Avemo skrev:
Det är bra att följa normen. Det kommer ett gammalt element med ny elektronisk termostat också att göra. Det är inte normen som säger något om energibesparingar. Åtminstone inte som tas upp i det du skriver. Normen säger att temperaturen hålls på en halv grad när.

Det värdelösa är resonemanget innehållande tre "kanske" och som kommer fram till 25% besparing.
Antaganden och kanske är absolut inte vetenskapligt. I detta fall var det exempel på hur man det kan skilja, det är iaf så som jag ser det och det var även skrivet

"beroende på hur stort det är, hur välisolerat det är och hur kallt det är ute"

så det är inte skrivet att det exakt är så eller att man mätt upp detta
. Det är inte heller skrivet att alla kommer att komma kunna spara 25% utan det var bara vad siffrorna i detta exempel blev.

NF normen är en energispar-norm. "It is awarded to products that have a reduced effect on the environment while offering an equivalent performance."
 
Robert-san01 skrev:
[länk]

Svanen är nog mer lika.
Det var miljömärkningen du länkade till. Det vanliga NF märket står för:
The NF mark is a collective certification mark. It guarantees the quality and safety of the products and services certified. The NF mark guarantees compliance not only with current standards, but also with additional quality criteria that meet consumers' needs./QUOTE]

Och täcker inte bara El-grejer som S-märket ser jag nu.
 
Följande mening sammanfattar ganska bra varför resonemanget var ett värdelöst inlägg:
Robert-san01 skrev:
så det är inte skrivet att det exakt är så eller att man mätt upp detta. Det är inte heller skrivet att alla kommer att komma kunna spara 25% utan det var bara vad siffrorna i detta exempel blev.
Är du ute efter att hitta fel i vad andra skriver eller är du intresserad av att de som läser tråden skall förstå?

Visst förstår du också att den lilla skillnad som finns mellan olika element och deras förbrukning sitter i termostaten och endast termostaten.
 
Robert-san01 skrev:

En 800W radiator med bimetalltermostat behöver i ett rum (beroende på hur stort det är, hur välisolerat det är och hur kallt det är ute) kanske vara på i ca 40 minuter för att höja temperaturen upp till tillslagsläget, sedan sjunker temperaturen tillbaka till frånslagsläget på kanske ca 20 minuter.
....
En motsvarande XX radiator behöver kanske gå på en ”duty cycle” på ca 50% i motsvarande fall, vilket ger 0,4 kWh.
Om medeltemperaturen är den samma i rummet så är ju även energiförlusten den samma. Varför behöver då den ena radiatorn gå 2/3 av tiden när den andra bara behöver gå halva tiden?
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Jag har kört med en elektronisk sladdtermostat till växthuset i år i stället för den helt odugliga bimetallen på fläktkonvektorn. Energiomvandligen från el till värme är väl runt halverad men radiatorn är den samma. Så på mitt växthus kan tillverkaren komma och göra en före/efter reklam.
 
useless skrev:
Om medeltemperaturen är den samma i rummet så är ju även energiförlusten den samma. Varför behöver då den ena radiatorn gå 2/3 av tiden när den andra bara behöver gå halva tiden?
För att bimetall termostaden måste upp i högre temp än den önskade för att slå ifrån. Ex ställer du båda på 20 så skulle en elektronisk kunna arbeta mellan 20-20,5 och en bi-metall 20-24. Vid en högre temp blir också förlusterna större.
 
Och vilka fabrikat använder bimetalltermostater i sina element, om man bortser från vissa specialelement???
 
Avemo skrev:
Följande mening sammanfattar ganska bra varför resonemanget var ett värdelöst inlägg:

Är du ute efter att hitta fel i vad andra skriver eller är du intresserad av att de som läser tråden skall förstå?

