Nimajneb skrev:
Talmeterns precision ligger väl i ritsfunktionen, däremot är Talmetrarna klass2 i noggrannhet jämfört med dom bättre måttbanden som är klass1.
Klasserna för måttband är ju inte så relevanta då det handlar om produktiondtoleranser av måttskalan. Så använder man ett måttband har det ingen betydelse.
 
larsbj skrev:
Klasserna för måttband är ju inte så relevanta då det handlar om produktiondtoleranser av måttskalan. Så använder man ett måttband har det ingen betydelse.
Helt riktigt om man konsekvent enbart använder ett mätverktyg. Funkar lika bra som ett hampasnöre o en tuschpenna:cool:
 
prototypen skrev:
Det går visst att använda måttband som leksak på rasterna, dra ut en bit och vik tillbaka änden mot kapseln, tryck på knappen, upprepa från dra ut. Fortsätt tills någon tar fram kniven, även den en rastleksak.(tänk på Emil)

Protte
En annan väldigt rolig lek är den där man utmanar sig själv att mata ut så lång bit som möjligt av stålmåttbandet innan det "knäcks och faller till marken. Ytterligare en bra metod att att få folk slita verktyget ur handen på en och skicka det för destruktion. Fungerar bra med både talmetrar och vanliga måttband.
 
larsbj skrev:
Tänkte bara påminna om att Hultafors bara köpt och försämrat talmetern
Så tänkte jag oxo innan jag testade deras nya Talmeter. Den är bra, bättre än originalet vill jag påstå. Möjligen att mekanismen för att fälla in tungan inte gillar grus och betongdamm från fickorna men det är ändå ingen hit med Talmetern. Den nya har bättre skala, dvs skala för längdmått på hela framsidan och skala gör omkretsmätning på baksidan.
 
Fast just inrullningen är ju inget vidare. Min första höll bara några månader. Fick en ny då och den börjar också bli lite seg i inrullningen.
 
MathiasS skrev:
Bara den som har betalt per timme jobbar på sådant vis med en talmeter. Bygger man själv och vill bli klar innan det är dags att lämna jordelivet tar man ju många mått innan man går till sågen.....
Och jag säger precis tvärt om: det är den som har betalt per timme som kan hålla på och fippla med tumstocken. Om man jobbar åt sig själv och vill bli färdig nån gång så använder man Talmetern.

Sen är det inte så att man måste fälla in bandet direkt efter varje sågning. Ska man ha flera bitar i samma längd så kan man såga dem allihop med samma inställning på Talmetern.

Och är man i situationen att man vill ha många mått med sig till sågen så kan man naturligtvis strunta i att använda Talmeterns minnesfunktion och använda den som ett vanligt måttband. (Dock ofta mer praktiskt än de vanliga, eftersom det är så enkelt att ta innermått.) Även i denna situation, när det enbart gäller att ta mått, så är Talmetern helt överlägsen tumstocken.

När man sedan står vid sågen blir allt så enkelt tack vare Talmeterns hak-och-ritsfunktion.

Man är inte heller begränsad till att endast äga en Talmeter. Jag har alltid minst två med mig. Då kan man ha med sig både längd och bredd på till exempel gipsskivan man ska knäcka till. Eller varför inte tre Talmetrar? När man ska ha en gipsskiva som går mot ett lutande innertak, t.ex. En för bredden, en för låga höjden, en för höga höjden. Väldigt praktiskt.
 
andersmc skrev:
Och jag säger precis tvärt om: det är den som har betalt per timme som kan hålla på och fippla med tumstocken. Om man jobbar åt sig själv och vill bli färdig nån gång så använder man Talmetern.

Sen är det inte så att man måste fälla in bandet direkt efter varje sågning. Ska man ha flera bitar i samma längd så kan man såga dem allihop med samma inställning på Talmetern

Och är man i situationen att man vill ha många mått med sig till sågen så kan man naturligtvis strunta i att använda Talmeterns minnesfunktion och använda den som ett vanligt måttband. (Dock ofta mer praktiskt än de vanliga, eftersom det är så enkelt att ta innermått.) Även i denna situation, när det enbart gäller att ta mått, så är Talmetern helt överlägsen tumstocken.

När man sedan står vid sågen blir allt så enkelt tack vare Talmeterns hak-och-ritsfunktion.

Man är inte heller begränsad till att endast äga en Talmeter. Jag har alltid minst två med mig. Då kan man ha med sig både längd och bredd på till exempel gipsskivan man ska knäcka till. Eller varför inte tre Talmetrar? När man ska ha en gipsskiva som går mot ett lutande innertak, t.ex. En för bredden, en för låga höjden, en för höga höjden. Väldigt praktiskt.
Har aldrig sett någon av mina kollegor använda talmeter, faktiskt aldrig sett en talmeter ute på byggen, varken på TV och i verkligheten. De enda talmeter jag har sett var de morsan hade hemma. Så någon nackdel måste det ju finnas annars skulle ju talmetern ligga i varje hantverkares ficka.
Eller är det som med B&D:s onödiga lasrar, vi hantverkare har insett att det är onödigt, men en hemmapulare tycker ju att det är en flashig sak att ha på värmepistolen, skruvdragaren och måttbandet.
 
andersmc skrev:
. Om man jobbar åt sig själv och vill bli färdig nån gång så använder man Talmetern.
.
Jag jobbar bara i princip åt mig själv så därför använder jag det mätverktyg som är mest lämpligt vid varje tillfälle och det är absolut inte talmetern utan en mix som jag beskrivit tidigare.

