Har i flera inlägg sätt bilder som är felaktigt roterade med en text av användaren där det står att denne inte förstår varför bilderna blivit roterade fel.

Troligtvis beror detta på att bilderna laddats upp obehandlade från en telefon eller kamera där man roterat kameran vid tillfället då man tagit bilden. Istället för att spara bilden roterad så skriver kameran/telefonen information i bildfilen om att kameran varit roterad. För att bilden ska roteras rätt när den visas så måste bildprogrammet läsa informationen och rotera bilden rätt på skärmen.

Det skulle ju vara rätt praktiskt i fall denna information läses när någon laddar upp en bild så att den automatiskt kan roteras vid behov? Alternativt enkel möjlighet till att rotera bilder vid uppladdning.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Stämmer med iPad, tar jag på rätt håll fungerar det. Stående går väl inte ens. Rotera vid uppladdning (eller efter) hade varit önskvärt
 
Det skulle ju vara rätt praktiskt i fall denna information läses när någon laddar upp en bild så att den automatiskt kan roteras vid behov? Alternativt enkel möjlighet till att rotera bilder vid uppladdning.
Vi gjorde faktiskt en liten utredning om det där för ett tag sedan och vi kom fram till att det inte var varken telefonens, forumets eller bildens fel, utan snarare webbläsaren som visar upp bilden som gör fel!

Informationen om hur bilden ska roteras för att visas rätt fortsätter vara inkluderad i bilden även när den är uppladdad, tyvärr så tar inte alla webbläsare och läser informationen rätt.
 
M
Är taggen i EXIF informationen verkligen standardiserad? Om inte, är det väl inte självklart att webbläsare klarar av att visa den. Vad säger w3? Exempelvis kan inte webbläsaren visa bilden innan den är helt nedladdad för att kunna rotera den eftersom dimensionerna blir olika. Interlace jpegs skulle inte kunna visas progressivt.
 
Johan mlg Karlsson skrev:
Vi gjorde faktiskt en liten utredning om det där för ett tag sedan och vi kom fram till att det inte var varken telefonens, forumets eller bildens fel, utan snarare webbläsaren som visar upp bilden som gör fel!

Informationen om hur bilden ska roteras för att visas rätt fortsätter vara inkluderad i bilden även när den är uppladdad, tyvärr så tar inte alla webbläsare och läser informationen rätt.
Precis, webläsaren roterar inte bilden rätt, därför var mitt förslag att när man laddar upp bilden så läses informationen om rotering av och bilden roteras innan den sparas på servern.

Som det är nu så sparas de småbilder som syns direkt i tråden utan roteringsinformationen, felaktigt roterade:
Exempel:
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=85312&d=1370338846&thumb=1

Medans orginalbilden sparas med roteringsinformation och roteras då rätt i webläsare som har stöd för detta.
Exempel:
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=85312&d=1370338846

För mig så roteras orginalbiden rätt i Chrome och Safari på Mac. Däremot visas inte tumnageln i tråden eller bilden i Lightboxen rätt.

Internet Explorer och Firefox verkar inte vända orginalbilden rätt heller.
 
Den bästa (om än inte enklaste) lösningen vore ju om webbservern kunde titta på taggen och rotera bilden själv när den laddas upp.
 
Nyfniken skrev:
Den bästa (om än inte enklaste) lösningen vore ju om webbservern kunde titta på taggen och rotera bilden själv när den laddas upp.
Precis det jag menar, men jag kanske har varit otydlig i mina inlägg?
 
perkaby skrev:
Precis det jag menar, men jag kanske har varit otydlig i mina inlägg?
Nejdå, jag hade bara inte läst det. :)
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
perkaby skrev:
Här är ett nytt exmpel, inlägg #25
[länk]

Bilden är felroterad i forumet samt när man klickar på den en gång. Klickar man dock en gång till för att visa orginalet så roterar webläsaren den rätt, eftersom den då läser av roteringsinformationen i orginalet.
Inte för mig. Windows 7, Firefox 21.0

Locket til uttaget ligger till höger i bild på alla tre.
 
Då roterar din webläsare inte bilden rätt alls, dvs den läser inte av informationen. Därför borde bilderna roteras av servern vid uppladdning så att alla ser bilderna rättvända. Tycker jag...
 
Det går att koda om så att servern automatiskt vänder alla bilder rätt, men det har två nackdelar:

1. Bilderna kommer bli av sämre kvalitet eftersom dom måste komprimeras om.
2. Det tar tid, och vi försöker just nu fokusera på massa andra coola features.

Så för att summera, ifall vi får tid över så fixar vi. :)
 
Nyfniken skrev:
Den bästa (om än inte enklaste) lösningen vore ju om webbservern kunde titta på taggen och rotera bilden själv när den laddas upp.
Nu har vi fixat så att bilder roteras rätt vid uppladdning.

En bild kan tydligen ha 8 olika roteringar; upp, ner, höger, vänster, spegelvänd upp, spegelvänd ner, spegelvänd höger, spegelvänd vänster. :p

Tyvärr rättar fixen inte till redan uppladdade bilder, däremot kommer alla nya bilder bli rätt. :)

Se t ex der här foruminlägget: http://mobil.byggahus.se/forum/hemma-hos/224256-fore-och-efter-70-tals-sutterang-funkis.html
 
Redigerat:
  • Gilla
kysan och 1 till
  • Laddar…
Det är ju kanon! Bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.