Nyfniken skrev:
Hur menar du? Med död räkning märker man ju inte om man påverkas utifrån i fel riktning.
Nej, men den ligger ju och kör runt en fontän i tron att den följer kantslingan till laddstationen. Om den då ritade upp vägen den kör i sitt inre kartsystem så borde det bli ett stort antal cirklar på varandra.
 
Bockstensmannen skrev:
Vet inte om just den funkar, men iphone app är nog det att leta efter, iphone har ju G- kraft sensor mm som kanske används i ngn dylik app. Gps är nog för dålig precision.. Har kört en app som heter dynolicios i bilen som funkar riktigt bra med G-kraft sensorn. Men den är för andra ändamål
I hobbybilarna har jag använt datalogger från Race Technology som har loggat all rörelse vid bankörning så man t ex har kunnat rita ut sina spårval man gjort runt banan på datorn med relativt stor exakthet. Tyvärr har den lagt av, och det är inte aktuellt med någpn ny, annars skulle den ha kunnat funka. Dock säker på om dess noggrannhet var tillräcklig, men själva funktionen är exakt vad jag är ute efter till gräsklipparen
 
Vad är minsta avståndet/rekomenderat avstånd mellan ToR tråd mot en ö ? Enligt bruksanvisningen står det att man ska lägga de med 1cm mellanrum men läser man i många av de senare inläggen så verkar det som man ska öka det. Klippbredden är 26 cm om jag läst rätt, kan man då lägga trådarna med 15-20cm mellanrum så klipps de ändå, iaf med kantklippningen.
 
Bockstensmannen skrev:
Utvidgade min slinga från 2 till ca 35 cm, karterade om, verkar ha gjort gott problemet med fontän snurrande verkar borta :)
Utmärkt, men om du minskar avståndet från 35 till 20 cm så kommer även gräset mellan trådarna att klippas när den utför kantklippningen (följer tråden ett varv med klippning). Se Meny - Klippinställning - Kantklippning - "Aldrig -> Varannan gång".
 
Den klipper 13 cm över tråden vid kantklippning men klipper den även 13 cm över tråden vid den vanliga klippningen?
 
hc77 skrev:
Den klipper 13 cm över tråden vid kantklippning men klipper den även 13 cm över tråden vid den vanliga klippningen?
Ja det gör den
 
Tack för snabbt svar.

Dum fråga men vad är då vitsen med kantklippningen? Då bör den ju ta kantgräset vid den vanliga klippningen?
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Var nog lite snabb att svara... När jag tänker efter vet jag faltiskt inte om den klipper 13 cm över linjen vid "vanlig" klippning
 
Hur långt över den klipper vid vanlig klippning beror på i vilken vinkel den kommer mot tråden som jag uppfattar det. Ju mer "parallellt" den kommer, desto mer kommer den över med knivarna innan sensorerna reagerar på tråden och den vänder. Kommer den vinkelrätt mot tråden så klipper den inte alls över innan den vänder.
 
nu är jag relativt nöjd, kantklippningen går dock inte helt hundra än. Och den reagerar lite för lätt på ojämnhet och tror den blivigt upplyft och alltså stannar /låser då..
Skall försöka få till en bättre film vid tillfälle..
Såhär klipper den :
[video=youtube;QAhGqSsflIo]http://www.youtube.com/watch?v=QAhGqSsflIo[/video]
 
Smörj de vertikala framhjulsaxlarna, de som går in i chassiet. Lyftproblemet brukar bero på att de är torra och fastnar i "upphöjt" läge, enkelt fixat. Men filmen såg väl bra ut, klipper precis som den ska tycker jag (från ena sidan till den andra, utan "hattande" som i Husqvarna-filmen)
 
jo nu börjar det likna något, ibland står den och tänker lite mycket bara och följer slingan en hel del fortfarande. men det verkar som klipp% har ökat smile.gif
Funderar på om det kan ha att göra med GPS? ibland är GPS mottagningen bättre, ibland sattelitskugga, om den nu använder sig av GPSen (vilket den inte sägs göra) min har iaf GPS fix markering i display, vore dumt inte utnyttja tex current heading samt ev vilken del av trädgården den befinner sig i om man har en med flera zooner. Huskvarnas skulle enl uppgift använda gps för att avgöra vilka zoner i gräsmattan som den avverkat...
 
Den ställer i vart fall klockan via GPS, jag har själv sett min göra det; i samma ögonblick som satellit-symbolen tänds så ställs klockan om från 00:00 till korrekt tid. Finns en liten film här i tråden som visar en annan maskin göra likadant. Så GPSen finns, och används, men till vad och i vilken omfattning är oklart ännu.
 
M J skrev:
Bumpar den här frågan då det nu även vore intressant att jämföra Indegos körplaner med varandra då de verkar skilja sig åt mer nu än vad de gjorde tidigare.
Jag tänker som så att om det var lätt och billigt för dig att ordna med en positonsbestämmande manick till indegon, som duger för att mappa hur den jobbar, ja då vore det ju inte ett jättesvårt problem att göra en indego ... :)
 
elpaco skrev:
Jag tänker som så att om det var lätt och billigt för dig att ordna med en positonsbestämmande manick till indegon, som duger för att mappa hur den jobbar, ja då vore det ju inte ett jättesvårt problem att göra en indego ... :)
Haha, ja, det ligger något i det... ;)

Men en Indego behöver som jag förstår det en precision på centimeternivå för parallellklippningen (och med tanke på inställningsnivån av överlappningen), medan loggningen jag hade i åtanke skulle räcka med decimeterprecision för att ge en schematisk bild över körningen. Och med överkomlig menar jag väl upp till tusenlappen (men inte två). Sedan behöver den ju inte kunna presentera datat, bara samla in och logga kordinaterna över klipptiden, och det behöver inte logga positionen oftare än några gånger i sekunden då Indegon inte rör sig så snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.