Jag har en rätt kuperad tomt med flera områden som jag vet aldrig kommer fungera med en robotklippare. Mellan husets bak- och framsida är det t ex trappor. Men framsidans gräsplättar kan jag tänka mig att klippa manuellt, då det är gjort på nolltid. Likaså har jag en slänt utanför en häck och några andra stökiga ställen som nästan kräver terränggående klippare.

Men huvuddelen av gräsmattan är hyfsat jämn utan kraftig sluttning. Den går dock över i ett område med en del buskar och träd samt några rätt branta slänter (slänterna är lite brantare i verkligheten än de ser ut på bild):
P1020987.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1020986.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten avslutas på ett ställe med en rätt brant slänt (till höger i bild). Gissar att jag måste lägga begränsningsslingan före slänten, då det väl inte finns någon robotklippare som fixar att vända mitt i denna:
P1020985.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken klippare skulle "panelen" rekommendera som:
1. Klarar min gräsmatta som just nu har rätt mycket mjuk mossa ?
2. Klarar de flesta slänterna, rätt branta men mjuka ?
3. Är så billig möjligt :wow:.

Klippytan är totalt c:a 500m². Funderat på en Stiga 127.
 
Passagen vid trappan kan lösas med hjälp av en ramp.

Skulle inte rekommendera en stiga med drivhjulen i mitten.
 
Tror Stiga/wiper/ambrogion är en bra klättrare tack vare riktigt stora och välmönstrade drivhjul plus att med hjulen i mitten är den också välbalanserad när den går på snedden i slänter. Men å andra sidan får mattan inte vara smågropig så den blir hängande på stödhjulen. Svårt att säga med andra ord.
 
Dave R skrev:
Passagen vid trappan kan lösas med hjälp av en ramp.
Skulle inte rekommendera en stiga med drivhjulen i mitten.
Nej, en ramp fungerar inte p.g.a. hur det ser ut i min trädgård och är inte speciellt snyggt heller. Behöver inte hänga upp oss på det, utan frågan gäller den "stora" gräsmattan som är till hälften helt öppen och rektangulär och till hälften enligt fotona ovan.
Brantaste stället på gräsmattan är en liten bit på c:a 23°, i slänten på sista bilden ovan (där jag vill den skall vända, men inser att den nog inte klarar det) 28°. Alla övergångar till sluttande mark är rätt mjuka.

Varför skulle du inte rekommendera en Stiga med drivhjulen i mitten ? Vad rekommenderar du istället som klarar slänter o.s.v. ? Öppen för förslag....
 
Se till att du skaffar en som kan går rakt i skrå också. Till det krävs det gyro lr kompass, alla har inte det.

Se dessa videos:
http://www.youtube.com/watch?v=C-Y7cKHv7zo Notera hur den faller av när det skråar på slutet.
samt
http://www.youtube.com/watch?v=SSM72mCFB_o Hans hemmabygge klarar det mycket bättre.

Jag är rätt säker på att t ex en Landroid M skulle göra att du inte kan sälja den klippare du har idag. :banghead:
 
Ok, nu vet jag flera klippare jag INTE skall köpa.

F.ö. kommer jag inte kunna sälja maskinen jag har idag i alla fall, då jag har ställen jag fortfarande inte kommer kunna klippa med robotklippare.

Funderar starkt på en S510 Kinaklippare. Man får ju två för samma pris som en Stiga, och den har ju bl.a. kompass.
 
Redigerat:
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Redigerat:
eleson skrev:
:) den på videon kommer från samma fabrik som S510:

[länk] generation Robot Lawn Mower TC-G158

Missförstå mig rätt, Landroiden gör på många sätt ett fantastiskt jobb, och jag gillar att den inte stör alls när den klipper. Jag sneglar också på en S510, hoppas bara att de bra delarna med LD-M skall finna även där.
Ja, det är ju den omodifierade Tianchen roboten som vek av på den första filmen så varför tror du att en S510 skall går rakare än en Landroid :confused:. För min del har jag inga problem med att min LD, liksom många andra robotar, viker av lite grann. Den hittar till alla ställen på tomten ändå om den får gå tillräckligt länge vilket ju är idén med denna typ av klippare. S510 låter ju dessutom mer, framför allt från klippmotorn, enligt mitt tycke om man jämför videor även om grymmeoffe nog inte håller med. Sen tror jag nog vissa andra robotar typ Robomow och HQ kanske klarar uppgiften bättre men det till en helt anna kostnad förstås, kanske lite "overdoing" för den lilla gräsytan.
 
