Är ny i forumet och även nybliven villaägare.

Jag är medveten om att det finns väldigt många trådar om bordssågar i forumet, jag har läst de flesta men jag tycker vissa är lite gamla och jag får känslan att det har hänt lite grann sedan vissa av trådarna skrevs.

Min plan är att börja med möbelsnickeri och är alltså på jakt efter en prisvärd bordssåg som fungerar till finsnickeri.

De sågar jag har kollat på är följande (Har även kollat från England).

Metabo TS 250 - ca 3900 inkl. frakt från UK

Bosch PTS 10 - 4000:-

DeWalt 745 - ca. 4200:- inkl. frakt från UK - (6700:- i Sverige)

Makita MLT1000 - ca. 4200 inkl. frakt (Från UK)

Bosch GTS 10 J - ca 5800 inkl frakt från UK ( 6600:- i Sverige )

Metabo TS254 - ca 6300:- inkl. frakt från UK (7700:- i Sverige)

Bosch GTS XC - ca 7500:- inkt frakt från UK ( 7500:- i Sverige)

Makita 2704 - ca 6500:- inkl. frakt från UK (7500:- i Sverige)


De sågar som ofta rekommenderas här på forumet verkar vara DW744 och Bosch GTS10, men båda dessa är utgående modeller, eller det har kommit uppgraderingar på dom?

Den mest prisvärda sågen i sällskapet känns som Dewalt 745? Ni som håller på mycket med finsnickeri är Dewalten ett bra val?

Jag tycker även Makita MLT100 ser trevlig och verkar ha gått om yta. Dock har jag läst att anhållet ska vara kass, någon som har erfarenheter kring detta?

I mitt fall behöver sågen inte vara så liten och kompakt då jag ska ha den i verkstaden. Så det kanske finns andra sågar i prisklassen man bör kika på?

Jag har även läst i forumet att ingen såg i det här segmentet duger till möbelsnickeri, någon som har något annat att tillägga om det?

Alla kommenterar kring detta uppskattas mycket. Tyvärr är ju plånboken en faktor också, så jag får räkna priset som en faktor i totalbetyget.
 
GTS10XC är en relativt ny modell av GTS10-serien, den är nog inte utgående.
 
Ja precis, det var det jag menade, tidigare har folk rekommenderat GTS10, (utan XC) men det verkar inte finnas kvar.
 
Har själv lite samma tankar som du och köpte nyligen en GTS 10 XC begagnad. Känns som att den har tillräckligt god precision för att jag skall vara nöjd hittills. Om man dessutom bygger en släde så att man kan göra lite mer avancerade skär så tror jag den blir utmärkt för att få till snygga fogar och exakta skär. HAr tänkt att bygga ett zero clearance insert och en släde som sagt.

Mina förutsättningar var dock att jag inte har möjlighet att få in/plats med en "riktig" justersåg så kanske har du andra krav.
 
Nej dom sjunger nog på sista versen, de ev. ex som finns kvar ute på hyllorna.
XC´n är förbättrad på en del punkter och jag sneglar lite själv på en sån, men kan inte riktigt motivera mig att byta ut GTS10an, än. :)
 
Det låter lovande. Ja en släde får man nog bygga oavsett vilken såg man väljer.

En riktig justersåg hade varit trevligt men sparar gärna på utrymmet och plånboken, får det drar väl iväg i pris kan jag tänka mig
 
Ja, har kikat lite på den också. Anhållet ser dock lite tanigt ut. Någon som testat denna?

Frakten är tyvärr ganska dyr från Axminster, över 1000:-.
 
TS200 från axminster är väldigt populär bla på ukworkshops forum http://www.ukworkshop.co.uk/forums/buying-advice-tool-reviews.html. Det som är bra är att det är gjutjärnsbord (tungt och stabilt) samt induktionsmotor som går tystare än kolborstmotor. Ska man ha sågen stationärt ser jag ingen fördel med en "site saw" i plast, typ Boschen eller Dewalten.

