Du kan ju antagligen låna hela summan till bergvärmen och ändå inte bo dyrare än om du fortsätter med oljan då känns det lite konstigt att räkna med räntan man får ju knappast ränta på pengarna man köper olja för heller.
 
Man får knappast 7-10% med begränsad risk, då skulle denna fantastiska möjlighet lösa pensionssystemets alla brister. Jag räknar med topplån på kanske 4-5% med avdragsrätt och om jag då lägger 150 tusen blir det kanske 5 tusen netto om året. Försumbart om jag sparar hälften av lågt räknat 30 tusen kWh per år.

Dessutom verkar det som att värdet på huset ökar med en rejäl summa. Huset ligger i nordöstra Göteborg (ungefär som sydvästra Stockholm antar jag) men husen här kostar ändå över 2 millar om inte snackar halvruttna kåkar med direktel från 20-talet, de flesta 2.5-2.8 men mitt var ett mögelluktande renoveringsobjekt från ett dödsbo så jag fick det med rabatt. Så jämfört med huspriserna är det också inte så mycket pengar.

Så det lutar definitivt åt en investering. Tackar för alla tips!

/Anders
 
Är det ett mögelluktande renoveringsobjekt så är det väl en del risker i att ta bort den självdragsventilation man får från en uppvärmd skorsten.
Hus med fungerande oljepanna brukar inte vara svårsålda. Bara som i ditt fall investera i en begagnad pelletsbrännare för ca. 7500 eller en ny för 19000 så är kostnaden för oljeinköp mer än halverad och självdragsventilationen finns kvar.
En absorbtionsavfuktare för källaren kostar omkring 10000 + driftskostnad om det är där mögelproblemen finns.
Klarar ditt nuvarande värmesystem av att gå mot värmepump om det blir kallt på vintern och du helt slutar att elda?
 
Möglet berodde på uppreglade golv i källaren och det har jag åtgärdat genom att lägga nya uppreglade golv, dock utan isolering som hämmar ventilationen och numera med syllremsa under reglarna och ventilerade socklar. I övrigt är det inga fuktproblem i källaren.

Skorstenen har inga ventilationskanaler i sig utan det är separata spirokanaler från badrum, toalett och kök, men, visst, du har en poäng. Fast i vintras körde jag enbart elpatron och märkte inte av dålig ventilation (fast då eldade jag en del i bastun som är ansluten till samma skorsten). Det är snarare på sommaren det är dålig omsättning på luften så jag funderar på PAX-fläktar till varje imkanal.

Huset drivs idag med elpatron, oljebrännaren fungerar utmärkt men jag ser inte poängen eftersom olja inte är billigare. I 150 tusen har jag räknat med 20 tusen för nya radiatorer, bytet klarar jag själv.

/Anders
 
Det går att koppla återvinning till brine tex Nibe Flm vilket höjer temperaturen på brine nån grad men det kostar 10-15000 kr + installation. Fick tag på en liknande för ett tag sen till rätt pris och det funkar riktigt bra bättre vent och högre temp på brine.
 
Ligger det i nordost tror jag att du får igen det. Jag tror det lönar sig i hela Gbg-området med undantag av Mark och Lilla Edet kanske. Samt att om du kör patron får du ju ned priset rejält. Jordvärme är väl ett ganska bra alternativ i Gbg-området också. Finns ju billiga firmor som gör det. Jag tittade på det för två fastigheter i Bohuslän och det skiljer ju rejält i pris mot bergvärme.

Jag hävdar bestämt att du kan få 7-10 % utan större risk idag. Preffar tex. Men det kommer inte att premieras för det ger inga avgifter. Så funkar dessvärre finansindustrin.

Jag har inte heller sagt att TS inte skall köpa en bergvärmepump. Jag säger bara att man inte skall lyssna på nasarna som försöker att sälja pumpar för de skippar två saker i sin kalkyl vilket tex pelletsförsäljare inte behöver göra.

1) Avgiften för att köra el - elnätsavgiften kan vara så mycket som 30 % av elräkningen. Trots det är den inte med i kalkylerna.
2) Investeringskostnaden - den är inte helt oväsentlig numera när man kan få i stort sett skattefria utdelningar
 
Hej
Glöm inte att du bör konvertera ventilationen till någon form mekanisk ventilation när det som håller skorstenen och vinden varm försvinner.
 
Jugend skrev:
Jag hävdar bestämt att du kan få 7-10 % utan större risk idag.
Nu ska vi inte förstöra den här tråden med investeringstips, men du kan väl lägga in en köprekommendation här för 150' inklusive aktuell kurs så kan vi kolla läget om 1, 2, 5 och 10 år.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Frågan är väl snarare om det går att sälja över huvud taget med oljepanna?
Har precis köpt ett hus m oljepanna ,vi fick det mycket billigt pga det var dödsbo o renoveringsobjekt
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Exakt. I Gbgområdet kan man få betala för att man bytt ut oljepannan till hyrd fjärrvärmeanläggning tex. Tycker det är tveksamt om det är så bra uppvärmningssystem egentligen.
Men jag tror det är viktigare med bra system idag än före 15 % regeln för bolån.

Nyfniken - funderar på om jag skall starta en tråd om det ja. Hur du amorterar ditt sommarhus genom att öka lånen. (y)
 
Jag skulle hellre köpa ett hus utan bergvärme med rätt prisavdrag så jag får ordna installationen själv och se till att det blir en bra och rejäl dimensionerad vp som installeras mot ett bra borrhål annars är ju risken för att en snik installation drar upp priset på huset och man får byta vp inom några år.
 
Jo, men frågan var ju ställd rent allmänt och då förutsatte jag att man menar ett vettig anläggning. Min offert var som sagt på en Nibe 1245 med 12kW och 200m+ borrhål och då tror jag man kan säga att anläggningen räcker till.

Är det någon som vet om man kan gå till 16kW eller börjar det bli problem då? Vad är egentligen realistiskt max i GBG om man borrar ett enda hål på 250-300 meter? Jag har fritt bakom huset och berg i dagen så jag kan nog borra en kilometer. Finns grannar på framsidan men dom lär inte störas om dom själva vill borra.

/Anders
 
Om man installerar en rejäl arbetstank lär en 16 kw vp funka bra och arbetstank kanske behövs till en 12 kw också beroende på om rad systemet klarar flödet en 12 kw vp vill ha. Om du har berg i dagen så skulle jag troligtvis välja att borra dubbla borrhål så får man lägre flödesmotstånd. Med en enkel borra på 250 meter och en stor vp kommer deltat på kalla sidan att bli onödigt stort och med berg i dagen blir inte kostnaden för foder rör så stor men det behövs antagligen inte så djup borra i södra delarna av landet men det skadar inte.
 
En gammal oljepanna pajar förr eller senare. Och den pajar inte mitt i sommaren med en brunsborrarre parkerad på gatan utanför, beredd att stoppa in bergvärme. Så om du planerar att bo i huset en längre tid så kan det vara lämpligt att byta.
 
KungAnka skrev:
En gammal oljepanna pajar förr eller senare. Och den pajar inte mitt i sommaren med en brunsborrarre parkerad på gatan utanför, beredd att stoppa in bergvärme. Så om du planerar att bo i huset en längre tid så kan det vara lämpligt att byta.
Så är det väl, men värmepumparna verkar paja snarare förr än senare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.