Redigerat:
S510 har ju kompass och borde väl fixa det. Dessutom ser ju roboten på videon inte alls ut som en S510, låt vara att den kanske kommer från samma fabrik. Vore alla från samma fabrik likvärdiga skulle väl ingen köpa annat än den billigaste modellen ;).

Ljudligheten man upplever på videor skall man nog ta med en nypa salt. Ganska stor nypa, dessutom. Oavsett så har jag inga större problem med att den inte är direkt ljudlös.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Framsidan kan ju lösas med biyta dit du bär klipparen en gång i veckan - om du inte vill ha en ramp.

Att klipparen viker av är inget bekymmer i praktiken. Att vända i lutning kan vara ett problem, men testa först att göra det. Det går bättre om det sluttar jämnt mot kanten, lutar det kraftigare mot slutet så klarar inte klipparen av att stanna i tid.

HQ sänker farten när den närmar sig tråden, vilket är bra om det lutar.
 
Ingper skrev:
S510 har ju kompass och borde väl fixa det. Dessutom ser ju roboten på videon inte alls ut som en S510, låt vara att den kanske kommer från samma fabrik. Vore alla från samma fabrik likvärdiga skulle väl ingen köpa annat än den billigaste modellen ;).

Ljudligheten man upplever på videor skall man nog ta med en nypa salt. Ganska stor nypa, dessutom. Oavsett så har jag inga större problem med att den inte är direkt ljudlös.
Om den använder kompassen till det ändamålet kan det ju hjälpa till bra. Det var därför jag skrev ljudjämförelse av video klipp. Om man skall ha den klippande flera timmar i sträck eller på kväll/natt brukar ljudnivån spela viss roll för de flesta och i alla fall för mig.
 
MBygga skrev:
Om den använder kompassen till det ändamålet kan det ju hjälpa till bra. Det var därför jag skrev ljudjämförelse av video klipp. Om man skall ha den klippande flera timmar i sträck eller på kväll/natt brukar ljudnivån spela viss roll för de flesta och i alla fall för mig.
Tänkte främst på att du skrev "Ja, det är ju den omodifierade Tianchen roboten som vek av på den första filmen så varför tror du att en S510 skall går rakare än en Landroid". Inser dock nu att du inte visste något om S510 specifikt men ville tycka lite i alla fall ;).
Ang. ljudnivån: Liksom min robotdammsugare (Roomba 581) kan väl nära nog de flesta robotgräsklippare ställas in att t ex bara gå dagtid ? Dessutom antyder specen för S510 att den snarare är tystare än många andra, t ex Stiga.

Tacksam för fler åsikter och synpunkter, gärna rekommendation av någon specifik modell !
 
Tycker s510 är en kanon klippare
 
Ingper skrev:
Tänkte främst på att du skrev "Ja, det är ju den omodifierade Tianchen roboten som vek av på den första filmen så varför tror du att en S510 skall går rakare än en Landroid". Inser dock nu att du inte visste något om S510 specifikt men ville tycka lite i alla fall ;).
Ang. ljudnivån: Liksom min robotdammsugare (Roomba 581) kan väl nära nog de flesta robotgräsklippare ställas in att t ex bara gå dagtid ? Dessutom antyder specen för S510 att den snarare är tystare än många andra, t ex Stiga.

Tacksam för fler åsikter och synpunkter, gärna rekommendation av någon specifik modell !
Nja, har också läst att den har kompass men inte vad den exakt använder den till. Gör du, eller spekulerar du liksom jag ;). Jo, de kan ju förstås gå bara på dagtid men en del, inte jag dock, vill ha gräsmattan ledig för barn mm. på dagen och då är ju natten ett bra alternativ om det är en tillräckligt tyst klippare :cool:.
 
MBygga skrev:
Nja, har också läst att den har kompass men inte vad den exakt använder den till. Gör du, eller spekulerar du liksom jag ;). Jo, de kan ju förstås gå bara på dagtid men en del, inte jag dock, vill ha gräsmattan ledig för barn mm. på dagen och då är ju natten ett bra alternativ om det är en tillräckligt tyst klippare :cool:.
Visst har du en poäng om ljudnivån, även om den är mer relevant för dig än för mig.
Kompassen används normalt just för att köra rakt i en klippare. Nu VET jag ju dock inte om just S510 använder den på rätt sätt, lika lite som du vet om den inte gör det. Så vi överlåter nog den bedömningen till någon som vet :rolleyes:.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.