Hallau ja! Det finns många trådar i ämnet; men jag ser ingen från de senaste 2 åren och det kan ju alltid ha hänt något sen dess.

Har ett typiskt badrum från början av 90-talet i en bostadsrätt, våtrumsmatta på golvet och våtrumstapet på väggarna, och är sugen på att måla tapeten i första hand. Mattan i andra hand, om det skulle gå att göra bra. Hur ligger det till? Att det skulle fungera rent praktiskt är jag inte bekymrad över; men man vill ju gärna säkra upp så att det inte blir nå knas med försäkringsbolag och/eller vid eventuell försäljning. Går det att få det fackmannamässigt godkänt nuförtiden?

Tacksam för hjälpen, /Olof
 
Jag har gjort just detta i ett badrum från 86 och det renderade ingen anmärkning från försäkringsbolaget. Grejen är att du behöver inte påverka tätskiktet, så ditt badrum är fortfarande ett badrum från början på 90-talet tätskiktsmässigt och försäkringsmässigt.

Här är en länk till tråden.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Tackar för en informativ tråd! Och snyggt gjort för liten peng! Jag läste att du endast använt täckfärg då tapeten har fungerande fuktspärr. Min fråga: skulle det vara något fel i att bygga ännu en med grund + täck trots att den existerande gör jobbet? Eller var det bara för att spara in onödiga kostnader?
 
Redigerat:
Målade vårt badrum med en vit färg som var till för våtutrymmen! Ingen grund eller nått, och det sitter kvar bra nu efter 2,5 år också!! Dock måla jag bara väggarna då jag är lite skeptisk till att måla golv :)
 
HSV1 skrev:
Tackar för en informativ tråd! Och snyggt gjort för liten peng! Jag läste att du endast använt täckfärg då tapeten har fungerande fuktspärr. Min fråga: skulle det vara något fel i att bygga ännu en med grund + täck trots att den existerande gör jobbet? Eller var det bara för att spara in onödiga kostnader?
Glasfiberväv + grundfärg + täckfärg ger ett målat tätskiktssystem. Enbart täckfärg, eller täckfärg + grundfärg, blir inte ett komplett tätskikssystem. Så ur den synvinkeln gör det ingen skillnad om man väljer båda. Och sen ska man bara ha ett tätskikt. Så att måla med grundfärg före är troligen meningslöst, dvs pengar och arbetstid i sjön.
 
Alrajt, gutt, då vet jag! Då blir det täckfärg och inget mer helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.