Granfot skrev:
Ni som skickat klippare på service, hur lång tid tog det? Jag lämnade in min förra helgen och då var frakten bokad till på måndag, och nu ser gräsmattan ut som ett härke...
När jag lämnade min på Cheapy stönade killen och sa att de har det tufft på Bosch service. Han hade fått en ny trimmer till en kund som fått vänta en dryg vecka på reparation där de saknade reservdelar.
Och i onsdags var det ju grundlovsdagen så nu är vi väl trötta ;-) Skål!

130605-03.JPG
 
  • Gilla
Munkedal och 4 till
  • Laddar…
pgerts skrev:
.. Skål!
Ser fint ut, men du har fel nationalitet på snapsen (och då röstar jag inte för deutschland) !
 
Granfot skrev:
Går hörnen åt samma håll, eller är det olika? De som den stannar på menar jag. Kan ju skilda en del mellan inre och yttre vinkel...
Det är hörn åt olika håll.
 
Jag hade problem med att den åkte omkring och lät som en tvåtaktare utombordare när den klippte högt gräs. Nu när gräset är jämt så har den slutat morra och man hör bara hjulmotorerna som när den var ny.

Nu när jag vände på den för att göra rent den så märkte jag att hela anordningen som klippskivan sitter på och skyddet runt samt motorn gick att röra på. Jag kan säkert vicka den 5 mm. Är det så på era klippare med, eller är något trasigt som förklarar oljudet när den varvar upp?

Jag såg också att det är glapp i sidled hos plattorna som håller framjulen på plats. Dessa sitter med bara en skruv.
 
Samma på min.. inget sitter fast.. glappt och halvslappa plastfästen. Min låter(lät, ligger på posten) som ett propellerplan.
 
Eriksgatan beskrev i andra tråden tre olika ljudnivåer som finns på 75db-modellen, vilken av dem är det ni syftar på här?
 
Här står det...
http://www.roboter-forum.com/showthread.php?5745-indego-firmware
... om jag fattar rätt, att f/w 5.8 b5167 klipper & svänger utan att tänka så mycket, färre stillastående kalibrerings tillfällen, om den stannar så går klippaggregatet igång direkt, hastighetsregleringen är förbättrad, låter mindre då klippaggregatet inte varvar upp så mycket. Står även något om kantklippning som jag inte förstår.
Jag vet inte om jag uppfattat allt rätt, så någon med bättre tyskakunskaper får gärna översätta mer riktigt om jag missuppfattat något.
 
elpaco skrev:
Ser fint ut, men du har fel nationalitet på snapsen (och då röstar jag inte för deutschland) !
Förstår inte att det kan vara fel den 5 juni på danmarks "nationaldag" grundlovsdagen. I vanliga fall är det förstås bäsk i Piratens stil som gäller.
 
  • Gilla
Munkedal
  • Laddar…
Eriksgatan
frav skrev:
Här står det...
[länk]
... om jag fattar rätt, att f/w 5.8 b5167 klipper & svänger utan att tänka så mycket, färre stillastående kalibrerings tillfällen, om den stannar så går klippaggregatet igång direkt, hastighetsregleringen är förbättrad, låter mindre då klippaggregatet inte varvar upp så mycket. Står även något om kantklippning som jag inte förstår.
Jag vet inte om jag uppfattat allt rätt, så någon med bättre tyskakunskaper får gärna översätta mer riktigt om jag missuppfattat något.
Tack! Det verkar klart positivt, antar att man får en sådan om man nu får någon från Danmark alls... Jag tolkar det han skriver om kantklippningen som att inget har förändrats där i denna version och att det alltjämt är rätt slumpartat när kantklippning sker oavsett vilket val man har gjort.

Skumt det här med kantklippningen. En här har ju skrivit att kantklippningsvalet "varje gång" fungerar men vi vet ännu inte vilken version denna användare har. Vad använder ni för val på kantklippning, och stämmer det att klipparen följer det valet?
 
