Har ett hus från 1974 i Göteborg med en CTC 265B med oljebrännare och elpatron samt en Mitsubishi FH35 LLVP. Cirka 220 kvm i två plan med garage så cirka 149 kvm uppvärmd yta. Huset drar lätt 5-6 tusen kWh i månaden vid 10-15 minus. Ligger just nu på 1000 kWh i månaden med all värme avstängd och enbart varmvatten plus hushållsel. Gissar att jag kommer upp i 30-40 tusen kWh per år om jag skall ha det rimligt varmt.

Jag planerar att skaffa bergvärme, offerten från i vintras låg på 130 tusen, då räknar jag med 20 tusen till för nya radiatorer. Jag tjänar nog in bergvärmen på 5-7 år men jag undrar om huset ökar direkt i värde med BV eller blir det bara mer lättsålt?

/Anders
 
mer lättsålt alla dagar i veckan med bergvärme istället för olja
 
Frågan är väl snarare om det går att sälja över huvud taget med oljepanna?
 
Folk överdriver.

I och med de nya reglerna för bolån så tror jag att man tjänar på att göra investeringen själv snarare än att köparen skall göra det. Så ja priset stiger troligen. Men det beror lite på var i Gbg huset ligger tror jag om du kan räkna hem det eller inte.

Sedan anser jag att många gör en felaktig kalkyl på köpet av värmepump. Du tappar ju en inkomst om du investerar i en bergvärmepump i form av utebliven ränta.
 
Jugend, det här får du nog förklara. Långsamt tack!

Du tappar ju en inkomst om du investerar i en bergvärmepump i form av utebliven ränta
 
Jag reagerar på kostnaden du räknar för en bergvärmepump, Vi installerade bergvärme för snart 2 år sedan med liknande förutsättningar (48 000 kwh per år innan). Det kostade drygt 150 000 efter ROT. En 12 Kw pump och 220m borrhål.

Så se till att kolla med fler firmor vad gäller energikalkylen, så du inte får en för klen anläggning.
 
Offerten jag fick i vintras var 120 tusen för 10 kW med strax under 200 meter borrhål. Jag frågade då vad nästa storlek kostade och fick till svar 12 kW med drygt 200 meter hål kostar 130 tusen. Priserna var rotade och klara.

Sedan är det väl självklart att man kan sälja ett hus med oljepanna i en av Sveriges större städer? Folk köper ju vad som helst i dessa dagar. Huset har ju dock vattenburen värme och det säljs hus med direkt el utan problem, påverkar ju priset såklart. Min tanke var alltså hur mycket av investeringen jag får igen direkt vid försäljning, Jag tjänar i och för sig in BV ändå pga min förbrukning.

/Anders
 
Allt beror på vem som är ev köpare.....en värmepump fixar symtomen men inte orsaken....själv föredrar jag välisolerade hus som inte gör av med så mycket energi......
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Oljepanna lär vara avskräckande för de som inte vet vad de innebär. Kanske känns lite läskigt med olja som de tror kan explodera, kanske tror att det är kletigt och svårt att hantera...
Står det istället bergvärme i annonsen lär det locka betydligt fler dit. Om du sen får ett högre pris p.g.a. det?
Ja, troligen, men det är ju omöjligt att veta...

Nu är ju jag "renoverare" ut i fingerspetsarna så för mig hade det inte spelat så stor roll, men att mecka ut en gammal oljepanna hade jag nog dragit mig för... :0
 
Trots allt kommer du kunna redovisa betydligt lägre driftkostnader vid försäljning jämfört med oljepannan.
Och på en villa i Gbg är kanske inte 100-150" mera i pris avskräckande, samtidigt som du under tiden du bott i huset själv har haft lägre driftkostnader.
Och den tredje faktorn gällande bergvärme är att du har ett stort hus vilket ger större besparing, i ditt fall dristar jag mig till att du ska kunna halvera din förbrukning.
 
Jag tror att de flesta spekulanter medvetet eller omedvetet räknar in en kostnad för att byta värmesystem om de bjuder på ett hus med oljeeldning idag.

Jag tror att du får igen det mesta av din VP investering om du skulle sälja huset inom ett eller två år. Om du säljer om 10 år så kanske pumpen ses som avskriven av många spekulanter, men är det då istället en oljepanna som är minst 10 år så lär den ses som väldigt avskriven.

Hela resonemanget bygger givetvis på att huset är tillräckligt attraktivt för att säljas för avsevärt mer pengar än värdet av VPn.

Skulle det handla om ett hus som kanske köps för 2 - 300 000, så lär det inte öka med 130 000 bara för att man sätter in en VP.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Att beakta är att även om värmepumpen är 10 år så finns ett fortfarande användbart borrhål inkopplat med slangar och förhoppningsvis återställd trädgård ;), kanske också ett uppsnyggat pannrum som blivit mera användbart efter att man slängt ut oljepannan. Står det en oljepanna där så blir det lite mera arbete och även en oljetank.
Om man dessutom kunnat nyttja det gamla pannrummet utan oljebrännaren och ingen oljetank mera flexibelt borde det ha en viss värdeökande effekt.
I vårt fall hamnade värmenpumpen i en renoverad tvättstuga och det gamla pannrummet med oljetank, blev relax till bastun samt en del förråd.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Jugend, det här får du nog förklara. Långsamt tack!
Det är rätt. Kanske kräver lite längre resonemang. (y) Ett något teoretiskt resonemang från mig. Men i mitt fall: Idag kan du få 7-10 % ränta med ganska begränsad risk. Om du då investerar dessa pengar för att få lägre månadskostnad så måste du räkna av det från affären. Alltså måste nedgången i energikonsumtion täcka den kostnaden för att det är värt det. Investerar du 130 000 kr så bör det alltså generera runt 9-10 000 kwh lägre energikonsumtion per år. De flesta människor räknar inte så. Precis som att vp-firman inte tar upp nätavgiften för övergång från ved-pellets till el. Är jag klarare med mitt resonemang? :)
 
Jugend skrev:
Idag kan du få 7-10 % ränta med ganska begränsad risk. Om du då investerar dessa pengar för att få lägre månadskostnad så måste du räkna av det från affären
OK, nu är jag med.
Det brukar kallas kapitalkostnad. Och bör kanske kompletteras med avskrivning.

Men du verkar glömma att du får betala 30% skatt på avkastningen från din investering.
Minskad uppvärmningskostnad är skattefri "inkomst".
 
  • Gilla
ekke_93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.