INDEGO skrev:
Denna maskin är perfekt för kabelnedläggning, har testat den själv enkel användning, djup inställning och handtaget går att vinkla så att man kommer åt under buskar m.m. Finns säkert att hyra hos de flesta ÅF som har installation på schemat!
[länk]
Vad kul att se sådant när man legat en halv dag på knä och knackat tält-pinnar.... Knäckande!! :(
 
Min ÅF tog 2000 kr för att plöja ner slingan, samt då ingick all tråd. Tvekade inte ett ögonblick på den investeringen. Har ca 600 m tråd nerlagd nu.
 
INDEGO skrev:
Denna maskin är perfekt för kabelnedläggning, har testat den själv, enkel användning, djup inställning och handtaget går att vinkla så att man kommer åt under buskar m.m. Finns säkert att hyra hos de flesta ÅF som har installation på schemat!
[länk]
Kanske kan hyra exakt denna maskin, då filmen är från min hemstad :)
 
Henke-el skrev:
Min ÅF tog 2000 kr för att plöja ner slingan, samt då ingick all tråd. Tvekade inte ett ögonblick på den investeringen. Har ca 600 m tråd nerlagd nu.
Då fick du en bycket bra deal eftersom bara kabeln kostar ca 5 kr metern (5x600=3000 kr). Kanske fick betala med ett högra pris på produkten eller så räknade ÅF fel...
 
Robert-san01 skrev:
Vinkelslip med diamantskiva måste väl ändå funka? Jag var inne på det då jag kapat gräsmatta tidigare så. Vad funkade inte med den metoden?
Jag försökte med detta med spåret (i min torra gräsmatta) blev för smalt och grund så det var svårt att få tråden att ligga kvar utan att ändå slå i spikarna. Med spaden kunde man skära lite snett och därmed placera tråden under svålen så att den stannade kvar bättre tyckte jag...
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
JSM skrev:
Jag försökte med detta med spåret (i min torra gräsmatta) blev för smalt och grund så det var svårt att få tråden att ligga kvar utan att ändå slå i spikarna. Med spaden kunde man skära lite snett och därmed placera tråden under svålen så att den stannade kvar bättre tyckte jag...
OK! Jag har en med 180 skiva så den skär ca 5cm djupt. Funkar inte det får svågern låna ut motorkapen, den tar 30cm djupt...
 
Provade att fräsa med vinkelslipen när nästa område skulle hägnas in och det funade bra. Kapade spår med vinkelslipen och sedan petade ner den med ett ogräsjärn. Funderar dock på att göra nå Skall gon form av "plog" så man kan bara dra ner kabeln, nu måste man peta bit för bit och det tar lite tid. Skall kanske tilläggas att jag har diamant kap-skiva på vinkeln.
 
Själv väntar jag på en smart klippare som man programmerar via datorn och styrs via gps.
Antingen befintligt system eller ett eget anntennät.
Det är ju trots allt 2013 nu så snart måste något hända.

Sorry för OT.
 
Blindnit skrev:
Själv väntar jag på en smart klippare som man programmerar via datorn och styrs via gps.
Antingen befintligt system eller ett eget anntennät.
Det är ju trots allt 2013 nu så snart måste något hända.

Sorry för OT.
Tyvärr kommer det inte att ske under de närmsta åren. Gps och liknande system kommer inte att ha tillräcklig noggrannhet och säkerhet. 1dm när räcker inte till...
 
Jag använde en tigersåg med ett extrablad fasttejpat med eltejp och det funkade klockrent. Jag skar samtidigt som svärfar la ner kabeln. Med fikapaus var uppdraget avklarat på under 2 timmar.
 
Tänkte bidra med ett något annorlunda tips rörande nedgrävning av begränsing och guide:
- se till att lägga in ett par decimeter extra var femte/tionde meter, då slipper ni göra dubbla skarvar när ett brott inträffar, samt att trådarna kan sträckas ut vid rörelser i jorden (exempelvis tjäle eller den naturliga jordförflyttningen i sluttningar).

Missöden kommer att inträffa, som jag skrivit tidigare i en annan tråd (felsökning av slinga) så har jag fått skador på mina begränsingar (det visade sig vara sorken som varit framme). Var också ytterst nära att hugga av min nylagda guide igår kväll när jag traskade över gräsmattan och såg en spansk skogssnigel...
...av en ren händelse hann jag se guidens gröna färg skymta till mellan grässtråna och jag hann avbryta hugget. Flyttade då snigeln några decimeter åt sidan och avslutade schavotteringen...
 
Då har jag börjat fräsa ner kabeln. Jag fortsätter med vinkelkap och diamant klinga. Har också gjort ett enkelt verktyg för att enkelt få ner kabeln så nu går det rätt lätt och fort att peta ner den.
 
  • 1374849037428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1374849093108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Bra tips här. Pga rätt stenig grund har jag införskaffat en korphacka (en sån där som straffångar gräver diken med). Liksom föregående talare byggde jag också ett simpelt verktyg för att få ned kabeln i botten av urgrävningen (mitt är en platt mässingslist där jag stoppade in metallkrokar i hålen i den och formade öglor som kabeln går igenom.)

<:)
 
Stor vinkelslip med diamantklinga, backar och håller den med en hand och låter egentyngden trycka ner den sen läggs tråden ner med moraknivsslida!
 
Skrapa för 149 kr på Biltema. Vässade den med vinkelslip så att den lätt skar igenom skålen. Kabeln lade jag sedan ner med en knivslida med ett hål i botten och tape för att få ner den på samma djup hela tiden. Då skrapan gör ett relativt fint snitt så går det lätt att försluta jorden när kabel är nere. Tog 1-1,5 timmar att få ner 100 m och då var jag petig med att det skulle bli rakt.
 
  • Skrapa på gräsmatta med slipad kant, kabel i slida, bredvid trätrall och stubbe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.