osboda skrev:
Som jag har fattat kör klipparen helt enkelt längs yttertråden och klipper.
Detta är vad jag tror, har inte testat denna överkurs eftersom jag är fullt upptagen med att få min maskin att göra det den skall, dvs klippaoh inte bara rekognosera!
Räkna med att den kommer irra runt och lära sig trädgården i några dagar innan den klipper ordentligt. Under den här tiden behöver du inte göra någonting, bara låt den köra omkring.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
robotkillen skrev:
Jag hade problem med att den åkte omkring och lät som en tvåtaktare utombordare när den klippte högt gräs. Nu när gräset är jämt så har den slutat morra och man hör bara hjulmotorerna som när den var ny.

Nu när jag vände på den för att göra rent den så märkte jag att hela anordningen som klippskivan sitter på och skyddet runt samt motorn gick att röra på. Jag kan säkert vicka den 5 mm. Är det så på era klippare med, eller är något trasigt som förklarar oljudet när den varvar upp?

Jag såg också att det är glapp i sidled hos plattorna som håller framjulen på plats. Dessa sitter med bara en skruv.
Jeg tror at ved at klippertallerken og motor sitter opplagret slik at den kan bevege seg så vil den også føle motstand i høgt gress og da vil den øke turtallet som et alternativ til å minske farten. Men det gjør og at hele agregatet kan gi fra seg mere lyd når den klipper i høyt gress. Klipp oftere og gå gradvis ned på høyden.

Platene som holder framhjulen skal vel sitte fast, trekk til den ene skuruen.
 
M
rcjofo skrev:
Kantklippingen gjør den på 1. runden, men ikke når du kjører den Manuellt. kun når du programerer dag - tid for oppstart.
Min 5.8 kantklippte på andra rundan. Jag har bara kört manuellt ännu.
 
mecklarn skrev:
Min 5.8 kantklippte på andra rundan. Jag har bara kört manuellt ännu.
Min 5.8 har kjørt kantledningen noen ganger for å kartlegge, men den klipper ikke. Klipper kun når den kjørs i tidsskjema. Dette stemmer og med hva Bosch sier ang kantklipping.
 
M
rcjofo skrev:
Min 5.8 har kjørt kantledningen noen ganger for å kartlegge, men den klipper ikke. Klipper kun når den kjørs i tidsskjema. Dette stemmer og med hva Bosch sier ang kantklipping.
Första gången gick min runt utan att klippa. Andra gången klippte den, det hördes väl och syntes. Villken version har du, jag har 5.8 byggnummer4679 och kantklppning varannan gång inställd
 
Redigerat:
M J skrev:
Köpte en ny knivsats idag och bytte ut knivarna för en stund sedan.
Dock blev jag förvånad att de inte var likadana som de tidigare. De nya (märkta 26R) har markant större hål än de gamla (märkta 26).
Bytte samtidigt ut de gamla torxskruvarna mot de nya spårskruvarna som följde med, men tjockleken på skruvarna var identisk. Resultatet är att de nya knivarna, med medföljande avsedda skruvar, sitter riktigt löst och närmast hänger lite sladdrigt när skivan inte är igång. De gamla knivarna hade mer precis passform. Jag som fått uppfattningen att det bara var skruvskallarna som skiljde "86db" och "78db" åt men detta är ytterligare en skillnad.

Vad har ni för knivar på era, 26 eller 26R?
2013 / 75db / 5.8 modell har 26R kniver og sannsynligvis en annen innfesting på tallriken enn tidligere modeller. De har en perfekt passforn. Grunnen til at de har større hull er at de sitter på en ansats på fesremutteren.

