Jag tycker inte att TS har gjort bort sig faktiskt. Oron som uppstått från dennas sida är ju alena beroende på att köparen inte gjort rätt för sig. Köparen har dessutom kommit med inkonsekventa förklaringar till varför personen inte gjort rätt för sig enligt det avtal som man kommit överens om.

Edit: Grattis till överenskommelsen.
 
Tycker inte heller att jag gjort bort mig mer än att valt fel mäklarbyrå.

Otroligt lättad.

Tack för alla råd o lyckönskningar
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Har ni skrivit nytt kontrakt nu, eller har du skrivit på det som du inte ville skriva på tidigare?
 
Ett nytt tillägsavtal ska göras o skrivas på av båda parter
 
Jugend skrev:
Jag tycker inte att TS har gjort bort sig faktiskt.
.
Det tycker inte jag heller, och med facit i hand så blev det ju en överenskommelse också. Jag var inte ute efter att diskuter rätt eller fel utan att försöka se situationen från flera håll.

Köparen har ju bevisligen strulat eftersom denne inte uppfyllt kontraktet från början, men tyvärr är det ju så verkligheten ser ut många gånger. Man hamnar i situationer där man måste hantera folk som tänker och agerar på ett helt annat sätt än det man är van vid, och då är det svårt att få till förtroendet.

I slutändan var det nog bra med att låta två advokater komma överens i och med att det fanns gemensamma intressen men brist på förtroende.
 
oceanis skrev:
Vad var det som var konstigt?
Vadå konstigt?

Juristen gjorde mer än att ställa en enkel fråga.
 
-MH- skrev:
Vadå konstigt?

Juristen gjorde mer än att ställa en enkel fråga.
Förstår inte riktigt varför du tar upp detta nu för detta har du avhandlat och svarat på tidigare.

Men om du missat dina egna svar så kan jag förtydliga lite:

Det enda juristen gjorde i sitt brev var att fråga om TS ämnade skriva på det sista tillägget eller inte.
Han bad om ett svar från TS i den frågan.

Kan du visa på något annat så vore det intressant om du kan berätta så att jag lär mig något nytt.

Tror nämligen att du läser något annat än det jag läser.
 
oceanis skrev:
Förstår inte riktigt varför du tar upp detta nu för detta har du avhandlat och svarat på tidigare.
Tyvärr har jag inte hängt här det senaste dygnet, så nej har inte hunnit varken svara eller avhandla förren nu.

Men om du missat dina egna svar så kan jag förtydliga lite:

Det enda juristen gjorde i sitt brev var att fråga om TS ämnade skriva på det sista tillägget eller inte.
Han bad om ett svar från TS i den frågan.
Det var varken forrmulerat eller avsett som en enkelt fråga. Därav den något överlastade akademiska stilen.

Edit: Men det hela känns lite överspelat nu när TS har "lawyered-up" själv. ;)
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Det var varken forrmulerat eller avsett som en enkelt fråga. Därav den något överlastade akademiska stilen.
Då har du nog inte läst så många brev från jurister. Det är nog mer eller mindre en standard att man lämnar en bakgrund och sammanfattar läget innan man ställer sin fråga.

Men jag håller med om att det är överspelat ! :)
 
Fått in nå pengar idag?
 
Enligt mäklarn var dom inne och dom skulle överföras till oss.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skönt isåfall. Då kan kanske affären äntligen ros i hamn. Jag håller tummarna för en fortsatt bra utveckling.
 
Borde inte mäklaren ha handpenningen tills det är dags för tillträde och betalning av resterande del av köpeskillingen?
 
Kom det några pengar?
 
FredrikR skrev:
Borde inte mäklaren ha handpenningen tills det är dags för tillträde och betalning av resterande del av köpeskillingen?
I normalfallet så betalas pengarna ut till säljaren så fort avtalet vunnit laga kraft, dvs. när ev, villkorsklausuler löpt ut.

Man kan avtala att handpenningen skall förvaras på mäklarens klientmedelskonto till på tillträdesdagen. Och man BÖR kräva det som köpare om det finns minsta tveksamhet om säljarens likviditet. Dvs. en situation där resterande köpesumma inte kommer att räcka för att betala säljarens belåning av huset.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.