Om du kan få tag i sprängsten billigt tror jag att du kan komma riktigt billigt undan. Själv har jag kallmurat upp 170 med sprängsten. ingen grund överhuvudtaget, bara grävt ner de understa stenarna någon dm ner i marken så att de inte ger sig av.

Själv rev jag en gammal väg när jag byggde huset och lät en grävmaskin lägga de största stenarna på plats från början, fick dock justera dessa förhand då grävkillen inte var något snille direkt. Sedan har jag undan för undan grävt upp och släpat/dragit/rullat stenarna som finns kvar i marken och lagt på plats. Jobbigt, men man slipper gå på gym. Om du beställer stenar kan su ju beställa någorlunda lagom storlek dock.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
dsub skrev:
Om du kan få tag i sprängsten billigt tror jag att du kan komma riktigt billigt undan. Själv har jag kallmurat upp 170 med sprängsten. ingen grund överhuvudtaget, bara grävt ner de understa stenarna någon dm ner i marken så att de inte ger sig av.
Att helt strunta i grundläggning kan bli ödesdigert. Inte att tänka på om man inte har bra koll på markförhållanden och vet vad man gör. Så det ska man inte ta som en generell rekommendation.


Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
D09
Går det inte att komma överens med kommunen om att göra en slänt på er tomt istället, t ex med fall på 1 meter per löpmeter ut? Är ju inga jättehöjder vi pratar om. Förmodar att ni fyllt Max ut till tomtgränsen och släntat på deras/annans mark?

Eller vill ni ha maximalt med yta på tomten?
 
Vi vill ha maximalt med yta. Det är kanske 10 meter från huset till grannen. Höjdskillnaden är över en meter på vissa ställen, så det blir mkt tomt som går åt om man ska göra ett dike. Enligt bygglovet skulle marken vara konstant sluttande hela vägen ner mot grannen. Det hade blivit en riktigt ojämn gräsmatta!

Tack för alla bra förslag. Lutar lite åt de här stenarna som var enkla att lägga. Ska träffa entreprenör kl 5 idag och höra med honom också.
 
D09
Lycka till :)
 
Nu har jag träffat honom. Tyvärr verkar det som att det drar iväg. Det man måste göra först är att schakta ur, makadam och dräneringsslang. En dags arbete för tydligen. Sedan måste man gjuta en "sula" och bara det skulle kosta 12 000 - 15 000. Han kan sedan påbörja det hela, lägga första varvet. Men det blir ändå 60 000 kr totalt innan det är färdigt. Detta med S:t Eriks murblock. Jag trodde att man skulle kunna komma undan billigare om han bara la första varvet. men det verkar svårt.... suck
 
D09
Lägg upp ett kort om du har lust så ser man förutsättningarna bättre :)
 
thella82 skrev:
Nu har jag träffat honom. Tyvärr verkar det som att det drar iväg. Det man måste göra först är att schakta ur, makadam och dräneringsslang. En dags arbete för tydligen. Sedan måste man gjuta en "sula" och bara det skulle kosta 12 000 - 15 000. Han kan sedan påbörja det hela, lägga första varvet. Men det blir ändå 60 000 kr totalt innan det är färdigt. Detta med S:t Eriks murblock. Jag trodde att man skulle kunna komma undan billigare om han bara la första varvet. men det verkar svårt.... suck
Ja, schakta ur, dränera och lägga makadam är lämpligt.

Att gjuta en sula är såklart det allra bästa och mest solida, men inte alls ett måste, särskilt inte på en så pass låg mur. Vad jag förstått. Läste du instruktionerna på Benders hemsida jag nämnde? Framgick det inte där att det kan göras utan gjuten sula?
 
thomasx skrev:
Ja, schakta ur, dränera och lägga makadam är lämpligt.

Att gjuta en sula är såklart det allra bästa och mest solida, men inte alls ett måste, särskilt inte på en så pass låg mur. Vad jag förstått. Läste du instruktionerna på Benders hemsida jag nämnde? Framgick det inte där att det kan göras utan gjuten sula?
Jo Jag läste där, men där stod det ngt om att det kunde behövas om marken var sankig. Och det är den ju på platsen som det gäller.

Återkommer med bild!
 
Gabioner som sagts tidigare är ju ett ganska billigt sätt, men kräver mycket arbete, dock väldigt lätt att göra själv och kräver ganska lite underarbete.

Jag har själv byggt en 19m lång och 2,2meter hög gabionmur, kostnad strax över 20 000kr.
Köpte råberg, stenar i 2-10kg klassen, 80kr per ton, går ut ca 3 ton till en 1X1X2 meter bur.

Billigt om man gör det själv, dock extremt tidskrävande, har säkerligen lagt närmre 150-200 timmar på min mur.
 
Pumba skrev:
Gabioner som sagts tidigare är ju ett ganska billigt sätt, men kräver mycket arbete, dock väldigt lätt att göra själv och kräver ganska lite underarbete.

Jag har själv byggt en 19m lång och 2,2meter hög gabionmur, kostnad strax över 20 000kr.
Köpte råberg, stenar i 2-10kg klassen, 80kr per ton, går ut ca 3 ton till en 1X1X2 meter bur.

Billigt om man gör det själv, dock extremt tidskrävande, har säkerligen lagt närmre 150-200 timmar på min mur.
Bilder?
 
Pumba skrev:
Gabioner som sagts tidigare är ju ett ganska billigt sätt, men kräver mycket arbete, dock väldigt lätt att göra själv och kräver ganska lite underarbete.

Jag har själv byggt en 19m lång och 2,2meter hög gabionmur, kostnad strax över 20 000kr.
Köpte råberg, stenar i 2-10kg klassen, 80kr per ton, går ut ca 3 ton till en 1X1X2 meter bur.

Billigt om man gör det själv, dock extremt tidskrävande, har säkerligen lagt närmre 150-200 timmar på min mur.
Pusslade du in sprängsten i en gabion?
Då kunde du väl lika gärna skippat själva gabionen, och pusslat upp muren som den är, det är ju inget ovanligt. Kanske det billigaste alternativet för TS.
 
D09
thomasx skrev:
Pusslade du in sprängsten i en gabion?
Då kunde du väl lika gärna skippat själva gabionen, och pusslat upp muren som den är, det är ju inget ovanligt. Kanske det billigaste alternativet för TS.
Tror också på att det är den billigaste. Bönderna gjorde väl så "förr" längs åkrarna. Bara o tänka på att man inte beställer för stora stenar så man kan hantera dom

En budgetvariant kanske är att förankra armeringsnät som håller kvar stenarna som man staplar fint innanför
 
thomasx skrev:
Pusslade du in sprängsten i en gabion?
Då kunde du väl lika gärna skippat själva gabionen, och pusslat upp muren som den är, det är ju inget ovanligt. Kanske det billigaste alternativet för TS.
Det går under inga omständigheter att bygga en 2,2 meter hög stödmur med stenar som är i handbollsstorlek..
Men det är klart om man tar rejält mycket större stenar så går det ju,men passar ju inte direkt i ett villakvarter.
 
Enk Projektet skrev:
Bilder?
Har inga bilder på den helt klar, har dock denna när den nedre delen är klar.
1025429_597908396910305_1921689599_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.