Hej.
Har en tvättmaskin Cylinda FT 24 som är 5år gammal.
Igår så hade den stannat och slocknat efter ca 10min, proppen hade gått.
Tryckte av Power knappen på maskinen och böt ut proppen. När jag sedan tryckte på Power igen så började maskinen lysa men sen small det till i maskinen och den är nu helt död. Proppen gick inte.

Vad tror ni, är det någon ide att ens ta hem en servicetekniker för felsökning? Eller har någon något tips om vad som kan ha hänt?
Tycker ju att en Cylinda på knappt 5år ska hålla längre.


Tack.


Mathias
 
Uppenbarligen kortslutning någonstans, vilket förmodligen är ganska enkelt att hitta. Förmodligen har någon intern säkring eller kabel brunnit av i maskinen till följd av kortslutningen.
 
Om maskinen är knappt fem år så skulle jag tveklöst ringa Cylinda, åtminstone under förutsättning att du har kvar kvittot. För de har väl fem års garanti på alla sina maskiner?
 
Då är det något allvarligare fel som du troligen inte kan åtgärda själv så ring Cylinda och "klaga" vänligt...
 
Tyvärr så är denna 5 år nu i Juni, Cylinda började med 5års garanti fro.m September 2008 så ingen räddning där.
Återstår att bestämma om jag ska lägga ut de 750:- plus reservdelar som jag har fått pris på eller om jag ska lägga de pengarna på en ny maskin istället.

Tack för era svar.


Mvh
Mathias
 
Alkvettern skrev:
Tyvärr så är denna 5 år nu i Juni, Cylinda började med 5års garanti fro.m September 2008 så ingen räddning där.
Återstår att bestämma om jag ska lägga ut de 750:- plus reservdelar som jag har fått pris på eller om jag ska lägga de pengarna på en ny maskin istället.

Tack för era svar.


Mvh
Mathias
Det får de ju ta på goodwill, det fattas ju bara några få månader! Vill de inte det?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
A
om den stått fuktigt kan kretskortet gått beror då på att avloppspumpens järnkärna rostat och förstört lindningen med överström som resultat och det gillar oftast inte banorna på kretskortet.
Ett kasst värmeelement kan nog ge samma symptom

Men det är bara att lyfta av locket och pilla fram kretskortet så ser man om det är några skador på detta. Försök därefter ta reda på orsaken. Åska kan ge också ge skador på kortet.
 
Cylinda har alltid varit synonymt med kvalitet. Idag är det dessvärre inte så!
Cylindas produkter tillverkas idag till stor utsträckning i turkiet och inte i Sverige som det gjorde tidigare.
Deras kyl/frys och spis/kökssortiment har sedan länge varit flyttat till italien om jag inte minns fel. (Var visserligen några år sedan jag var i kontakt med den branchen)
 
Jag var idag ute på jakt efter en ny tvättmaskin. Har sett i butiken att Cylinda Sverigetvätten12 är otroligt lik en Asko som kostar dubbelt . Säljaren berättade att Cylinda inte är svensktillverkat längre men jag hade en känsla att jag inte fick höra hela sanningen. Om nu Cylinda sänkt kvalitet så har de gjort det i Svensk fabrik också så tillverkning i utlandet är ingen avskräckande argument.

Såg själv att det finns Cylinda som är lik gamla Cylinda dvs med trumman separerat från yttre klädsel som faktiskt liknar jätte mycket en Asko . Andra Cylinda var helt vanligt byggda modeller.
Hur som helst så fick jag 5 års garanti på min asko-lik Cylinda Sverige tvätten 12. Leverans nästa vecka så idag vet jag inget mer :)
gaia
 
gaia skrev:
Har sett i butiken att Cylinda Sverigetvätten12 är otroligt lik en Asko som kostar dubbelt .
Man ska inte döma hunden efter håren... ;)

Det är inte direkt ovanligt att produkter med olika varumärken som förefaller se likadana ut och kommer från samma koncern har stora kvalitetsskillnader i interna komponenter.
 
