Stew skrev:
Regeln är till för de fall där "använd Google" blir en genväg gör att slippa skriva något själv eller tänka till.
Och hur gör vi de fallen där "skriva en fråga på Byggahus" blir en genväg för att slippa söka själv?
 
Nerre skrev:
Och hur gör vi de fallen där "skriva en fråga på Byggahus" blir en genväg för att slippa söka själv?
Svarar på frågan eller låter bli att svara. :)
 
Ja, och då blir frågeställaren sur på det här "skitforumet där man aldrig får några svar på sina frågor" (jag har sett det många gånger, ibland är de t.o.m. så otåliga att de skriver en fråga 23 på kvällen och blir sura när ingen har svarat klockan 8 dagen efter).


Fast det skulle väl kunna lösas med en enkel regel: Det är inte tillåtet att "kräva" att nån ska svara på frågan.

Det skulle då inkludera att det inte heller är tillåtet att bumpa trådar bara för att de inte blivit besvarade.
 
Är vi inte inne på områden som självsanerar sig? Klart att ingen kan kräva nånting, alla är vi här av fri vilja och delar med oss av våra erfarenheter. Någon som kräver en massa lär sållas bort snabbt ändå.

Att bumpa upp en tråd ser jag ingen större fara med heller. Om någon är för otålig eller nästintill använder trådar som "spam" lär denna inte heller bli långvarig.

Så tro det eller ej men jag av alla människor ser hellre att vi inte sätter regler om allt.
 
  • Gilla
Stew och 1 till
  • Laddar…
D
Nerre skrev:
Ja, och då blir frågeställaren sur på det här "skitforumet där man aldrig får några svar på sina frågor"
Fast det är ju inte ditt problem. Om du överhuvudtaget tar dig tid att svara, så svara på ett vettigt sätt, annars kan du lika gärna låta bli att svara.
 
Nerre skrev:
Det skulle då inkludera att det inte heller är tillåtet att bumpa trådar bara för att de inte blivit besvarade.
Fast när det gäller bumpning är väl nuvarande regler både klara och rimliga:

§ 4.8 Bumpning
Att skriva inlägg bara för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (bumpning), är endast tillåtet en gång per tråd efter 24 timmar från att det ursprungliga inlägget postades.
 
Alfredo skrev:
Fast när det gäller bumpning är väl nuvarande regler både klara och rimliga:

§ 4.8 Bumpning
Att skriva inlägg bara för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (bumpning), är endast tillåtet en gång per tråd efter 24 timmar från att det ursprungliga inlägget postades.
Precis.
Jag bumpar friskt, men följer reglerna. Brukar kolla igenom obesvarade inlägg, speciellt de som börjar bli >3 dagar gamla. Försöker själv hitta svar på TS frågor, ber om mer info och försöker hjälpa till. Samtidigt som jag bumpar och ber "övriga med mer kunskap att hjälpa till" (brukar skriva något liknande).
Efter bumpningen så brukar det ta fart i tråden. Ofta för att den som skrev inlägget från början hickar till för att den fått ett svar och tillför mer information. Tex bilder (ber ofta om bilder när jag bumbar, för ofta är det pga för lite info som tråden inte fått svar. Och en bild kan vara guld i sådana lägen).
Men sedan, med handen på hjärtat, så blir det många obesvarade frågor också. Det går inte att bumpa alla tyvärr. Eller snarare, jag känner inte att jag kan göra det i alla fall. Det kommer bara se konstigt ut. Jag bumpar de trådar där jag känner att mer info kan göra att frågan går att lösa.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
thomasx skrev:
Ja, obesvarade knappen är nog den jag trycker mest på, det är ju där man både gör störst nytta och hittar nya intressanta trådar :)
Jag blir glad att läsa detta.

Och kan erkänna att jag själv faktiskt är dålig på att kolla den kategorin.
Men jag gjorde det t.ex. nyss, och kom att tänka på ditt inlägg här.