Om man enbart håller på med finsnickeri så hade nog talmetern haft en större andel än vad den har idag.
 
Här i Finland har jag aldrig sett någon använda tumstock, bara måttband.

Tidigare näg jag jobbade på järnaffär tog vi alltid hem några tumstock till sommaren när "semestersvenskarna" var på kommande.
 
andersmc skrev:
Och jag säger precis tvärt om: det är den som har betalt per timme som kan hålla på och fippla med tumstocken. Om man jobbar åt sig själv och vill bli färdig nån gång så använder man Talmetern.

Sen är det inte så att man måste fälla in bandet direkt efter varje sågning. Ska man ha flera bitar i samma längd så kan man såga dem allihop med samma inställning på Talmetern.

Och är man i situationen att man vill ha många mått med sig till sågen så kan man naturligtvis strunta i att använda Talmeterns minnesfunktion och använda den som ett vanligt måttband. (Dock ofta mer praktiskt än de vanliga, eftersom det är så enkelt att ta innermått.) Även i denna situation, när det enbart gäller att ta mått, så är Talmetern helt överlägsen tumstocken.

När man sedan står vid sågen blir allt så enkelt tack vare Talmeterns hak-och-ritsfunktion.

Man är inte heller begränsad till att endast äga en Talmeter. Jag har alltid minst två med mig. Då kan man ha med sig både längd och bredd på till exempel gipsskivan man ska knäcka till. Eller varför inte tre Talmetrar? När man ska ha en gipsskiva som går mot ett lutande innertak, t.ex. En för bredden, en för låga höjden, en för höga höjden. Väldigt praktiskt.
Anders, du behöver inte övertyga mig om talmeterns förträfflighet. Jag äger EN tumstock i plast och, tror jag, 7st 3m talmetrar och så har det sett ut i många år. Är en inbiten användare av den blåa. Det jag har en synpynkt på är den inbyggda funktionen att flytta ett mått. Jag tycker helt enkelt inte det är användbart i praktiken, dels för att jag nästan alltid sågar till mer än en bräda åt gången (med olika mått) och dels för att jag tycker det är opraktiskt att ta mig till sågplatsen med utfälld talmeter.

Faktum är att inte ens när jag står vid sågen och kapar många brädor med samma mått så använder jag minnesfunktionen. Varför? Jo, det tar längre tid att lägga undan och ta fram talmetern i utfällt läge utan att skada bandet, än att dra fram bandet vid varje sågning. Det går ändå så fort att hitta tillbaka till rätt längd. Vill jag ha stordrift så sågar jag flera brädor på samma gång istället.

Utöver detta är jag helt enig med dig kring talmeterns fördelar.
 
Hennke85 skrev:
Har aldrig sett någon av mina kollegor använda talmeter, faktiskt aldrig sett en talmeter ute på byggen, varken på TV och i verkligheten. De enda talmeter jag har sett var de morsan hade hemma. Så någon nackdel måste det ju finnas annars skulle ju talmetern ligga i varje hantverkares ficka.
Eller är det som med B&D:s onödiga lasrar, vi hantverkare har insett att det är onödigt, men en hemmapulare tycker ju att det är en flashig sak att ha på värmepistolen, skruvdragaren och måttbandet.
Här tror jag tyvärr du har helt fel. Om talmetern saknas på byggen handlar det mer om att man "gör som man alltid gjort" och trivs med det.
 
Jag använde talmetrar flitigt tills de tog slut. Förr eller senare går de sönder. Man trampar på det utdragna måttbandet osv. Det fanns åtminstone förut utbytesskala så länge fjäder och hölje fortfarande var bra.
Största nackdelen var att man ofta kom tillbaka med den kapade regeln/brädan exakt 10 cm för kort :(. Man hade läst av skalan för innermått av misstag. Har sedan haft Hultafors 5 meters eftersom jag inte hittade någon ny TAL. Hultaforsen är betydligt klumpigare att ha med sig. Dessutom är de mindre exakta med plastfläppar istället för metallditon och ritsfunktionen saknas.
Tumstockar finns med i verktygsarsenalen och det är bra att ha en i benfickan ifall man lagt ifrån sig måttbandet. Men tumstockarna går ju alltid av så det är sällan man har alla två meter med sig.

Men svaret på "tumstock eller måttband?" blir: båda.
 
Jag gillar inte tal-metern, är vänsterhänt och får alltid den "invändiga" skalan mot mig...och risk för fel när man snickrar hemma.Sen har jag ovanan att dra ut första biten med munnen/tänderna...och den är alldeles för vass.... ;)...
På jobbet använder jag dock den blåa, eftersom jag arbetar med plåt och då passar det med ritsfunktionen....
Hultafors nya 3m talmeter med "snabbknapp" för invändigt är inte så bra som den blå...tycker knappen är rapplig och fäller ut bakskalan i tid o otid....
 
Är van talmeteranvändare! Alltid använt grön tvåmeters för att blå är seg i inrullningen och onödigt lång vid plåtarbete tillexempel.
När jag skulle införskaffa ny blev jag irriterad för jag inte hittade någon talmeter utan endast Hultafors motsvarighet så det fick bli den iaf.
Men efter några månaders användning har jag insett fördelarna:
*Bättre inrullning på 3m Hultafors än 3m Talmeter
*Skala på båda sidor, underlättar vid precisionsmätning åt "fel" håll.
 
Ang. snabbknappen så upplever jag det så som att inv. stickan fälls ut av misstag precis lika ofta/sällan på Talen som på Hultan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.