Mikael_L
I första bilden är det ett rätt grovt fel att kopparen är synlig och egentligen möjlig att få kontakt med.
Sen saknas den andra barriären av isolation. Dvs ett VP-rör, eldosa eller annat, eller yttermanteln när det gäller en kabel.
Sen tycker jag det saknas lite klamring och dragavlastning.

Men sen är väl frågan om det är 230V eller 12V. I det senare fallet så är det ju inte speciellt farligt, bara fult.


I andra bilden saknas också en massa fastsättning och/eller dragavlastning. Doslock saknas.
Klamringen är ju inte snygg heller, men knappast farlig.
 
Dragavlastning är väl inte nödvändig vid fast installation?
 
Mikael_L
Antagligen klamras det, eller så dragavlastas det eller så ska det ligga i rör, kanaler eller dyl.
Eller kombinationer av detta.

Det finns inga genvägar. Det ska inte föreligga någon speciell risk att man råkar dra ur en spänningssatt kabelände ur en apparat, dosa eller så.
 
Mikael_L skrev:
I andra bilden saknas också en massa fastsättning och/eller dragavlastning. Doslock saknas.
Klamringen är ju inte snygg heller, men knappast farlig.
Det som vill visas med Phasen-pennan är nog lite värre än detta dock :)
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
OCH fel färger är väl oftast ett lite mindre fel, i alla fall om man inte använder gulgrön till nått annat än jord.
 
elmont skrev:
OCH fel färger är väl oftast ett lite mindre fel, i alla fall om man inte använder gulgrön till nått annat än jord.
Gul-grön = giftig färg borde alltså va fas.Plus att färgblinda ser den.
Brun som jord = borde alltså va jord.
Blå är lugnt som vatten = Borde va och är nolla.

Nåja, nu är det inte så så bara att anpassa sig så alla gör samma lika.
 
Finns det någon bra minnesregel för vad som är fas respektive nolla av blå och brun?
 
Bara att brun ska va fas och blå nolla?
Det SKA va så men själv tycker jag färgvalet är rätt idiotiskt.
 
Gröngul ska vara jord. PUNKT!


Övriga färger kan vara vad som helst.

att säga att brun är fas och blå är nolla är bara idioti. Det kanske är det i ditt hus. Svart kan lika gärna vara fas och vit nolla. Spec i äldre installationer. Blå förkommer rätt ofta i utv installationer som tändtråd, även som nolla.

I dagens installationer så är brun oftast Fas, blå är nolla och Gröngul ska ALLTID vara skyddsjord.

En duktig elektriker litar aldrig på färgerna utan "ser" och mäter sig fram vad som är vad.
senaste dosan jag kopplade i hade Blå som skyddsjord. Vit nolla och svart fas.

Har stött på uttag där Både grön, Gul och Gröngul förekommer, gissa vad som är vad där om man är i en kopplingsdosa.
 
Redigerat:
Har svart och vit som fas-nolla här men glömmer alltid vad som är vad.
Blir mät varje gång.
Dock svårare att mäta vad som är jord respektive nolla.
Finns inte så mycket jord som tur är.
tror den är röd för det mesta här.När inte röd är tändtråd då....
 
Blindnit skrev:
...tror den är röd för det mesta här.När inte röd är tändtråd då....
Den har jag sprungit på nån gång här hemma också, i samma kopplingsdosa på ett ställe dessutom.
Känns inte helt optimalt, men en vacker dag skall det dras i rätt färger!
 
Nyfniken skrev:
Finns det någon bra minnesregel för vad som är fas respektive nolla av blå och brun?
Denna kör jag med
"Blått är blott en nolla"

Jag mäter ju alltid ändå men detta snabbar upp förfarandet. Jag kan kolla på en installation och tänka "standardkopplat", mäta och få det bekräftat. I mitt fall vanligt vid perilexuttag som kan sitta illa till och svårt att nå.
 
Synd sån där krympslang är så onödigt dyr för annars kunde man ju färgat om gamla kablar när man ändå är och rotar bland dem.
 
Biltema har eltejp med färgmärkning.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.