Vi har en walk-in-closet och funderar på att montera IKEA en skjutdörr med rökfärgat glas.

Någon som vet om det går att sätta upp skjutdörrar från exempelvis IKEA utan garderobsstommen och golvskena?

Det är såhär jag tänkt mig att det ska se ut...

walk-in-closset2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tittade på det där för några år sedan, blev tveksam. Och hittade skjutdörrar från skånska byggvaror som prismässigt låg ganska lika. Och är avsedda för "fri montering".

Framförallt om du har en "walk in closet". Då när jag tittade på det så hade IKEA en lösning där man skulle vara tvungen att ha en rätt hög tröskel, typ 15cm.
 
Tack för tips om Skånska Byggvaror, Jag ska ta en titt på deras skjutdörrar. //Lajla
 
Har använt mig av Ikeas skjutdörrar (dock de vita i "trä"/papp) utan garderob för att få skjutdörr i en kattvind.
lite vinklar och reglar så blev det kanon. Dock så är nedre skenan upphöjd så vill man ha obrutet golv in i garderoben så måste man bygga om skenorna eller skaffa andra och anpassa med Ikeas system.
 
Det fungerar bra. Jag lade en hyvlad list under skenan och det har fungerat fint. Se bara till att få ett exakt mått eftersom de kan hoppa ur om det blir för stort avstånd.
 
Hej Ander!
Läser ditt svar och jag undrar om du skulle kunna göra mig en stor tjänst. Den att ta ett foto av din konstruktion?
Det hade varit så kul om dett gick att lösa utan skena i golvet. Mvh Lajla
 
Husplaner skrev:
Hej Ander!
Läser ditt svar och jag undrar om du skulle kunna göra mig en stor tjänst. Den att ta ett foto av din konstruktion?
Det hade varit så kul om dett gick att lösa utan skena i golvet. Mvh Lajla
Det blir lite knepigt tyvärr eftersom de sitter i en lägenhet vi sålde för något år sedan... :surprised:
De dörrar vi hade (och som jag tittat på senare också) ligger alla på skena på golvet från IKEA. Det jag gjort senare är att köpa skena och fästen på Hornbach (Bauhaus har också) och fäst dem i IKEA dörrar. Jag har då skruvat en regel uppe i dörren som jag skruvat fästena i på insidan.
De har löpt in bakom en MDF skiva (kan vara gips också med det blir inte så stadigt) där jag satte en 15 mm hyvlad regel på insidan och en L-list utanpå som stöd och list.
På golvet limmade jag en bit filtmatta som ett "U" som jag vek upp kanterna ca. 4 cm på insidan av skivan och väggen.
Dörren löper alltså inne i U-et av filtmattan... Slipa av hörnen på dörren så de inte hugger fast i filtmattan dock om du väljer den lösningen...
Jag fick göra om det och rundade av hörnen rejält på insidan (som ju aldrig blir synlig)...
 
Kräver dörren en skena i botten som dörren rullar i så blir det svårt. PAX dörrar hänger i överkant, men de har en uppånedvänd styrning i underkant som kan trollas bort med lite modifieringar, ex en påmonterad u-skena på insidan dörren som löper över en tapp i golvet.
Har du obegränsad budget så har Theofils beslag som blir exakt som bilden, jag kollade lite för några år sedan och då var priset på beslagen ca 8000 + kostnad för glasdörrar från glasmästaren på ca 1000/m2 inkl håltagning. Men det är helt fritt ur minnet.
 
Tusen TACK ska skicka ett mail till dem direkt. Nu blev jag glad :) Lajla
 
Jag har en tråd om detta här i forumet. Skall kolla vad den heter.
 
Kolla in tråden "pimped My Ikea skjutdörrar", gjorde en tråd om detta med bilder.
 
Köpte skjutdörrar på Ikea fynd för hur lite som helst
 
Ovankant monteras mot en regel som hänger ned i från taket. Där nyttjar du IKEAs medföljande takprofil som dörrarna löper i.
Underkant så gör du en list själv.
Tex en 15*69 furu.

I den skär du med cirkelsågen två längsgående spår, ca 30mm mellan (kolla på en monterad PAX-dörr på IKEA vilket CCmått dörrarna har på profilen), som är 5mm breda.
Sen hyvlar du hela profilen oval, så den blir slätare, med spåren kvar.
Total höjd på mitten ca 15mm efter hyvling. Spåren ska vara 10mm djupa.
Sen kan du lacka den i valfri färg.
I underkant på dörrarna monterar du styrningar, tex http://www.specialbeslag.se/styrning--p-1566-c-203.aspx

golvlist.png
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...lat-snickerivirke/08321069/planhyvlad-21x69mm
 
  • Gilla
Ibanez_patrik och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inte göra så heller, kolla in min tråd. Endast lite mätning. Sedan använder du Ikeas prylar som kommer med skjutdörrarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.