Men för det mesta tar jag mig rätten att vara såpass egoistisk att jag mest kollar där jag själv finner intresse. :)
Tur att vi alla är lite olika.:)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Lolle skrev:
Är vi inte inne på områden som självsanerar sig? Klart att ingen kan kräva nånting, alla är vi här av fri vilja och delar med oss av våra erfarenheter. Någon som kräver en massa lär sållas bort snabbt ändå.
Som jag skrev tidigare i tråden: Det jag har sett hända på andra forum är att de som har mycket kunskaper tröttnar på att svara på frågor och drar nån annanstans. Man måste alltså se till att de regler som finns:

1. Uppmuntrar folk att försöka svara även om de kanske inte vet riktigt säkert (för att avlasta de som kan mycket)
2. Uppmuntrar folk att själva söka information (för att avlasta de som kan mycket)
 
thomasx skrev:
Jag har på inget vis brutit mot den regeln. Den extremistiska tolkning du gör av reglerna ligger inte på långa vägar i närheten av de duktiga och kompetenta moderatorer vi har på forumet som ofta gör väl avvägda bedömningar och applicerar reglerna sunt och förnuftigt.

Jag agerar inte på något sådant forum som du målar upp, gör du?
Nu förstår jag inte hur du tänker. Att du bröt mot regeln att negligera ett problem var väl ganska solklar. Att du sedan gick vidare med angrepp som jag iaf uppfattar som personliga insinuationer gör väl att inlägget bröt mot ytterligare ett handfull regler.
Sorry för att du hamnade i björnsaxen men jag fick iaf bekräftat att det är svårt även för dig att hålla dig till regelverket.;)
 
Nimajneb skrev:
Nu förstår jag inte hur du tänker. Att du bröt mot regeln att negligera ett problem var väl ganska solklar. Att du sedan gick vidare med angrepp som jag iaf uppfattar som personliga insinuationer gör väl att inlägget bröt mot ytterligare ett handfull regler.
Sorry för att du hamnade i björnsaxen men jag fick iaf bekräftat att det är svårt även för dig att hålla dig till regelverket.;)
Inte alls, du tolkar ju reglerna som en viss gubbe med horn läser religiösa skrifter. ;)

Regeln förutsätter att den som ställer en fråga har ett problem. Du ställde varken en fråga eller hade ett problem du sökte svar på. Att du däremot anser att forumets regler är ett problem är någonting helt annat, jag har en annan åsikt och därav en diskussion, en av grunderna till mycket av det som sker på forumet.
Det är stor skillnad på att framföra ett problem man själv står inför och efterfråga en lösning på detsamma, och att diskutera/debattera t.ex. forumregler.

Och jo då, jag anser mig själv bryta mot reglerna tämligen ofta, helt enkelt av den anledningen att jag tolkar "vänlighetsparagraferna" hårdare än moderatorerna och därför ibland tillfälligt sänker mig själv under vad jag tycker är lägsta anständighetsnivån för att besvara vissa andra inlägg som lägger ännu långt längre ner. Uppfatta nu bara inte detta sista som någon insinuation kring denna tråd, för så är inte fallet här. Å andra sidan har jag, mig veterligen, aldrig fått några "poäng", och alltså har jag aldrig brutit mot någon regel. Det hela beror på hur man ser på saken och VEM som tolkar reglerna. Vi kan alla tycka om regler och regelbrott, men vi är väl alla oskyldiga tills vi är dömda i vederbörlig instans ;)

När det gäller att besvara inlägg där frågeställaren anser sig ha ett problem men där "vi som vet" inser att det inte föreligger något praktiskt problem, så handlar det istället om att förklara för frågeställaren hur han ska göra i sitt fall, så att han till sist själv inser att det ju inte var något problem. I grund och botten är det ju det som sker i nästan alla fall. Allt är ett problem ända till man vet hur man ska göra, då föreligger inte längre något problem.
Om man anser att en fråga är dum eller att det inte finns något problem, då är det bara läsaren som inte förstått frågeställarens situation, då frågar man själv lite mer för att sätta sig in i den om man tror att det kan leda till ett svar, eller så går man bara vidare till nästa tråd :)
 