Överlag finns det fler sågar att välja på i denna kategori i England, möbelsnickarsåg "light". Många är lika Axminster TS200 som i sin tur är en kopia på Kity 419. Gemensamt för alla är att de är Kinamaskiner, med varierande kvalitet.

http://www.recordpower.co.uk/product/10-cast-iron-cabinet-makers-saw-with-sliding-beam_1
http://www.charnwood.net/shop/product/8-cast-iron-table-saw?cid=22

I Sverige har jag bara hitta denna i samma segment. http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4641

Tycker det är jättesynd att det inte görs bra sågar i detta segment, runt 5000-10000, induktionsmotor eller trefas, och går under det som i USA kallas hybrid saw.

Nu kan man antingen välja 23kg transportabel plastsåg med litet bord (dewalt, bosch med flera) eller 300kg monstersåg för proffs, däremellan är det rätt glest.

Edit. Duablänken fixad.
 
Redigerat:
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Tack för svaret. Ska kika vidare lite på denna typ av sågar.

Rätta mig om jag har fel men det känns som 4-6000:- är för lite för sån "ordentlig" såg, man får vad man betalar för och det känns billigt? Men det är samtidigt som du säger väldigt många som verkar gilla TS200. Den skulle kosta ca 5000:- med frakt.

Sågen på duabhuset känns ju ändå ganska trevlig. Bor i Kalmar så kan vara värt att åka och kolla på den.


Samtidigt verkar det finnas folk som har problem med alla märken.

Det här är en djungel och tyvärr har de affärer jag varit i väldigt lite sågar uppställda så man kan känna på dom.
 
Jo, 4-6000 är för billigt för en ordentlig såg. Kvittar dock hur mycket man är beredd att betala, det finns ingen såg av "riktigt" märke som är i samma segment som de i mina länkar. Som jag skrev, antingen är det runt 5000:- plastig site saw, eller 5-10000:- Kinasåg som dock "ser ut" som en riktig bordssåg, nästa steg är >20000:- såg av känt märke.

Dewalt gjorde tidigare en trevlig "hybrid" (ser i alla fall trevlig ut, hurivida den är det vet jag inte), det är exakt den typen av såg jag saknar på europeiska marknaden. http://www.plumbersurplus.com/Prod/DeWALT-DW746-10-Woodworker-s-Table-Saw/74111/Cat/1280
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Martin_B
Det är väldigt svårt med dessa bordssågar, vilka som är bättre, vilka som är sämre osv.
Just nu är jag dock riktigt sugen på en Metabo TS 254 som ju verkar helt underbar: Youtube: Metabo TS 254

Först var jag själv inställd på en Makita MLT100 p.g.a specifikationerna, märket och priset. Men den tanken lade jag ner snabbt efter att ha läst alla användarrecensioner, av vilka många rent av ger en horribel bild av maskinen. Så många missnöjda kunder kan bara inte ha fel. Så det verkar nästan som att man misslyckats med den modellen.

Gick sedan upp en klass till Makita 2704 som har fått betydligt bättre recensioner. Helt klart bästa sågdjupet i klassen på hela 93 mm vid 90° och 64 mm vid 45°! Dock har den en ineffekt på 1650w, vilket iofs inte säger allt men man kan ju undra hur mycket man kan krama ur en sådan motor egentligen, även om man är riktigt duktig på motorer (vilket Makita iofs är). Enl. recensioner så är den dock väldigt stark och orkar med tjocka bitar i hårda träslag utan problem. Höj och sänkning av klingan görs via en vev som på de allra flesta modeller, men även vinkelinställning görs via en ratt vilket gör det lätt att exakt ställa in grader! Bättre än den vanliga lösningen där man får skjuta fram och tillbaka och försöka pricka in.
Har dock känt på den i butik och är inte imponerad. Själva låshandtaget (i plast) för vinkelinställningen är så mjuk och fjädrar så mycket så man tror att plasten skall gå av när som helst när man låser och öppnar. Ryser bara där.
Geringsanslaget glappar redigt i spåret så precision kan man glömma (detta verkar dock vara vanligt förekommande när glidbord saknas). Parallellanslaget var väl inte så roligt heller, inställningen och låsningen för den hade kunnat göras enklare.

