ha kvarnar eftersom röta matrester ger tydligen mycket mer gas än röta avlopp blandat med matrester.
 
Har en enkelho i köket som en tredje ho, utöver en vanlig diskbänk med dubbelho.
Använder den väldigt mycket, t.ex. när vi är flera som lagar mat tillsammans och för att svalna av varma saker i vattenbad. En tredje ho rekommenderas varmt om ni har plats för det.
 
iSnobben skrev:
Nu har jag läst hela tråden och tyvärr verkar man ju inte få tycka som man vill för vissa här... Vi hade en ho med vask förut och en avrinningsyta vilket resulterade i att ingenting fungerade på ett bra sätt. Det blev helt enkelt alldeles för liten bänkyta kvar i vårt kök.
Visst får man tycka olika! :)

Men jag kan inte se att det finns en motsättning mellan diskbänkens plana del och "bänkyta". I mitt relativt lilla kök utgörs 2/3 av "bänkytan" av diskbänk endast en mindre del av perstorp. Diskbänkens arbetsyta är jättebra när man håller på med slabbiga grejer. Ingen skarv mellan arbetsyta o vask, enkelt hålla rent. Skulle faktiskt inte haft något emot om hela kökets bänkyta utgjorts av diskbänk.
 
Redigerat:
  • Gilla
pojoel
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Visst får man tycka olika! :)

Men jag kan inte se att det finns en motsättning mellan diskbänkens plana del och "bänkyta". I mitt relativt lilla kök utgörs 2/3 av "bänkytan" av diskbänk endast en mindre del av perstorp. Diskbänkens arbetsyta är jättebra när man håller på med slabbiga grejer. Ingen skarv mellan arbetsyta o vask, enkelt hålla rent. Skulle faktiskt inte haft något emot om hela kökets bänkyta utgjorts av diskbänk.
Jo men om hel diskbänken är i rostfritt är det ju en sak men i vårt fal var det nedsänkt ho med vask och avrinningsyta vilket skapade en massa kanter så att man inte kunde lägga en skärbräda på ett plant underlag.
 
iSnobben skrev:
Nu har jag läst hela tråden och tyvärr verkar man ju inte få tycka som man vill för vissa här... Vi hade en ho med vask förut och en avrinningsyta vilket resulterade i att ingenting fungerade på ett bra sätt. Det blev helt enkelt alldeles för liten bänkyta kvar i vårt kök. Att avrinningsdelen därför skulle bort var det inget snack om när vi nu gjorde om. Sen dividerade vi om vi skulle köra på enkel eller dubbel oftast med argumentet med skalen. Vi valde en stor ho och idag är vi båda nöjda med det valet. Vi har blivit bättre på att hålla rent i hon. Det är lättare att diska stekpannor och plåtar utan en massa slabbande. Dessutom i vårt fall så frigjorde vi massor utav välbehövlig bänkyta. Tror att valet helt enkelt beror på vad man har för behov och att valet därför är väldigt individuellt. Vi kan verkligen inte förstå hur tidigare ägare till vårt hus resonerade när de renoverade köket men kanske skulle de inte förstå hur vi kunde ha ett behov av att byta ut deras lösning.
Visst får man tycka som man vill... Åsikterna är många och det är bra.
 
Jag har hel diskbänk i metall, dubbelho och stor "avrinningsyta". Jag gillar att laga mat, och sättet jag lärt mig att sköta köket på kräver denna uppsättning. Jag hackar och skär på olika skärbrädor, och använder den ena hon som slask, samtidigt som arbetsytorna hela tiden är rena. Vill jag emellanåt skölja grönsaker, vilket man vill, så gör jag det i ho två, för annars kommer ho ett fylla igen. Ho ett töms bara en gång, när allt är klart. Avrinningsytan kan man med fördel hantera kladdiga saker på, tex fisk, kyckling, öppna påsar med spad i osv. Ho två används sedan även för att ställa ned disk i, så ser det snyggare ut i köket (inte praktiskt viktigt, då jag har mycket yta, men viktigt estetiskt för mig). Stora plåtar handdiskar jag utan problem på avrinningsytan.

En ho? Nej tack.. =)
 
  • Gilla
pojoel och 3 till
  • Laddar…
Vi har en stor 56x55 ho som vi valde av flertalet anledningar.

1) Vi installerade diskmaskin. Båda i hushållet är noggranna så all disk åker in i maskinen omgående. Vi fick bara plats med en 9 kuvert maskin som förbrukar 17l vatten/ diskning så den går en gång/dygn. Enstaka stekpanna och gryta handdiskas och då faktiskt under rinnande vatten. (Tänker inte skämmas det minsta för de litrarna, folk går på som besatta om diska under rinnande vatten men tvekar inte en sekund för att vrida igång vattenspridaren ute i trädgården för att behålla en grön gräsmatta... ;) )

2) Bänkutrymme - vi har ett kök som byggdes 1967. Vi har bara gjort en kosmetisk renovering av köket eftersom det vi skulle vilja göra inte ryms inom budgeten utan får vänta ett antal år. Kök från den tiden har sällan några praktiska arbetsytor. Mycket småskivor här och där och i regel en stor diskbänk med dubbelho. Vi ville få till bättre arbetsytor och sammanhängande sådana.

3) Estetik - tycker det är snyggt med en stor enkelho istället för två små pluttriga. Plus att sedan vi installerade den så har inte vasken fungerat som mellanlagringsplats för något. Disk tas hand om direkt. Vi har skaffat bra kärl som ställs fram vid matlagning och så åker allt som ska ner i kärlen, ner där direkt. Enklare att skrapa ner skräpet direkt istället för först ner i vasken och sedan ner i kärl.
 
Hur gör två personer av med 9 kuvert på en dag?? :)

Det är som sagt var det som är problemet för oss, vi fyller inte maskinen på en vardag (trots att vi är fyra) så grytor och sånt måste diskas för hand om de ska kunna användas nästa dag (eller så får vi köra en halvfull maskin).
 
Jag kör halvfulla maskiner ofta, diskmaskinen har jag köpt för att använda. Använder nästan bara snabbprogrammet på 30 min, är hyffsat snålt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.