Läste en artikel här på byggahus och får känslan att man inte bör bygga timmerhus på platta pga tyngden. Att många bygger med torpargrund alternativt stolpgrund.

Känns ju bäst med platta men om de skulle bli för tungt så känns ju det inge vidare
 
Jag vet inte hur mycket tyngre ett timmerhus är men inte skulle det kosta särskilt mycket eller vara extra besvärligt att förstärka en standardplatta till valfri styrka...

/ATW
 
här är artikeln iaf http://www.byggahus.se/bygga/bygga-timmerhus

"Det går att göra en platta på mark, men man måste ha i åtanke att det är ett betydligt tyngre hus än ett vanligt träregelhus och dimensionera grunden för det. En åtta tums timmervägg (20cm) är nog fem gånger tyngre än en regelvägg, säger Jan-Anders.– Många bygger med torpargrund. Stommen i sig är väldigt bra för att bara göra stolpgrund."

Är de just för kostnaden som folk då väljer torpargrund eller är det i det här fallet ett bättre alternativ?
 
Torpargrund är ju alltid ett billigare alternativ, oavsett hustyp. När jag byggde mitt timmerhus så gjöt jag 20cm betong under mina hjärtväggar, just in case;) tippar på att det gick kanske 1st m3 betong extra på 135 kvm platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.