Hej! Vårt nyckelfärdiga hus står färdigt, men nu vill kommunen att vi bygger stödmur. Har tagit kontakt med en kille som jag vet är bra och billig och har tänkt låta honom jobba på timme.

Jag vill komma undan så billigt som det bara är möjligt (kommer själv knappt se muren) och ska därför vara med i arbetet så mycket det går. Jag skulle behöva vägledning i vilken approach jag ska ha till honom. Om han mäter och påbörjar det hela kanske jag kan ta vid sen? Vilken typ av mur bör jag satsa på om jag vill komma undan billigt, är det L-stöd? Antar att arbetskostnaden för min kille kanske blir lägre om man kör en sån mur? Dock så ser jag ju att man kan komma undan billigare om man köper "lösa stenar".

Är jäkligt tacksam för all typ av hjälp!

Mvh Thomas
 
Låt någon kunnig göra grundläggningen, den är viktig för att muren ska stå rakt och fast året runt i många år. Sedan kan du själv enkelt bygga muren av stenar typ Benders Megastone som du inhandlar på en bygghandel eller markfirma. Det är bara att lägga sten på sten ;)

Men sedan ska väl stödmuren stöda något också, förmodar jag? Varifrån kommer de massorna och hur kommer de på plats? Har du någon grävmaskinist som ska gräva nåt eller vad?

L-stöd vill jag minnas är långt ifrån billigaste alternativet.
 
thomasx skrev:
Låt någon kunnig göra grundläggningen, den är viktig för att muren ska stå rakt och fast året runt i många år. Sedan kan du själv enkelt bygga muren av stenar typ Benders Megastone som du inhandlar på en bygghandel eller markfirma. Det är bara att lägga sten på sten ;)

Men sedan ska väl stödmuren stöda något också, förmodar jag? Varifrån kommer de massorna och hur kommer de på plats? Har du någon grävmaskinist som ska gräva nåt eller vad?

L-stöd vill jag minnas är långt ifrån billigaste alternativet.
Hej! Massorna får bli ett senare problem. Har lite på tomten som ska omfördelas. Bra tips annars. Hur många arbetstimmar på killen är rimligt utifrån det du beskriver? 30 meter mur är det.
 
Varför vill kommunen detta?
Man gör väll som man vill på din tomt å har de några inväningar på detta så får de stå för kalaset eller gör en deal att de kommer med fylle å ev grävmaskin ...
 
D09
Hur hög ska muren vara?
 
Nja följde väl inte bygglovet riktigt och nu finns det risk att dagvatten rinner ner på grannen. Muren ska vara mellan 1,20 och 60 cm. Det sluttar så den blir lägre och lägre och till slut endast 60 cm.
 
D09
thella82 skrev:
Nja följde väl inte bygglovet riktigt och nu finns det risk att dagvatten rinner ner på grannen. Muren ska vara mellan 1,20 och 60 cm. Det sluttar så den blir lägre och lägre och till slut endast 60 cm.
Inga jättehöjder med andra ord, har ni inte något tidskrav från kommunen utan bara kan visa att ni börjat så be din kontakt göra grund + 1 raden med en musten.

Håller själv på med mursten som man efter att gjort grunden bara staplar och jag har valt att borra ner armeringsjärn genom lagrena. Går riktigt snabbt bara grunden är gjord.

Den bör ni väl om ni har tiden kunna göra själva också, vet inte era förutsättningar men jag grävde upp 40cm*dubbla bredden, ner med 16/32 och packa, toppa med flis (2/5) för att få det jämnt och väg instenarna med vattenpass. börja på lägsta punkten.

Rekommenderar att lägga nät ( fästes i mur och ligger lite innanför som man fyller över, typ mothåll ) som håller kvar på där det är över en meter.
Samt dräneringslang längs muren.

Är det berg så kan man borra ner armering och gjuta en klack.

Vet inte om det billigaste blir lecasten och mura sig fram, finns billig mursten på varuhusen med.

Kanske ni kan få tag på "berg" dvs större stenar billigt som ni placerar ut som mothåll.

Hursomhelst, det är kul o mura :) ImageUploadedByByggahus.se1371148269.755355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Såg inget pris per sten men runt 900 st stenar för 30 m2, sen kan man ju avsluta med toppsten etc

Kolla specen, står antal sten per m2

Ni har ju ca 30 m2 mur om jag inte står upp o sover nu :)

Sen tillkommer väl armering, nät osv
Samt markarbete

Kolla ifall ni har någon tillverkare / fabrik i närheten som säljer kasserade sten dvs innehåller avvikelser som ni kan hantera, har ni tur så får ni dom mot transportkostnad

Kolla blocket med.
 