A
Cylindor tillverkade på ASKOs fabrik i Vara är väldigt lika dessa maskiner saknar bälg mellan trumma och lucka liknande fastighetstvättar.

Cylindor med bälg är tillverkade i Turkiet och har ingenting i konstruktionen gemensamt med svensktillverkade. om det är därför Cylinda endast lämnar 1 års garanti på dessa låter jag vara osagt.
denna produktserie byter modeller väldigt ofta.

Cylinda har under senare tid även använt Siemensprodukter i delar av produktsortimentet

Cylinda eller är et ASKO har under året flyttat tillverkningen från Vara till Slovenien vill jag minnas eller om det var Turkiet. så efter halvårsskiftet är hala Cylindas produktsortiment tillverkat utomlands hur det kommer att påverka kvaliteten vet jag inte.
Vad jag kan misstänka är att andelen rostfritt stål kommer att minska då det är ett dyrt material och dyrt att förädla
cylinda har som sista märke bla en rostfri balja i tjock härlig rostfri plåt
 
Ja! Även Cylinda har anpassat sig till marknaden. Kvalitet säljer inte, det ska vara billigt.
Fem års garanti är bra! Då kan du slappna av dom åren.
Tyvärr får man inte ut mer av dom.
 
Ja, man kan köpa en för ca 10 000 kr med 1-2 års garanti eller en för 5000 med 5 års garanti . Jag tyckte det var bättre att ha en för 5000 med lång garanti och köpa en till för nästa 5000 när den första tar slut :). Litar helt enkelt inte på att den dubbelt så dyra är dubbelt så bra. Ibland har jag en känsla att elektroniska finesser höjer priset på maskiner med precis lika utseende och likadana komponenter. Jag kunde få 200 högre centrifugering för ca 2000 kr men tyckte det räcker med 1400.

Det är svårt för mej som kund att bedöma kvaliteten på komponenter så jag får testa hur det fungerar först efter köpet.
Jag tröstar mej att det finns ännu billigare maskiner och att de billigaste komponenter sitter i dom och inte i min mellanklass Cylinda :)
Oj , nu kom vi långt ifrån den ursprungliga felsökningen ...
gaia
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
Cylinda eller är et ASKO har under året flyttat tillverkningen från Vara till Slovenien vill jag minnas eller om det var Turkiet. så efter halvårsskiftet är hala Cylindas produktsortiment tillverkat utomlands hur det kommer att påverka kvaliteten vet jag inte.
Vad jag kan misstänka är att andelen rostfritt stål kommer att minska då det är ett dyrt material och dyrt att förädla
cylinda har som sista märke bla en rostfri balja i tjock härlig rostfri plåt
Asko (som ägs av Gorenje sedan ett par år tillbaka och som tillverkat Cylindas svenska maskiner sedan slutet på 80-talet) har flyttat produktionen av tvätt, tork och disk från Vara till Slovenien. Initialt är det dock inga skillnader på maskinerna då hela produktionslinjerna flyttats och återmonterats i Slovenien. Utvecklingen ligger kvar i Vara. Tror dock inte att de slovensktillverkade maskinerna nått Sverige än.

Angående baljor av stål, har inte Miele det fortfarande? Är så gott som helt säker på det.

Och angående TS fundering, ta ut en reparatör och kolla, iaf om du är beredd på att köpa en ny Cylinda om den inte är värd att repareras. De (Cylinda) har ett erbjudande där man får felsökningen återbetald mot att man faxar in ett kvitto på en ny Cylinda. (Tror att det fortfarande är hela felsökningsavgiften, kan även vara en del av den. Cylindas servicebokning bör veta...)
 
Redigerat:
A
ja du har nog rätt att Miele har rostfria baljor.
får kolla om detta även stämmer i deras lågprissegment
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.