Jag välkomnar reglerna. Jag har själv drivit ett forum och vet av erfarenhet att det finns en ofrånkomlig spänning mellan mycket aktiva medlemmar och nytillkomna dito. Den föregående kategorin vet mycket om ämnet ifråga och har kanske inte alltid den mest välkomnande och hjälpsamma attityden i sammanhanget, även om detta säkerligen oftast är helt oavsiktligt. Man har läst samma frågor upprepade gånger, man tycker mycket som frågas om är självklarheter, man tycker att andra borde kunna självständigt finna samma information som en själv på exempelvis Google. Samtidigt kan tilläggas att det inte vore helt fel att också utbilda och uppmuntra nya medlemmar att kommunicera med tydlighet. Alltför ofta har även jag själv som är totalamatör och egentligen relativt ointresserad av byggnadstekniska spörsmål skakat på huvudet åt extremt dåligt formulerade frågor av typen där man t.ex. laddar upp en bild på en planlösning med fyra rektangulära rum och ett kvadratiskt och önskar råd angående det "fyrkantiga" rummet (sedermera visar det sig att frågeställaren önskade hjälp med det kvadratiska). Visst måste tröskeln vara låg så att alla vågar ställa frågor och jag ser heller inget problem med att samma fråga ställs om och om igen av olika personer, men samtidigt måste frågeställare förstå att dåliga frågor får dåliga svar - så är det bara.
 
ullberg
Eftersom vi ändå håller på att prata forumregler så puttar jag upp denna diskussion till ytan med en nylig observation. För att minimera risken att jag får ytterligare personer avstängda av misstag känner jag mig tvingad att återge tråden i korta drag snarare än att länka till den:


  • TS: varför tror ni att fenomenet X har inträffat här? [bild]
  • Ett par användare ifrågasätter om TS är rätt underättad / har gjort rätt
  • regelbrytaren: Det där händer ibland och en vanlig orsak är A.
  • TS: tror inte på orsak A och ger lite mer bakgrund, dessutom har ju X aldrig hänt TS tidigare så då kan det ju inte vara A
  • regelbrytaren: A är i alla fall en vanlig orsak till X
  • användare: stödjer delvis teorin A
  • användare: ger alternativ orsak B samt åtgärd.
  • TS: förkastar både A & B (utan direkta argument utom att det är orimligt) lägger fram sin egen teori C och undrar kring detaljer i den
  • regelbrytaren: googla X så får du se [kanske har denne tröttnat på att TS inte verkar vilja lyssna på de framlagda teoriera?]

TS var i detta fall en relativt ny användare (en mycket betydande del av TS inlägg finns i denna tråd), och därför en sån där som ni verkar vilja skydda (även om jag inte fattar varför 4.4.1 bara handlar om nya medlemmar), men 'regelbrytaren' har definitivt gått emot 4.4.4.

Själv tycker jag det var fullt rimligt att göra så, och visst, jag tror ju inte moderatorerna skulle straffa 'regelbrytaren', men varför finns i så fall regeln? Detta fenomen ser jag från tid till annan om och om igen.

Jag tycker personligen det är en bra sak att säga till någon:

"Det är alltid ok att fråga, men jag råkar veta att detta är en vanlig fråga/ ett vanligt fenomen/... Jag är övertygad att du kan hitta bra information om du söker, kan du inte börja där så kanske du kan ställa en bättre/mer preciserad fråga till oss och därmed få bättre svar?"

sen kan man förkorta detta till: "googla X, det är ganska vanligt"

Om man vill så kan man ju ha en allmän "hyfs" regel (gärna en som gäller alla medlemmar, inte bara nya som 4.4.1) som gör det ottillåtet att säga typ: "asså, vilket rikspucko, ta min tid med detta skitproblem, googla och var tyst sen!"

/U
 
Eftersom jag är hempulare så har jag en hemmasnickrad tolkning av "google-regeln" :) : att inte svara på frågan utan bara hänvisa till mr google = fel, att, mer eller mindre, svara på fråga samt ge sökförslag på google = ok.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jag gör samma tolkning som bonnier och tycker att man ska tala om vad man ska ha för sökord och kanske också lägga med en egen länk som referens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.