D09 skrev:
Såg inget pris per sten men runt 900 st stenar för 30 m2, sen kan man ju avsluta med toppsten etc

Kolla specen, står antal sten per m2

Ni har ju ca 30 m2 mur om jag inte står upp o sover nu :)

Sen tillkommer väl armering, nät osv
Samt markarbete

Kolla ifall ni har någon tillverkare / fabrik i närheten som säljer kasserade sten dvs innehåller avvikelser som ni kan hantera, har ni tur så får ni dom mot transportkostnad

Kolla blocket med.
Har för mig jag betalade 37:-/sten för megastone. De stenarna behöver inte muras och ej armering heller. Däremot ett dräneringslager bakom avskilt med markduk. Finns anvisningar på benders hemsida under respektive sten-modell.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
thomasx skrev:
Har för mig jag betalade 37:-/sten för megastone. De stenarna behöver inte muras och ej armering heller. Däremot ett dräneringslager bakom avskilt med markduk. Finns anvisningar på benders hemsida under respektive sten-modell.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Huu...31 000 kr bara för stenarna på 30 kvadrat då.
 
Stenfyllda gabioner är ju enkelt (och i mitt tycke) snyggare än stenmurar.
http://www.gabionsolutions.com/documents/home/stonefill.xml?lang=se

De är ju väldigt enkla att installera, gräv ur, fyll upp med makadam, montera gabionen och börja hälla in sten...
Räkna med att en vettig gabion på 2x1x1 meter kostar runt 1000 kr. Sten att fylla med kostar runt runt 1000-1500 kr lite beroende på variant skulle jag tippa. Du får alltså 2 meter mur för 2000-2500 kr...
Det finns billigare gabioner också men jag vet inte hur kvaliten på dem är...

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Stenfyllda gabioner är ju enkelt (och i mitt tycke) snyggare än stenmurar.
[länk]

De är ju väldigt enkla att installera, gräv ur, fyll upp med makadam, montera gabionen och börja hälla in sten...
Räkna med att en vettig gabion på 2x1x1 meter kostar runt 1000 kr. Sten att fylla med kostar runt runt 1000-1500 kr lite beroende på variant skulle jag tippa. Du får alltså 2 meter mur för 2000-2500 kr...
Det finns billigare gabioner också men jag vet inte hur kvaliten på dem är...

Mvh,
Anders

1000:-/meter2 alltså, samma pris eller mer som för megastone, men med skillnaden att det är en hel del mer jobb att fylla all sten, alt. att man tar in maskiner till hjälp, men då ökar kostnaden.

Billigast blir väl att försöka jaga sten gratis och bygga upp en mur för hand utan gabioner, du kan få komma hit och plocka nästan hur mycket som helst helt gratis ;)

Du kanske kan sänka muren till i snitt 0,5m höjd och anlägga en slänt ner mot muren. Eftersom den är dränerad tas vattnet om hand och rinner inte ner till grannen. Förresten, om risken att regnvatten rinner ner till grannen är den enda anledningen till muren är ju egentligen det enda du behöver göra att ta hand om regnvattnet, gör ett dike och en dränering. Du får väl ta ett snack med kommunen kanske. Å andra sidan kanske du själv får en trevligare tomt med större plattare yta istf. en slänt.
 
Såg på prisjakt att nån butik som kallar sig Lagerbutiken har megastone för 28:-/st, 37:- kanske var styckpriset utan rabatt, kommer inte ihåg vad jag betalade totalt för mina 4 pallar.
 
thomasx skrev:
1000:-/meter2 alltså, samma pris eller mer som för megastone, men med skillnaden att det är en hel del mer jobb att fylla all sten, alt. att man tar in maskiner till hjälp, men då ökar kostnaden.

Billigast blir väl att försöka jaga sten gratis och bygga upp en mur för hand utan gabioner, du kan få komma hit och plocka nästan hur mycket som helst helt gratis ;)

Du kanske kan sänka muren till i snitt 0,5m höjd och anlägga en slänt ner mot muren. Eftersom den är dränerad tas vattnet om hand och rinner inte ner till grannen. Förresten, om risken att regnvatten rinner ner till grannen är den enda anledningen till muren är ju egentligen det enda du behöver göra att ta hand om regnvattnet, gör ett dike och en dränering. Du får väl ta ett snack med kommunen kanske. Å andra sidan kanske du själv får en trevligare tomt med större plattare yta istf. en slänt.
Mja, menade inte det som något "budget" alternativ utan för att jag tycker det är snyggare och enklare... Ville bara ge en kostandsindikation eftersom det kanske inte är den vanligaste lösningen och någon annan hade lagt ut priser för sten ovanför...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.