De eldre modellene satt kansje knivene direkte i skruven..
 
mecklarn skrev:
Första gången gick min runt utan att klippa. Andra gången klippte den, det hördes väl och syntes. Villken version har du, jag har 5.8 byggnummer4679 och kantklppning varannan gång inställd
2013 / 75db / 5.8 Jeg spurte Bosch hvorfor den ikke kantklippte når jeg kjørte den manuellt og fikk til svar at det gjorde den kun når den gikk med tidsskjema. Jeg kjører kantklipping hver gang
 
rcjofo skrev:
2013 / 75db / 5.8 Jeg spurte Bosch hvorfor den ikke kantklippte når jeg kjørte den manuellt og fikk til svar at det gjorde den kun når den gikk med tidsskjema. Jeg kjører kantklipping hver gang
Det stämmer inte. jag har samma masin som du och min kantklipper varje gång. (kör manuellt) har den också inställd på det. inga problem.
 
mortimer skrev:
Hur har du satt fast laddplattan/basstationen ?
Inte så avancerat.
Jag råkade ha några bitar rejält grov ståltråd, 3-4 mm tjock. Ca 40 cm långa.
Så jag böjde några sådana i änden och tryckte ner tråden i hålen i plattan. Nu sitter de där.
 
  • Gilla
N_Fredriksson och 1 till
  • Laddar…
Det var samma med min gamle 78dB 5.7. Hade kantkllipp inställd på varannan gång och den körde också det. Jag körde BARA manuellt.

MeanMike skrev:
Det stämmer inte. jag har samma masin som du och min kantklipper varje gång. (kör manuellt) har den också inställd på det. inga problem.
 
Redigerat:
dennisson skrev:
Det var samma med min gamle 78dB 5.7. Hade kantkllipp inställd på varannan gång och den körde också det. Jag körde BARA manuellt.
OK, kansje forskjellen ligger i at jeg ba den kantklippe hver gang i manuelt .... eller så har vi forskjellig software.

Uansett så fungerer min 100% bra. Nå har jeg slipt knivene så kansje den skjærer av gresset istede for å slå det av med den runde eggen.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
osboda skrev:
Ursäkta att jag lägger mej i men jag tycker inte man kan kalla Indegon " en plastpryl med några elmotorer" ! Det är väl snarare en mycket avancerad dator som dessvärre har barnsjukdomar, programbuggar och inkörningsproblem!
Ursäkta att jag lägger mig i, men jag är helt övertygad om att själva logiken är undermåligt programmerad. Jag håller dock med om att den inte är en liten plastbit med hjul.

Om Bosch skulle lägga ut den sensoriska funktionaliteten i ett programmeringspaket (dvs det här är robot-input/output), som ett öppet mjukvarupaket, så är jag övertygad om att den allmänna programmerings-hobby-kåren snabbt skulle klassa dagens irrande .. Men jag vet, det är inte så man skapar företagshemligheter.
 
  • Gilla
Hufza och 1 till
  • Laddar…
Det här är väl ett lysande exempel på en produkt där tillverkaren skulle ha enorm nytta av att lämna ut källkoden. Det skulle förmodligen explodera i en massa specialversion för folk med speciella behov. Sådana som bara användarna själva skulle kunna identifiera.
 
Jag har en tanke som gnager angående ljudet av en motorklippare. Jag kan inte släppa tanken på att oljudet kan ha att göra med motorstyrningen och inte obalans beroende på gräsansamling eller högt varvtal. Är detta ett programvarufel så kan det ju fixas men är det ett mekaniskt konstruktionsfel så ligger vi alla risigt till.

Första gångerna det hände mig så satte jag bara tillbaka klipparen i basstationen och vid nästa klipptillfälle var den tyst. Men nu de senaste två gångerna så startade jag om programvaran genom att ta ur nyckeln, sätta i den igen och sedan starta klipparen i basstationen.

I inget fall har jag kunnat avhjälpa eller minska oljudet, varken via rengöring eller omstoppning av klipparmekanismen med en massa skumgummi, men i samtliga fall har programvaran i klipparen startats om och därefter varit tyst en tid.

Jag skulle vilja ha hjälp av er som får problemet att ta ur nyckeln, sätta i den och starta klipparen från basstationen. Berätta sedan hur det gått.
 
M
När jag kommit ned till klipphöjd 5 stötte den på mossan. Då varvade den upp och morrade ganska högljutt. Till skillnad från andra beskrivningar här så sänktes varvtalet efter en stunds körning och klippande avslutades med normal ljudnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.