Det har bildats en fiberförening i närheten, och nu skall vi betala in en stor del av pengarna slutet av sommaren. Finns det något man bör kolla upp för att veta att dessa pengar inte hamnar i Thailand tillsammans med personer som inte borde vara där med mina pengar? ;)

Några kollar man kan göra för att säkeställa att man betalar till rätt personer som använder dem på rätt sätt?
 
Kolla upp dina bankvillkor. I många fall erbjuder banken samma skydd som för kreditkortbetalningar om du betalar från ett konto. Skulle föreningen sedan inte leverera på något sätt så har du en möjlighet att kräva banken på pengarna.
 
När du skriver "Det har bildats en fiberförening i närheten", är du själv medlem i föreningen?
Är det en ideell förening eller en ekonomisk förening? Om det är en ekonomisk förening skall den vara registrerad hos bolagsverket.
Enklast är väl att du läser i papper du fått, pratar med styrelsen, och sedan försöker verifiera uppgifterna.
 
Hej!
Det är väl som vanligt att man inte betalar i förskott, möjligen en mindre del. Pengarna skall väl så småningom till en entreprenör för utfört arbete så det behöver väl inte några större förskott, möjligen en föreningsavgift.
 
Nja, det kan väl vara så att föreningen vill ha in pengarna innan man påbörjar arbetet för att vara säker på att folk faktiskt vill vara med och betala. Annars står kanske styrelsen där ensamma med en stor räkning från entrepenören som skall betalas medan alla tilltänkta medlemmar har hoppat av. Men detta behöver ju inte lösas med en betalning direkt utan kan säkerställas med korrekta avtal och eventuell delbetalning i förskott.

Det viktiga är nog att saker görs i rätt ordning:
1 - Bilda ekonomisk förening (= allt registrerat och klart hos bolagsverket)
2 - Föreningen öppnar ett bankkonto
3 - Riktigt avtal mellan förening och medlemmar om medlemskap och betalningsplan
4 - Eventuell delbetalning till föreningens konto
5 - Arbetet utförs enligt plan
6 - Medlemmarna slutbetalar till föreningens konto (i tid innan entrepenörens fakturor skall betalas enligt avtal)
7 - Föreningen betalar sina fakturor från entrepenören

Jag tycker det är viktigt att det är tydligt vilka parter som ingår de olika avtalen. Då blir det också tydligt vem som betalar vad till vem. Rimligtvis är avtalen mellan föreningen och de enskilda medlemmarna respektive föreningen och entrepenören.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Punkt 1-3 är avklarade, det är punkt 4 som står på tur. Det handlar om ungefär 2/3 av totalkostnaden för anslutningen. Tror det är totalentreprenad (eller vad det kan heta).
 
Finns ett riktigt avtal på plats så borde det ju vara lungt. Banken bör väl dessutom kunna bekräfta att det verkligen är föreningen som står för kontot du skall betala till. Att sedan kunna garantera att inte kassören sticker till Thailand är nog inte så lätt. Sådant händer ju ibland... ;)

Men allvarligt talat, om allt annat är helt i sin ordning (förening, avtal, stadgar osv) så måste man kunna lita på den valda styrelsen. Kan man inte det så bör man nog inte vara med i föreningen, köpa aktier i företaget eller vad det nu än gäller.
 
Sitter med i en dylik styrelse, vi lär inte dra till Thailand! Även om det kanske skulle vara gött men det skulle bli väldigt svårt att komma tillbaka efter en sådan manöver... :thumbdown:

Men det verkar ha gått väldigt fort, har ni redan fått ett pris att skriva anslutningsavtal på? Får man fråga hur många medlemmar det är och vilket pris ni fått ta ställning till på årsmötet där medlemmarna ger, eller inte ger, mandat till styrelsen att jobba vidare med det maxtak som kommit fram? För ni har väl haft ett sådant möte?

Jag skulle dessutom vilja lägga till ett par punkter i jacs post.