Nästa kandidat, populära Dewalt 7491. Har ej känt på denna i butik, men vet hur 744XP känns. Den är stadig och rejäl, gillar vridreglaget för parallellanslaget, som gör att den alltid hamnar parallellt med klingan (efter den är riktigt inställd förstås). Dock tycker jag inte den känns riktigt så gedigen att man håller på att tappa hakan. Priset för 7491 är dessutom skyhögt, oförskämt högt rent av. Sågdjupskapaciteten är ju inte den bästa heller även om det inte är direkt dåligt, 77 och 55 mm vid 90 resp. 45 grader. Motorn slukar 2000 W och ger ifrån sig 970 W. Varvtal på 3800 så den snurrar snabbare än Bosch iaf.

Sneglar lite på Bosch GTS 10 XC, och den verkar lite lovande faktiskt, men inte kunnat känna på just den modellen och jag är en aning skeptisk till glidbordet på den. Den har dock bra specs. och priset är inget mördande heller. Lägger denna modell på is ett litet tag.

Nu börjar jag förlora hoppet om att kunna hitta en bordssåg som är värd namnet och slänger ett öga på Metabo TS 254. Har flera Metabo maskiner och jag älskar de. De är rejäla och andas kvalité. De är inte flashiga utan ser mer ut som lite tråkigare kvalitetsmaskiner som är ämnade för tuffa tag och att arbeta med, snarare än att ha de i ett vitrinskåp för att de skall se vackra ut så man kan skryta med de.
T.o.m deras geringssåg Metabo KGS 216 (den blåa), som ju är så billig, håller hög kvalité. Den känns snudd på lika stabil som en Makita eller blå Bosch för 4000-5000kr. Precisionen på denna är dock en annan sak, men gedigen är den.
Åter till TS 254. När jag läser om bordssågen så märker jag att specs. ju faktiskt är riktigt bra! 2000W ineffekt och hela 1270 W uteffekt! Samma ineffekt som Dewalten men hela 300 W mer i uteffekt! Varvtal 4200. Den har mjukstart, överbelastningsskydd, (konstanthastighetselektronik möjligtvis? (har ej fått det bekräftat)), motorbroms (klingan stannar på 3 sek), återstartsskydd, utmatning bak (bra stöd för långa arbetsstycken).
Sedan har den samma system som Makita med vinkelinställningen, som även här görs med en ratt för hög precision! Att den sedan har en sågdjupskapacitet på 87mm vid 90° gör inte saken sämre (vid 45° är den dock dålig på endast 50mm). Inbyggt stativ samt rullhjul gör den bara ännu mer intressant, även om det för mig inte på något sätt är en avgörande faktor.

Sedan tittar man på videon och börjar dregla: Youtube: Metabo TS 254

Varför tänkte man inte på den sågen från början? Har ej haft möjlighet till att känna på den i butik än, men enligt vad man läser så är den ju riktigt, riktigt bra! Priset skall man ju inte ens tala om, vilket ju är sådär en tredjedel lägre än för Dewalt 7491.

Inbillar jag mig nu, eller är Metabo TS 254 en riktigt bra och gedigen maskin som kan leverera hög precision och bra säkerhet?
 
Metabon verkar onekligen intressant! Har själv varit helt inställd på Bosch GTS 10XC men denna metabo verkar riktigt grym. Sparar man dessutom ett par tusen mot boschen (eftersom man inte behöver köpa stativ) så gör det ju inget! Ingen som har erfarenhet?
 
Metabon hade verkligen smarta funktioner, kanske främst för mobilt bruk dock. Såghöjden var ju imponerande men jag tycker själv att det känns som att sågar i den här klassen inte riktigt har styrka och stabilitet för att såga så tjocka ämnen. Har förstås inte provat metabon men ändå... Det funkar ju att såga 3" ek med min Bosch men det är väl på gränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.