Visst förstår du också att den lilla skillnad som finns mellan olika element och deras förbrukning sitter i termostaten och endast termostaten.
Jag har förstått vikten av en bra termostat men många i denna tråd envisas med att påstå att ett element med bi-metall termostat värmer ett rum med samma energiåtgång som ett med elektronisk termostat, med samma komfort.

När man märker ord ryckta ur sitt sammanhang är det väl bra att man försöka förklara hur texten skall tolkas?
 
elmont skrev:
Och vilka fabrikat använder bimetalltermostater i sina element, om man bortser från vissa specialelement???
Många billiga gör det fortfarande. Har ex ett oljefyllt Gnosjö jag köpte på Jula för bara något år sedan för att ha som frostvakt i förrådet. Nu köpte jag det medveten om att det var med bi-metall då jag skulle ha en extern termostat så det var bara själva elementet som jag egentligen var ute efter.
 
Ville_Vessla skrev:
Jag har kört med en elektronisk sladdtermostat till växthuset i år i stället för den helt odugliga bimetallen på fläktkonvektorn. Energiomvandligen från el till värme är väl runt halverad men radiatorn är den samma. Så på mitt växthus kan tillverkaren komma och göra en före/efter reklam.
Enligt många i denna tråd spelar det ingen roll vilken termostat du har så har du säkert få fel elräkning eller nått. ;)
 
Robert-san01 skrev:
För att bimetall termostaden måste upp i högre temp än den önskade för att slå ifrån. Ex ställer du båda på 20 så skulle en elektronisk kunna arbeta mellan 20-20,5 och en bi-metall 20-24. Vid en högre temp blir också förlusterna större.
Men då har du ju fått en högre medeltemperatur i rummet.
Vilket såklart inte är önskvärt även om det inte är svårare än att dra ner bimetalltermostaten till något under 20 (man tappar naturligtvis komfort, men det gör man också med en högre medeltemperatur om du frågar mig).

Jag tror att vi alla kan enas om att elektronisk termostat är att föredra framför bimetalltermostat, det som de flesta (inklusive mig) verkar ha svårt att smälta är att man försöker sälja hela radiatorn som "energisnålt element".

Däremot skulle jag personligen till nöds kunna acceptera "energibesparande styrning", men jag skulle helst se att termostaten då går att sätta mer centralt i rummet än precis intill elementet.
 
Robert-san01 skrev:
Enligt många i denna tråd spelar det ingen roll vilken termostat du har så har du säkert få fel elräkning eller nått. ;)
Är inte resonemanget mellan de två lägren lite naivt/enkelspårigt/fastlåst nu?

Om den fina termostaten reglerar temperaturen mellan 19,75°C och 20,25°C, dvs med 0,5°C noggrannhet,
och den dåliga termostaten reglerar temperaturen mellan 17,50°C och 22,50°C, dvs med 5°C noggrannhet,
så bör energiförbrukningen bli lika. Samma medeltemperatur, samma värmeläckage till omvärlden.


Men om den fina termostaten reglerar temperaturen mellan 20°C och 20,5°C, dvs med 0,5°C noggrannhet,
och den dåliga termostaten reglerar temperaturen mellan 20°C och 25°C, dvs med 5°C noggrannhet,
så blir ju medeltemperaturen olika (20,25°C resp. 22,50°C) och det blir naturligtvis också energiförbrukningen.
Men då blir det också en stor skillnad i den upplevda rumsvärmen.

Det kan vi väl vara överens om, och sluta prata förbi varandra!
 
Är det någon som menar att energiförbrukningen skiljer sig mellan två element som ger samma medeltemperatur i ett rum även om en flexar +/- 2,5gr och den andra +/- 0,25gr?

Är det någon som menar att det inte är mer komfortabelt med en jämn temperatur i rummet jämfört med ett delta på 5gr?

Är det någon som har direktel i huset där värmen i verkligheten varierar med ett delta på 5gr?
 
Har någon frågat arga snickaren vad han menade?
 
  • Gilla
SSSS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.