Nimajneb skrev:
GCM8SJ + GTA2600 hittar du på Tyska Ebay för 450€ ex Frakt, borde du kunna få hem för 4000SEK
Då får frakten vara snudd på gratis ;)

Samt att bordet är 260 cm utdraget? Känns i kortaste laget...
 
Frakten från tyskland brukar vara billig.
Du behöver i vilket fall som helst rullbockar för riktigt långa/tunga stycken.
 
Där har du en poäng. Dock är det inte nybyggda gejdar vilket hade vArit en stor bonus. Vilka andra för Max 3500 finns det? Dw 777 och Ryobi, några fler?

slutar väl dock med en gcm ;)
 
Felde skrev:
Där har du en poäng. Dock är det inte nybyggda gejdar vilket hade vArit en stor bonus. Vilka andra för Max 3500 finns det? Dw 777 och Ryobi, några fler?

slutar väl dock med en gcm ;)
Metabo Kgs 254 kanske? Känns något grovhuggen men en rejäl såg i bra kvalitet för pengarna. Eller om du vill så räcker kgs216 långt o så lägger du lite extra på sågbord o får ändå pengar över.
 
Någon som känner till

Milwaukee MS216?


Sägs vara samma som dw777 men bättre, med bla laser och lampa.

Kan inte hitta så mycket om den.


Milwaukee har jag fått för mig är ett riktigt bra märke?
 
Jag vet inget om deras sågar, men jag har en Milwaukee borrhammare som jag är väldigt nöjd med. Kvalitetskänsla.
 
Utnyttjar den här tråden så slipper jag skapa en egen.

Vad tror ni om en såg i stil med http://www.jula.se/kap-gersag-med-dubbelgering-1500w-242115 ?

Ska kapa lite panelbrädor, reglar och liknande i sommar, och antar att det nästa år kan bli en del lister och laminatgolvbrädor när det är dags att sätta fart med insidan av kåken.

Mina behov är därför inte så enorma, men då det är skönt att slippa låna vill jag investera i en egen såg.

Jag vet att folk på det här forumet brukar förespråka kända och så dyra märken som möjligt, men jag har hittills aldrig haft några problem med någon produkt från Meec.
 
limstift skrev:
Utnyttjar den här tråden så slipper jag skapa en egen.

Vad tror ni om en såg i stil med [länk] ?

Ska kapa lite panelbrädor, reglar och liknande i sommar, och antar att det nästa år kan bli en del lister och laminatgolvbrädor när det är dags att sätta fart med insidan av kåken.

Mina behov är därför inte så enorma, men då det är skönt att slippa låna vill jag investera i en egen såg.

Jag vet att folk på det här forumet brukar förespråka kända och så dyra märken som möjligt, men jag har hittills aldrig haft några problem med någon produkt från Meec.
Då den bara klarar 36mm sågdjup vid snedsågning blir den väldigt begränsad i sitt användningsområde.
 
Kan inte svara för meec sågen du länkar till. Dock känns den för billig för att vara något att ha.

Kan tipsa Metabo ks216 som är populär och får mycket bra kritik. Kan få loss den för ca 1700. Mycket mer än meecen men ändå humant pris.

Köp inte skräp, du blir bara missnöjd :)
 
Nimajneb skrev:
Då den bara klarar 36mm sågdjup vid snedsågning blir den väldigt begränsad i sitt användningsområde.
Hmm, det är väl bara reglar som är grövre än 36mm? 36 mm borde väl med råge räcka till ytterpanel och golvlister och liknande? Och det är väl det enda man brukar snedsåga, eller?
 
Felde skrev:
Kan inte svara för meec sågen du länkar till. Dock känns den för billig för att vara något att ha.

Kan tipsa Metabo ks216 som är populär och får mycket bra kritik. Kan få loss den för ca 1700. Mycket mer än meecen men ändå humant pris.

Köp inte skräp, du blir bara missnöjd :)
Jodå, har läst om Metabon på forumet, men tycker det känns lite väl mycket för en såg. Skulle jag bygga ett hus från grunden vore det väl en sak, men nu handlar det ju bara om att reparera lite här och där. Hade hoppats att jag hade kommit från kategorin billigt skräp då jag hoppade över sågarna för 300-700 spänn.
 
En bekant är snickare på arbetstid och han har en meec kap&gersåg hemma. Den kapar brädor. Han är nöjd.
Jag har försökt övertala honom att inte vara det men nu har han byggt ett helt garage med den sågen...
Billigt att inte vara verktygsnörd .
 
Vad får man för runt en tusing på begagnatmarknaden? Jag fick någonstans därikring för min Dewalt DW 700 för några år sedan, om jag minns rätt.
 
Mell skrev:
En bekant är snickare på arbetstid och han har en meec kap&gersåg hemma. Den kapar brädor. Han är nöjd.
Jag har försökt övertala honom att inte vara det men nu har han byggt ett helt garage med den sågen...
Billigt att inte vara verktygsnörd .
Han kanske använde en Meec för 2700 som klarar av att kapa reglar:)
 
Jag läste beskrivningen på Kap- & geringssåg KGS 216 M som Duabhuset säljer och enligt dem kan den kapa 36 mm vid 45° vilket är samma som Meecen.

För övrigt tror jag inte att jag kommer att behöva kapa några reglar, men den grövsta regeln jag hittade på Byggmax är 45x220 mm och Meecen ska klara 60x310 vid 90°. Då jag utgår från att det mesta man kapar är just rakt har jag svårt att se varför den inte skulle duga.

Men det får jag väl höra från herrskapet inom kort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.