Har en intressant frågeställning efter att surfar runt på sidor som woodworking, FOG, osv ett tag.

Hur många använder måttband istället för tumstock?
Är det typiskt svenskt att springa runt med en utfällbar trästock istället för metallmåttband? :p

För egen del testade jag att stoppa på mig måttbandet som legat i arbetsbilen nu i flera år, tänkte försöka att använda det istället för tumstocken för att se skillnad.:cool:
Men vanan att hala upp tumstocken var såpass stor att jag helt och hållet glömmer bort måttbandet :rolleyes:

Och ja, ursäkta generaliseringen, tummstock kan mycket väl menas millimeterstock också (y)
 
Använder båda utifrån vad som ska mätas. Ett 5m Hultafors och en 2m millimeterstock.
 
Har alltid både plaststock en tremeters talmeter i fickan. Längre mått tas med laser eller om tvunget med längre måttband.
 
Kör med båda delarna. Oftast åker talmetern fram! Är det längre än 1,5 meter och inte så noggrant så åker tumstocken upp.
 
trattalask
Jag känner att frågan är lite som att fråga om man använder hammare eller skruvmejsel.
För mig är det självklart att använda båda men vid olika tillfällen. Vid invändiga mått, som tex i en dörrkarm så är tumstocken in så smidig som talmetern.
 
Har varit 100% tumstockare.
Är nu 100% måttbandare.
Anledning är haken på måttbandet, bra när man mäter skivor och långa brädor.
Och att det rullar ihop sig självt.
Och att måttbandet (i regel) är längre än tumstocken.
Det blir inte glappt i lederna.

Protte
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ett måttband blir aldrig en lika rolig leksak vid tråkiga kafferaster som en tumstock.
Själv kör jag med båda, både hemma och på jobbet.
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Hur skär man gips med hjälp av ett måttband? Måttband är suveränt vid långa längder i kombination med en lasermätare, men meterstocken helst i plast behövs alltid.
 
  • Gilla
Ola78
  • Laddar…
Kombinerar både millimeterstock,3meters talmeter,3meters måttband i arbetsbyxorna. Är egentligen inte så glad i att använda talmetern för att mäta med då jag tycker de är för tröga i mekanismen, använder därför vanligt måttband då istället.
 
Matti_75 skrev:
Hur skär man gips med hjälp av ett måttband? Måttband är suveränt vid långa längder i kombination med en lasermätare, men meterstocken helst i plast behövs alltid.
Om du menar Talmeter så ritsar man gipset med eggen på Talmetern. Men kan man skära gips med en tumstock?
 
I de här diskussionerna måste vi tänka på ett det är tre olika saker vi jämför: tumstock - måttband - Talmeter. Talmetern skiljer sig lika mycket från måttbandet som måttbandet skiljer sig från tumstocken.

Vi har haft den här diskussionen igång tidigare, och jag vet att många har svårt att tro mig när jag säger att Talmetern inte är ett slags måttband, det är ett helt eget sorts verktyg. Men så är det.

Jag använder Talmeter, och jag kan inte begripa att någon fortfarande orkar hålla på att krångla med tumstockar. Den enda fördelen med en tumstock är att den är bra att gå och smacka med mot benet när man är irriterad.
 
Sen jag upptäckte talmetern för 15-20 år sen är den med i brallorna

Har en 2 och en 3 meters

Men de börjar bli slitna, speciellt 2 metern så det är dags för nyanskaffning

Men har oftast även en hultafors contactmeter i fickan samt ett tumstocksanhåll
 
Oftast använder jag talmetern. Måttband förstår jag verkligen inte vitsen med om det handlar om mått under talmeterns längd. Millimeterstock använder jag om man vill snabbmäta något på golvet som inte är så noga. Händer även att jag använder den när man vill rita på ett sträck och inte vill använda ritsverktyget på talmetern. Har alltid båda i snickarbrallorna men det är helt klart talmetern som används flitigast.
 
Slarvig som jag är använder jag oftast tumstock, av den anledningen att jag bara har ett måttband och 6 tumstockar. Alltså är det oftare jag hittar en tumstock än måttbandet i snickareboden eftersom jag notoriskt inte lägger tillbaka dessa i mät- och pennlådan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Jag kör bara med ögonmått... det är manligare, punkt slut.
 
  • Gilla
oobum och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.