Krilleman
För den nyfikne hittar man monteringsanvisningen för purusplattan 300 multi här

Och eftersom det är rörisen som levererar plattan så borde denne ha informerat snickaren om installationen och visat upp pappret som medföljer!
 
Även om rörisen inte förklarat något så är det väl en väldigt konstig montering?

Sen vet jag inte hur snickare resonerar, men om jag skulle montera något, som jag inte visste hur det skulle vara, så skulle jag kollat upp det först. Internet finns ju numer i var mans hand.
 
blackadder skrev:
Även om rörisen inte förklarat något så är det väl en väldigt konstig montering?

Sen vet jag inte hur snickare resonerar, men om jag skulle montera något, som jag inte visste hur det skulle vara, så skulle jag kollat upp det först. Internet finns ju numer i var mans hand.
Nu är det väl så att det inte står att brunnen "MÅSTE" fästas mot 4 sidor, utan det som står är ju faktiskt att den skall monteras stumt cc300 och din bild visar ju på cc 300.
"Enligt BBR (Boverkets byggregler) skall golvbrunnen vara fast förank- rad i bjälklaget så att inbördes rörel- ser inte uppstår mellan avlopp, un- derlag, tätskikt och golvbeläggning"

Brunnens hållfasthet lär inte ha påverkats av infästningen särskilt mycket.. Förmodligen ett materialfel på brunnen..

Finns många purusplattor i detta land som monterats på detta vis, oavsett rätt eller fel så håller dessa i många år..
tror bara det handlar om fabrikationsfel..
 
Krilleman
Tommor skrev:
Nu är det väl så att det inte står att brunnen "MÅSTE" fästas mot 4 sidor, utan det som står är ju faktiskt att den skall monteras stumt cc300
Installationsanvisningen ska följas!

Tydligare instruktion med bilder får du leta efter! Denna går ej att misstolka. TS brunn är felinstallerad. Alla skruvar är inte heller skruvade som det ska.

Tommor skrev:
Brunnens hållfasthet lär inte ha påverkats av infästningen särskilt mycket.. Förmodligen ett materialfel på brunnen..

Finns många purusplattor i detta land som monterats på detta vis, oavsett rätt eller fel så håller dessa i många år..
tror bara det handlar om fabrikationsfel..
Hur ska man kunna bevisa att det inte är installationsfel utan materialfel när brunnen är felaktigt installerad?

Sen kan jag hålla med om att det fuskas en del med dessa plattor, oavsett märke. Och vad beror det på då? Bristande kompetens? "jag vet bäst-syndromet"? "vad är detta för papper som följer med. - Kasta det"?

Men det betyder fortfarande inte att man ska undvika installationsanvisningen och göra något eget.

Tråkigt för TS är det iaf.
Hur gick det med försäkringsbolaget i ärendet?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
en spånskivekant är för vek utan stöd. Det var därför plattan togs fram. Annars kan du ju få rörelse mellan underlag tätskikt och golvbeläggning.
 
krilleman_215 skrev:
Installationsanvisningen ska följas!

Tydligare instruktion med bilder får du leta efter! Denna går ej att misstolka. TS brunn är felinstallerad. Alla skruvar är inte heller skruvade som det ska.



Hur ska man kunna bevisa att det inte är installationsfel utan materialfel när brunnen är felaktigt installerad?

Sen kan jag hålla med om att det fuskas en del med dessa plattor, oavsett märke. Och vad beror det på då? Bristande kompetens? "jag vet bäst-syndromet"? "vad är detta för papper som följer med. - Kasta det"?

Men det betyder fortfarande inte att man ska undvika installationsanvisningen och göra något eget.

Tråkigt för TS är det iaf.
Hur gick det med försäkringsbolaget i ärendet?
jo jag håller med dig i sak, men det står ingenstans att de "måste"ordnas i alla hörn. Det står endast att den skall sitta stumt. Sen skall det naturligtvis göras som bilden visar, men det är ingenstans i texten det står att de skall anordnas med kolingar på alla sidor. Endast att den skall fixeras stumt. Sen hade de kunnat vara en elefant på bilden som visar att de skall tåla "tung belastning" men inte innebär det för det att man måste kolla så en elefant kan stå på den. Lite dålig jämförelse, men tror du förstår vad jag menar.
 
Sen går det nog att svetsa den där brunnen tät om du nte vill riva badrummet, men det är ju bara ett plåster..
 
krilleman_215 skrev:
Installationsanvisningen ska följas!

Tydligare instruktion med bilder får du leta efter! Denna går ej att misstolka. TS brunn är felinstallerad. Alla skruvar är inte heller skruvade som det ska.



Hur ska man kunna bevisa att det inte är installationsfel utan materialfel när brunnen är felaktigt installerad?

Sen kan jag hålla med om att det fuskas en del med dessa plattor, oavsett märke. Och vad beror det på då? Bristande kompetens? "jag vet bäst-syndromet"? "vad är detta för papper som följer med. - Kasta det"?

Men det betyder fortfarande inte att man ska undvika installationsanvisningen och göra något eget.

Tråkigt för TS är det iaf.
Hur gick det med försäkringsbolaget i ärendet?
Sen har jag en annan fundering på den där sprickan, brunnen sitter ju i plattan. Och det är ju plattan som håller brunnen på plats, hur kommer det sig att brunnen spruckit men inte plattan?
 
Kontaktade Purus med bild på brunnen och dom var väldigt tydliga med att den är felaktigt monterad! Den SKA ha stöd runt på alla 4 sidor ... enligt deras monteringsanvisning.
 
Tommor skrev:
Sen har jag en annan fundering på den där sprickan, brunnen sitter ju i plattan. Och det är ju plattan som håller brunnen på plats, hur kommer det sig att brunnen spruckit men inte plattan?
Hur vet du att inte också plattan är sprucken? Men att brunn och platta kan ha olika bristningsgräns pga olika belastning är väl inte så konstigt.
 
Hela badrummet måste väl rimligtvis inte göras om? Plastmattan på golvet kan väl svettas ihop igen efter att brunnen fixats? Eller är det så att man inte får skarva plastmatta i duschen?
 
Det borde ju gå att byta någon kvm matta, så att skarvarna hamnar utanför duschen. Om det inte går att få tag i exakt samma matta så kan det tom. bli snyggare med en rejält avvikande matta i hela duschen.
 
  • Gilla
Nickos
  • Laddar…
Jo säger dom det så är det det som gäller, men det står fortfarande inget SKALL i monteringsanvisningen. :)
 
Otroligt att en del människor lägger ner mer energi på att försvara ett halvdant jobb än att göra rätt från början.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Personligen tycker jag att det ser ut som om det är för tätt mellan reglarna, kan vara orsaken till att det svällt i regeln om det varit ett fel vid slutmonteringen av brunnen. Liten spricka från början blir stor när trä sväller, men det kvarstår att vems är felet, ja felreglat, jättekonstigt monterat nej, denna regling har inte orsakat sprickan från början, vilket är en klen tröst när det inte är utfört på helt rätt sätt. Enkel lösning, kniv, ny golvbrunn, borra småhål i regeln för att få ut fukten, montera dit plåtreglar som stöd, de rör sig bara med träregeln, inga stora problem att limma dit en ny matta, hade varit katastrofalt om detta varit keramiskt ytskikt. max ett par tusen i kostnad för detta, med lite väntetid för att det ska torka riktigt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.