ullberg
seniorkonsult skrev:
Kommentar till de som tycker det får "plats att diska plåtar i stor ho". Det går väl lika bra när man har dubbelho? Diskar ni plåtar och syltgrytor dagligen?
Nej inte dagligen, men ett par gånger i veckan får nog plåten en omgång. Ja, visst gick det att diska plåtar mm även i dubbelho, men om inte annat gick det åt betydligt _mer_ vatten i dubbehon, så miljöaspekten på det fenomenet håller jag alls inte med om. Har man dock för vana att dra upp fulla hoar (jag har det inte) så ligger det den stora hon i fatet, gissar att det handlar om disk, och då är nog det vattensnålaste att köra maskinen (för det som går in).

Jag tror det krävs att man haft en stor ho för att förstå nyttan (jag fattade inte förrän jag råkade välja en av "fåfänga", men det visade sig riktigt bra)

/U
 
Modenyck!
Precis som att ha ett stort runt tvättställ som står på en skiva i badrummet så ej barnen når upp ocjh kan tvätta händerna själva utan att ha pall eller trappa. Och så får man ju nedstänkt på köpet. Oj, nu kom jag från ämnet.
 
ullberg
Om det nu är just hur ofta plåtar diskas som @seniorkosult hänger upp sig på kan jag också meddela att vi har flertalet formar som aldrig fick plats i våra dubbelhoar (exv Intra eurora EUP 60).

Och ja, vi gillar matlagning och gör det mest från grunden med resultatet att det går åt en hel del formar och plåtar. Är man en "hämtmatspersonlighet" gäller säkert helt andra prioriteringar när det gäller hoar. Mina (säkert ogrundade) fördomar säger att man då kanske prioriterar en "sköljho" där man snabbt kan kyla ett par bärs inför pizzamiddagen.

/U
 
seniorkonsult skrev:
Kommentar till de som tycker det får "plats att diska plåtar i stor ho". Det går väl lika bra när man har dubbelho? Diskar ni plåtar och syltgrytor dagligen? Plåten läggs väl inte ned hel i hon? Det är bara i restaurangköks grovdisk man gör så.
Verkar ej miljömässigt riktigt med en stor ho som dessutom arkitektmässigt skall vara av stötkänsligt porslin. Verkar både opraktisk och helknäpp oekologisk lösning."Bowman"; avfallskvarn är milömässigt förbjuden i de flesta kommuner, till viss del på att rören är för klena och dricksvatten vräks ut.
Vadå inte miljömässigt, varför skulle en dubbelho vara mer miljövänlig menar du?
Sen det här med kvarn eller inte, det kan man ju diskutera vad som är mest miljövänligt - spola iväg potatiskalen genom att utnyttja de avloppsrören som leder direkt till reningsverket eller slänga det i påsar som sen hämtas av dieseldrivna lastbilar. Detta är skälet till att Miljöpartiet i Stockholm drivit linjen att ÖKA antalet avfallskvarnar. Personligen tror jag det bara behövs en ny generation VA-chefer på Sveriges kommuner, sen är det fritt fram för kvarnar i takt med att nya bostadsområden växer fram.
 
Seniorkonsult hänger inte upp sig. Tycker bara att det är ofantligt opraktiskt och ej miljömässigt. Saker som måste diskas i hon måste väl också sköljas ändå?
 
  • Gilla
pojoel
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Fn 76; Varför skriver man då, kanske inte du, att det är bra med stor ho för ugnsplåtarna?
Vårt barn badade i vårt större tvättställ. En fördel med de stora hoarna är att de ofta är arkitektoniskt, farbriksmässigt rätvinklade nere i bottenkanterna så de blir svårare att rengöra. Dessutom förbrukas det mer vatten.
Men vilka sköna argument...
Du menar alltså att stora hoar är ofta konstruerade "fel" så att dubbelhoar som är rätt konstruerade är bättre.

Omvänt, om man har en dåligt konstruerad dubbelho, då är alltså en bra konstruerad enkelho bättre?
 
ullberg
seniorkonsult skrev:
Dessutom förbrukas det mer vatten.
Har du belägg för det påståendet? Jag är alltid öppen för underbyggda resonemang men i avsaknad av sådana vill jag påstå att det är precis tvärt om (något beroende på användningsmönster, men jag ser till mitt eget).

Jag har inte belägg för min ståndpunkt, men har dock personlig erfarenhet av såväl (mindre) dubbelhoar som (större) enkelhoar.

