[h=2]Hej !

Undrar om den klipper när den går till en subarea ,alltså "korridoren" till subarean.

Klarar den att gå över en singelgång till en subarea eller måste jag lägga plattor eller en träspång där?

Klara den en studsmattas metallställning och en gungställning utan att den går emot och kniven blir skadad? Eller måste man bygga en träsarg på 20cm runt studsmattan benmedar?

Jag förstod inte om den klipper längs med begränsningstråden eller 12 cm över tråden?

Om man har en singelgång eller rabattkanter , var ska tråden läggas
direkt i kanten mellan singelgång eller 12 cm in i gräsmattan?(samma med rabatter)

Hoppas på svar (Har beställt en s510)

mvh/Bertil
[/h]
 
emwbpr1 skrev:

Undrar om den klipper när den går till en subarea ,alltså "korridoren" till subarean.

Detta avhandlades för bara några inlägg sedan - först går klipparen ett varv medsols längs linan och klipper, sedan vänder den vid laddstationen och kör motsols tills den når släppunkten för subarean.

emwbpr1 skrev:

Klara den en studsmattas metallställning och en gungställning utan att den går emot och kniven blir skadad? Eller måste man bygga en träsarg på 20cm runt studsmattan benmedar?

Jag har en gungställning i metall med smala ben, och denna har den vissa problem med - dels uppfattar inte ultraljudssensorerna alltid att det är ett hinder (för smalt hinder) och dels så har den kilat fast sig under benen ett par ggr. Så där har jag fått göra en liten sarg av gräskantstöd runt benen på gungställningen.



emwbpr1 skrev:

Jag förstod inte om den klipper längs med begränsningstråden eller 12 cm över tråden?
Den klipper längs med linan om man konfigurerar den att göra så. Men under ordinarie körning så klipper den inte över tråden.

emwbpr1 skrev:

Om man har en singelgång eller rabattkanter , var ska tråden läggas
direkt i kanten mellan singelgång eller 12 cm in i gräsmattan?(samma med rabatter)
Vill man att klipparen ska klippa hela vägen ut till gången/rabatten så lägger man slingan 10cm ifrån. Den kommer då att köra delvis på gången/i rabatten, så det gäller att underlaget funkar för detta.


 
grymmeoffe skrev:
Ja line on så kantklipper den…… har inga problem med att min inte klipper fram till tråden wiad kan vara fel på din programvara eller mainkortet i klipparen tycker dock kantklippningen borde ta det
Kan det vara så att ni har tråden på olika höjd? På gräsmattan resp. nedgrävd ngn cm? Och det påverkar hur långt den kör innan signalen är så stark att den triggar och vänder?
 
Hej !

Min fråga tidigare var om den klipper i korridoren till subarean,alltså den smala anslutningen mellan huvudarean och subarean eller om den bara transporterar sej i korridoren?

mvh/Bertil
 
emwbpr1 skrev:
Hej !

Min fråga tidigare var om den klipper i korridoren till subarean,alltså den smala anslutningen mellan huvudarean och subarean eller om den bara transporterar sej i korridoren?

mvh/Bertil
Den transporterar sig längs med linan när den ska från en area till en annan. Så om du har en korridor mellan två areor så kommer den troligtvis inte att klippas, om inte klipparen lyckas ta sig in där själv.
 
eleson skrev:
Kan det vara så att ni har tråden på olika höjd? På gräsmattan resp. nedgrävd ngn cm? Och det påverkar hur långt den kör innan signalen är så stark att den triggar och vänder?
intressant teori. Jag har dock tråden nedgrävd på vissa ställen (några cm) och nedspikad med märlor på andra, och jag har inte sett någon skillnad.
 
Hur lång avgränsningstråd har du? Går det att justera signalstyrkan utefter längden på avgränsningstråden på dessa klippare?
Om inte så kanske ett test med 100m extra tråd kan vara en bra idé?
 
eleson skrev:
Kan det vara så att ni har tråden på olika höjd? På gräsmattan resp. nedgrävd ngn cm? Och det påverkar hur långt den kör innan signalen är så stark att den triggar och vänder?
Nej det har ingen betydelse lämnar den gräs innan linan behöver man ny programvara alternativt problem med main kortet fixar väll återförsäljaren
 
grymmeoffe skrev:
Har du subareas och line on så kantklipper den ett varv först sedan går den till sin minnes punkt
hm, har precis testat subareor och för mig åker klipparen ut ur laddningsstationen, gör en 180gr-sväng och kör motsols längs linan tills den når minnespunkten. Den kör alltså inte först ett varv och kantklipper, gör din det alltså? Jag har line on.
 
Har ca 300-320m tråd inga problem bara till att mäta slingan och kolla så du har rätt värde super enkelt
 
Har normalt inte line on brukar släppa han på linan vid behov men han gjorde det när jag provade
 
Hej !
Är det ingen annan som har fått sin s510 mer än Wiad o Grymmeoffe som haft sin sen tidigare?
 
Har en bekant som har fått sin
 
Jahapp, då har jag också beställt en klippare ifrån imover. Några nervösa veckor framför sig då. :)

Har redan börjar fräsa upp och jämna till gräsmattan, lika bra att fixa till dåliga ställen redan nu.
 
grymmeoffe skrev:
Har normalt inte line on brukar släppa han på linan vid behov men han gjorde det när jag provade
du kör inte med subareor alltså? Enligt manualen måste man ha line on för att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.