Vi köpte hus för ganska precis ett år sedan som vi i efterhand insåg var ett eternithus under träfasad. Förutom besvikelsen över att inte ha fått informationen innan husköpet så innebär detta dessutom en merkostnad för oss eftersom vi ska bygga ut och det extra åtgärder som eterniten kräver då man ska ta bort den. Enligt mäklaren så är detta helt i sin ordning - man skriver ej i prospektet att det är eternit under träfasad. Inget konstigt att detta inte togs upp innan köpet enligt honom heller. Är det någon som vet vad som gäller? Finns det möjlighet till ersättning från säljaren för att ta bort eterniten?
 
Ser inte problemet? Ta ner den och åk och släng den, det är inte utkänt kärnbränsle vi pratar om. Använd engångsoverall och munskydd.
 
  • Gilla
steve5432 och 5 till
  • Laddar…
Varför menar du att det skall medföra extra kostnader att "ta bort" eternitplattorna?

Gör det själv!
Det är bara att dra ut lite spik (förmodligen rostfri kamspik) och plocka ner platta för platta.
Sedan kör du dem till återvinningsstationen.


Förresten, utan att vilja vara ovänlig, men hur kunde detta komma som en överraskning?
Var det inte någon som besiktigade huset i samband med köpet?

Att försöka få säljaren att betala delar av din ombyggnad är nog dödfött.
 
Välkommen till forumet :)
Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet som de andra skriver för jag antar att det är ett dolt fel ni är ute efter?
 
Tack för snabba svar! Jo, en besiktning gjordes inför köpet men innehöll ingen information om att det var eternit under. Merkostnad skriver jag för att vi skulle föredra att inte bo i ett eternithus och inför utbyggnationen behöver vi professionell hjälp med att ta bort det vilket vi inte hade räknat med i den totala kostnaden.
 
O
Visserligen är det ingen rolig överraskning att få, men jag skulle gärna köpt ett hus med eternitplattor... Det är inget fel i det! väldigt bra material...
Frågan är om det kan räknas som dolt fel... det är dolt men frågan är om det är ett fel i den bemärkelsen... Eternitplattor är inget fel.
Varför vill ni inte bo i ett hus av eternitplattor?
 
  • Gilla
Camilla05
  • Laddar…
Jag tror att de andra försöker säga att det inte är farligt att bo i ett eternithus. Det är bara riskfyllt när det dammar, dvs när man bearbetar det. Dessutom är det inte nån risk att ta ner några eternitplattor en gång i livet, om du bara skyddar dig med overall och mask. De som är utsatta är de som gör sånt ofta. Var försiktig och försök att se till att det dammar så lite som möjligt.
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
Tack ännu en gång för era svar! Som småbarnsförälder kan jag känna en viss oro, trots fakta om att det inte är farligt så länge det är intakt. Träfasaden verkar vara spikad rakt i eternitplattorna men det kanske är det normala?
 
Jag har ett hus med eternitplattor. De kommer att sitta kvar resten av mitt liv. Skulle inte vilja måla ytterligare ett trähus. :) Är ju en kanonkonstruktion och huset ligger vid havet. Det finns en anledning att man satte upp det i Bohuslän, Norge, Island mm.

Det är ju inte alls farligt att bo i ett eternithus och det är inte så dyrt att ta ned eternitplattor heller om man lägger ut det.

Jag kan inte tänka mig att det betecknas som ett dolt fel.
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
Hej Camilla
Vi har likadant på vårt hus. Vi visste heller inget om det innan vi började renovera, och det kom som en otrevlig överraskning, men att hävda dolt fel är nog lite långsökt.
Jag har själv varit inne på att riva av hela träpanelen, bort med isolering och reglar och sedan riva bort eterniten. Men nu har jag nog sansat mig lite och kommit till ro med att plattorna sitter där dom gör.
Gäller bara att tänka lite extra när man renoverar så man inte behöver borra, såga osv för mycket i det.
Om ni ska bygga till går det ju att ta bort plattorna där tillbygget ansluter. Behöver inte kosta så mycket extra.
Grannhuset tog ner plattorna på ena gaveln häromdagen, och de gjorde det väldigt smidigt genom en specialtång som han drog ut spikarna med, inte en enda platta gick sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja, eternit är inte farligt så länge det sitter där, utan är snarare ett väldigt bra byggmaterial. Det är först när du börjar ha sönder en platta som asbest frigörs. Man ska ha klart för sig att de som fick cancer av eternit var de som jobbade med framställningen, inomhus, dagarna i ända, omgivna av dammet. Dessutom var det bara storrökarna som drabbades.

Det framgår inte om ni ändå hade tänkt byta ut fasaden och måste riva den, eller om ni tänkte göra det bara för att ta bort eterniten under? Är det det senare ni funderar på så låter det helt vansinnigt.

Läs gärna den här artikeln i ämnet: http://www.byggahus.se/renovera/eternit-byta-ut-eller-bevara
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kan instämma med ovanstående. Bodde i ett eternithus till för några år sedan och det var helt underbart att slippa måla. Enda "nackdelen" är ju att man inte bör ge sig på att bearbeta det med sticksåg, hålsåg eller liknande. Så det är ju inte lika enkelt att sätta in fönster, ventiler etc om man inte kan göra så att det passar exakt med de bortplockade plattorna.

Så tar för guds skull inte bort det för sakens skull. Det är helt okej att spika i det, det är alltså inget som "läcker" ut farlig eternit i luften eller något sånt om man petar på det.

Underligt att någon har sagt till er att ni behöver "professionell hjälp", det är rätt att det finns regler för de företag som hanterar eternit, att de ska ha rymddräkter och liknande, men då pratar vi om människor som hanterar asbest 8 timmar om dagen, typ saneringsfirmor. De ska ha alla möjliga intyg pga dess arbetsmiljö. Men något sånt finns inte för privatpersoner, av ovan nämnd anledning.

Så ta det lugnt och fortsätt bo kvar, och lägg inte en spänn på att plocka bort plattorna.

/S
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
steve5432 skrev:
...
Så tar för guds skull inte bort det för sakens skull. Det är helt okej att spika i det, det är alltså inget som "läcker" ut farlig eternit i luften eller något sånt om man petar på det.
...
Allt du skriver är riktigt, med ett undantag:
Försöker man slå i en spik så spricker plattan direkt.

När plattorna marknadsfördes levererades de med färdiga hål för spik.
När jag var ung och dum försökte jag borra för spikhål. Det gick inget vidare bra!
Att såga en platta med vanligt sticksågsblad var också omöjligt.


OT
När jag tog ner mina sidiplattor för att tilläggsisolera och sätta träpanel kom jag aldrig fram till återvinningen med plattorna.
Grannarna kastade sig över dem för att ha i reserv, till utbyggnader etc :)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ser inget problem med att plattorna ev. är spruckna under träpanelen. Det damm som i så fall bildades när de sprack är borta eller bundet för längesedan. Och mängderna var dessutom försvinnande små.
På mina föräldrars gamla gård finns ett f.d. hönshus. Dess eternittak håller tätt än, och har överlevt de övriga ekonomibyggnadernas tak med hästlängder.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Hej ! men hallå där bara storrökare som drabbades, inte sant överhuvudtaget, känner folk i släkten som INTE rökte OCH INTE jobbade inomhus hela dagarna, jobbade som isolerare utomhus osv..

Asbetsfiber är lömska, klart som privatperson som kan man ju chansa, men att tycka att det är ju inte farligt, lite skit dör man ju inte av..inte så seriöst..


//Goerana
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.