/U
 
Det är ingen lätt fråga det här :cool:
 
  • Gilla
knutars och 1 till
  • Laddar…
kysan skrev:
För att den var så stor att en ugnsplåt får plats. Saknar inte dubbelho...
Fast grannen har en liten rund ho som man inte ens får ner en stor stekpanna i.
 
DrBosa skrev:
Sen det här med kvarn eller inte, det kan man ju diskutera vad som är mest miljövänligt - spola iväg potatiskalen genom att utnyttja de avloppsrören som leder direkt till reningsverket eller slänga det i påsar som sen hämtas av dieseldrivna lastbilar.
Nej, potatisskalen komposterar man såklart i den egna komposten.


Och sen är det självklart att det går åt mer vatten att diska under rinnande vatten. Ett enkelt sätt att prova är att sätta i proppen i diskhon medans man diskar under rinnande vatten. Man fyller ganska snabbt hon.

Det är möjligt att disk i maskin drar mindre vatten, men om man kör maskinen varje dag (istället för varannan eller var tredje som vi gör) så äts den vinsten upp rätt snabbt.
 
Oj vad det fanns erfarenheter och åsikter i frågan om enkel eller dubbel ho! Uppenbarligen borde man göra en studie i hur man själv fungerar i köket innan man kan fatta rätt beslut. Kanske skulle sätta upp en övervakningskamera. Eller hyra in en sån här.

Trots att vi inte har gjort nån vetenskaplig studie lutar det just nu åt en 1½-ho, typ nåt sånt här. Vi har plats för nåt som är ca 60 brett, så om vi istället skulle bestämma oss för enkel ho så är det nåt liknande den här. Fördelen med 1½ ho är, förutom de som andra redan nämnt, att man slipper nyhetens obehag och istället kan lunka på i samma gamla köksrutiner (om man, som jag, alltid har haft 1½ eller två hoar).
 
ullberg
Nerre skrev:
Det är möjligt att disk i maskin drar mindre vatten, men om man kör maskinen varje dag (istället för varannan eller var tredje som vi gör) så äts den vinsten upp rätt snabbt.
Nja, den vanliga referensen på detta är väl "bonn-studien", från början av 2000-talet tror jag. Där konstaterades det med ganska stor marginal att det är totalt sett mer vattenslösande att handdiska (dock tror jag att maskindiskmedel är så dyrt att det fortsatt är mer ekonomiskt att handdiska, men det var inte frågan här).

Dock vill jag minnas att denna studie tittade på hur folk faktiskt handdiskade, inte hur man kan göra det, så jämförelsen var nog primärt mot rinnande vatten (jag tror det är så det går till), så då kan man tro att det omedelbart hämtas hem om man kör på "rätt sätt" med diskbalja och sköljbalja. Jag är ganska övertygad om att så inte är fallet:

Den Intra EUP60 som jag hade när jag hade delad ho har en bottenyta på strax under 14dm2 i stora hon (diskhon), fyller man den med mer än 1 dm vatten (vilket jag alltid gjorde på "handdisktiden") har man gjort av med lika mycket vatten som ett helt program i diskmaskinen (man brukar prata om 10-15 liter för en modern maskin). Och då har man inte ens börjat fylla sjöljbaljan. Dessutom lyckas i alla fall inte jag diska lika mycket i en disk+skölj uppsättning som jag gör i en full maskin, så i jämförelsen blir handdisk än mer vattenslösande.

Så fortsätt gärna med handdisk, men gör det inte för att spara vatten, det argumentet vill jag hävda inte håller.'

/U
 
  • Gilla
pojoel
  • Laddar…
Men kör folk full maskin då? Jag tolkar flera inlägg i tråden som att man kör maskinen varje dag (eller ibland t.o.m. flera gånger om dagen?). Vi fyller inte maskinen på en dag (utom kanske på helgerna) och då blir det en del saker som behöver diskas för hand för att kunna användas nästa dag.
 
Förstår inte varför så många säger sig ha problem diska plåtar.

Har standardho och standardplåtar. Det går att blötlägga precis halva plåten om man fyller hon. Sedan vänder man på plåten och blötlägger andra halvan. Skulle aldrig inreda köket med målet att plåtar ska kunna ligga plana på botten av en jätte-ho!

Däremot skulle jag bli galen om hon så liten att det inte gick att sänka ner någon ända av plåten!
 
Har enkelho utan någon rostfri diskbänk runtomkring som hindrar spill från att nå golvet, värsta skitet man kan ha. Får diska ugnsplåtar i badkaret.
 
  • Gilla
pojoel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.