Själva menyn i fönstret där man väljer kantklippning är dessutom buggig på min 5.7/04435, det är svårt att se om en del val är markerade då där är "digitalt skräp" ivägen. Har bara sett det just i detta menyval, alla andra menyer är rena:

iPhone 4S 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M J skrev:
Själva menyn i fönstret där man väljer kantklippning är dessutom buggig på min 5.7/04435, det är svårt att se om en del val är markerade då där är "digitalt skräp" ivägen. Har bara sett det just i detta menyval, alla andra menyer är rena:

[bild]
Min är likadan i menyn. (Också 5,7)
Skulle köpa nya knivar idag då min tog ett besök på studsmattsramen och det är tydligen restade från bosch.
Varken Krauta eller hornbach har dessa på lager.
/N
 
Redigerat:
Nybliven Indego-ägare. Cheapy 10079:-
V2.58 Total klippyta 1000 - 1100 Kvadratmeter. Ca 300 meter tråd.
Två gräsmattor med en smal passage på ca 75 cm bredd emellan.
De tre första dagarna fick den gå kontinuerligt. Hittade en del ställen där tråden fick flyttas lite, eller fylla igen någon håla.
Den hade svårt att hitta ut till "sidogräsmattan", så till sist bar jag dit den själv.

En del problem med laddplattan. Den flyttade på sig när klipparen körde upp på den, med påföljd att den inte träffade laddstavarna. De medföljande markspikarna var inte mycket att ha. Har nu satt dit lite rejälare fästen.
En stor gräsmatta, men efter tre dagar hade den gått över nästan allt. Bara några fläckar som den inte verkar vilja veta av.
Den brummar ganska rejält ibland. Verkar vara vid högt gräs eller när det är fuktigt. Det fastnar väl mer klipp på klipptallriken då.
Har sett ett par larm för vibrationer/saknade knivar, och att man skulle kontakta supporten.
Men det har gått att starta den ändå.
Nu när allt är nerklippt till rätt nivå, så låter den inte alls lika mycket. Ibland verkar det som om knivarna står helt stilla.
Har även märkt att nu när gräset är nerklippt (manuell körning), så har den blivit väldigt förtjust i att bara gå runt och följa tråden. Den verkar inte klippa ?

I går programmerade jag in lite körscheman, och det ser OK ut. När jag kom hem från jobbet var den klar och stod i laddstationen och vilade sig.

Jag har aldrig gjort någon kantklippning. Det skulle vara intressant att se. Men jag hittar inget kommando för att manuellt starta den. Det verkar bara finnas lite olika alternativ för att kantklippa efter en körning ?

För att sammanfatta det hela. Lite småproblem i början, men nu sköter den sig själv.
Ett frågetecken angående vibrationerna bara.
 
Hur har du satt fast laddplattan/basstationen ?
 
M
Idag tog jag tag i besten och gjorde en testyta på ca 80 m2. På ytan gjorde jag en ö, en trådutdragning för framtida ö och en passage på ca 1m. Nu har den klippt 2ggr och jag sänker två steg varje klippning. Slingan gjorde jag av FK. Hittills har jag funnit att man borde kunna minska avståndet till ca 28cm i stället för 35 som instruktionen anger. Trist att hjulmotorerna har ett malande ljud, men klippningen är hittils tyst. Undrar när eländet börjar för mig
 
Skickade in min för service torsdagen den 30 maj, var själv bortrest i några dagar så gräset fick växa själv och ensamt. Påonsdagen ringde de från Cheapy och sa de att den kommit tillbaka. Har nu hämtat den och satt den i arbete, vad jag inte förstår är att den inte klipper närmare vägg eller häck när jag måttat med linjalen 35 cm. kan det vara så att man måste ha den lilla marginalen på ca 10 cm när den kantklipper?
Sedan har jag lagt en slinga runt ett ett träd, den struntar den i och karterar såsom det inte fanns någon cirkel runt trädet. Jag har lagt en tur och retur slinga med ca 1 cm mellan trådarna men den strjuntar den i och rusar bara förbi.
Någon som har ett tips hälsar Munkedal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.