Hej
En vanlig gardena spridare gör av med ca en kubik/timme.
24*20=480kr.
Fredrik
 
Redigerat:
Rullade ut 230m2 gräs... Vattnade 3-6 timmar om dagen i två tre veckor med 4 spridare....
Allt var perfekt .... Ett halvår senare kom vattenräkningen på 6 000 mer än normalt ... Fick en liten chock :)
 
Vi brände mer vatten under juni-augusti än vad vi gör av med under ett år när vi sådde gräs.
Vattna enbart när solen gått ner. Vattning när solen är uppe är fullständigt meningslöst.
Fredrik
 
Jag sådde i september för några år sedan och har inte vattnat gräset en droppe sen dess :)

gräset får lära sig överleva och det har hittils fungerat bra :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
...gräset får lära sig överleva och det har hittils fungerat bra :)
Det är bra. "Survival of the fittest". Även om det slutar i att man går där och klipper en matta bestående av maskrosor och kirskål...:cool:
 
  • Gilla
pojoel och 1 till
  • Laddar…
Menar ni att alla ni vattnar ert gräs regelbundet?

En svensk vår-sommar-höst innebär ju en hel del regn...
 
  • Gilla
snickarsvenne och 1 till
  • Laddar…
Det är väl framför allt när det är nysått/nyutrullat som det behöver vattnas.

Mitt i sommaren brukar det vara en period då gräset helt torkar bort, men det börjar växa igen så fort det regnar. Brukar för övrigt vara vattningsförbud mitt i sommaren....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Menar ni att alla ni vattnar ert gräs regelbundet?

En svensk vår-sommar-höst innebär ju en hel del regn...
Om det behöv så vattnar jag, har ett par ställen där berg ligger väldigt nära ytan, där brukar man få vattna, tål inte mer är 8-10dagar med sol innan det börjar att slokna. Övrigt så vattnas det bara vid nysådd i stort sätt.
 
Jag vattnar också också vid behov. Ofta när jag har vertikalskärt och gödslat. Då behöver gödslet komma ner och gräset få sig en extra kick.
Vår kostnad blir inte hög, har egen brunn. Så enda kostnaden blir den elen som pumpen drar och det är inte mycket.
 
Sommartorparn skrev:
Det är väl framför allt när det är nysått/nyutrullat som det behöver vattnas.

Mitt i sommaren brukar det vara en period då gräset helt torkar bort, men det börjar växa igen så fort det regnar. Brukar för övrigt vara vattningsförbud mitt i sommaren....
Jag skulle hellre säga att det är när det är kortklippt som det behöver vattnas.

Mycket kortklippt gräs tål torka mycket sämre än lite längre gräs, och behöver vattnas mera.
Så ställ in klipparen på lite större klipphöjd så håller sig gräset bättre.

Det är därför det är så dyrt med golf :rolleyes:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vattning vid gödsling kan jag förstå även om man har berg som drar bort all fukt, min gräsmatta ligger på x antal meter lera och hittils har den klarat sig bra, gödsla har jag lyckat planera in till regn oväder :)
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle hellre säga att det är när det är kortklippt som det behöver vattnas.

Mycket kortklippt gräs tål torka mycket sämre än lite längre gräs, och behöver vattnas mera.
Så ställ in klipparen på lite större klipphöjd så håller sig gräset bättre.

Det är därför det är så dyrt med golf :rolleyes:
Jag har då inte påstått något om klipplängd heller...

Jag menar att oavsett klipplängd så tar gräset ingen skada av att vara helt bortbränt över sommaren. Även om det ser helt dött ut så kommer det igen på hösten när väderleken blir fuktigare. (Förutom om det är helt nysått och precis börjat grönska när torkan kommer.)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Intressanta uträkningar. Vi har sommarvatten från Vänern för 300 per år. Ett par medlemmar vill gå ur bevattningsföreningen och vattna med kommunalt vatten istället, för att sommarvattnet krånglar så mycket (enligt deras bedömning) och inte är rent. Låter som en dyr affär för dem....
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Kolla med komunnen vad du betalar för vattnet för har du inget kommunalt avlopp betalar du troligen mindre för vattnet.
Själv betalar jag 7 kr något kubiken eftersom jag inte har avlopp.
 
KnockOnWood skrev:
Om du skriver hur stort flödet är i din vattenspridare (t.ex. i L/s) skall jag räkna ut dygnsförbrukningen åt dig ;)

Tillägg:
Nu har jag mätt flödet vid min utomhus vattenutkastare.
10 liter rinner ner i spannen på precis 60 sekunder.
det ger 14,4 m3 per 24 timmar.
Det ger en kostnad på 14,4 x 4,60 x 1,06 = 70,21 kr/dygn.

Förbehåll:
Jag har mycket lågt vattentryck = litet flöde (det går bara att vattna ca 5 m2 i taget med spridare)
Jag har kommunalt vatten, men betalar inte för avlopp.
Det borde man ju inte göra för bevattning, men kommunalt VA håller ju enhetstaxa,
oberoende var du gör av vattnet.
Momsen på vatten är 6%, för det är ett "livsmedel".

Vid "normalt" vattentryck (dubbelt av mitt) och 20 kr/m3 pris borde dygnskostnaden vara ca
30 x 20 = 600 kr/dygn.
Här gömmer sig en liten lurighet i strömningsläran. Om man dubblar trycket ökar flödet med "roten ur 2", dvs ca 41%. Det blir alltså inte dubbla flödet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.