2.b: Föreningen skaffar medlemmar och gör (eller får gjord) en grovprojektering som ger ett maxpris under de förutsättningar som gäller vid projekteringen angående medlemmar etc

2.c: Årsmöte hålls där medlemmarna får ta ställning till om styrelsen får jobba vidare utifrån det framräknade maxpriset
 
Ja, folk reser till så märkliga ställen Ludwig!

Även dina punkter 2b och 2c är klar. Jag skall skriva på anslutningsavtalet och betala in pengarna bara.

Det har gått snabbt, vill kolla om jag glömt något eller om det är någon extra koll jag kan göra.
 
Allabolag.se kan du söka på. Där finns alla info om vilka som sitter i styrelsen osv.

Hur fort är fort förresten?
 
Jag har själv suttit en styrelse för att ordna bredband via fiber. En viktig del för oss var att vi alla gjorde det tillsammans. Det blir lurigt och olustigt om man ser sådana här engagemang som traditionella köpar/säljar avtal. De som sitter i styrelsen gör säkert det ideellt och av intresse. Istället för att fråga om hur man säkrar pengarna, så fråga dem hur du kan hjälpa till. Då får du all den insyn du behöver och ökar möjligheterna att det blir bra. Litar du inte på initiativtagarna, så låt det vara och investera i grannsämjan. För det är en nyckelfaktor att alla ser det som att VI gör detta tillsammans. Inte att jag köper det av DOM.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Då låter det ju som om du har koll på allt viktigt. Det gäller väl bara att ha förtroende för styrelsen som personer.
 
eleson skrev:
Jag har själv suttit en styrelse för att ordna bredband via fiber. En viktig del för oss var att vi alla gjorde det tillsammans. Det blir lurigt och olustigt om man ser sådana här engagemang som traditionella köpar/säljar avtal. De som sitter i styrelsen gör säkert det ideellt och av intresse. Istället för att fråga om hur man säkrar pengarna, så fråga dem hur du kan hjälpa till. Då får du all den insyn du behöver och ökar möjligheterna att det oblir bra. Litar du inte på initiativtagarna, så låt det vara och investera i grannsämjan. För det är en nyckelfaktor att alla ser det som att VI gör detta tillsammans. Inte att jag köper det av DOM.
Ett väldigt naivt svar. Givetvis sitter styrelsen där av intresse, men en miljon på ett bankkonto kan göra mycket konstiga.saker med folk. Mer än en kassör i ideella föreningar har tagit.pengarna och stuckit.

Du utgår från att jag intw hjälper till, vilket är felaktigt men vad spelar det för roll i att bedöma säkerheten att.pengarna kommer ge mig en fiberanslutning?
 
-MH- skrev:
Ett väldigt naivt svar. Givetvis sitter styrelsen där av intresse, men en miljon på ett bankkonto kan göra mycket konstiga.saker med folk. Mer än en kassör i ideella föreningar har tagit.pengarna och stuckit.
Du utgår från att jag intw hjälper till, vilket är felaktigt men vad spelar det för roll i att bedöma säkerheten att.pengarna kommer ge mig en fiberanslutning?
Håller inte med om att det är naivt. Herregud, det är väl bara att kolla vilka som får teckna firma och ta ut pengar från bankkontot. Det du pratar om är att få garantier att något olagligt inte sker, men det är ju lagarana som skall säkra det.
Mitt tips till dig är att avstå, både för din och föreningens skull. Detta för att jag ser att du kommer in i det från fel håll, sett ur föreningens perspektiv. Kanske helt rätt från ditt perspektiv , men ... , - Och därför är rådet; Avstå.
 
Det kan kanske vara värt att kolla upp vad styrelsemedlemmarna arbetar med.

Är de vana att hantera upphandlingar, Kravställningar, Krånglande leverantörer etc.
Eller är de arbetslösa bidragstagare som aldrig varit i närheten av en miljon kronor?

Om det senare är fallet så är det kanske dags att engagera sig så att fibern verkligen blir bra, för det är klart att du ska ansluta dig!
Hus/Byar utan fiber kommer att bli lika osäljbara som hus utan el blev förra århundradet...
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.