Kanske de har kommit på nåt nytt...? :rolleyes:
 
  • 1370206553161.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BS säger jag...
 
Eftersom folk VILL tro på det som är omöjligt kommer dom säkert att få sälja. Kan någon förklara för mig varför måååånga fungerar på det viset?
 
elmont skrev:
Eftersom folk VILL tro på det som är omöjligt kommer dom säkert att få sälja. Kan någon förklara för mig varför måååånga fungerar på det viset?
Minsta motståndets lag, vissa följer strömmen andra simmar motströms och når därmed
(kunnskaps) källan , Hepp !

(Blir jag anmäld nu minus 10 poäng?)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Minsta motståndets lag, vissa följer strömmen andra simmar motströms och når därmed
(kunnskaps) källan , Hepp !

(Blir jag anmäld nu minus 10 poäng?)
Synd att det inte finns pluspoäng!
Men du får nöja dig med några "Gilla" :cool:
 
Jag är medveten om att detta inlägg kommer att göra vissa upprörda men det är ändå ur konsument hänseende intressant tycker jag. Frågade en av de stora tillverkarna av el-radiatorer om hur de räknat fram och vad de grundar sina besparings teorier på och fick detta svar

" XX uppfyller franska prestandakrav ”NF Performance” för elradiatorer som innebär att när radiatorn uppnått en stabil temperatur så håller den elektroniska termostaten temperaturen inom en halv grad. Radiatorer med bimetalltermostater kan ha en hysteres, dvs skillnad mellan till- och frånslag, på upp till sex grader. Antag nedanstående teoretiska resonemang.

En 800W radiator med bimetalltermostat behöver i ett rum (beroende på hur stort det är, hur välisolerat det är och hur kallt det är ute) kanske vara på i ca 40 minuter för att höja temperaturen upp till tillslagsläget, sedan sjunker temperaturen tillbaka till frånslagsläget på kanske ca 20 minuter. Detta ger 40/60*0,8=0,53 kWh för att hålla rummet varmt under en timme. Anledningen till att det tar längre tid att värma upp rummet är att även under denna tid läcker värme ut genom väggar och fönster.

En motsvarande XX radiator behöver kanske gå på en ”duty cycle” på ca 50% i motsvarande fall, vilket ger 0,4 kWh.

0,4/0,53=0,75 dvs ca en 25%-ig besparing i energiåtgång.



Andra fördelar ”på köpet” är ett jämnare inomhusklimat som uppfattas positivt av de boende.
"

Nu kommer säkert flera att säga att en radiator med bi-metall termostat är lika effektiv och radiatorn är lika effektiv och det stämmer. Det jag påstår och som jag tycker det finns rätt bra stöd för i tillverkarens resonemang är att det finns reglersystem som är mindre effektiva och gör att uppvärmingsförlusterna blir högre.

Om nu en radiator kan värma upp huset med bättre komfort och med mindre förbrukad energi så tycker då jag att man kan säga att den är effektivare och energisnål.
 
Jamen är det NF performance så är väl allt solklart.
För att hålla en OK värme i ett hus så måste tillförd energi = energiläckaget från huset. Då XX bara behöver tillföra 0,4kWh jämfört med andra element som kräver 0,53kWh så måste ju dessa fantastiska XX element ha en isolerande verkan på huset.
Tänk va smarta dom där fransoserna är. :)
 
Är det inte loggade och dokumenterade tester är det inte värt ett skit.....
 
Robert-san01 skrev:
Nu kommer säkert flera att säga att en radiator med bi-metall termostat är lika effektiv och radiatorn är lika effektiv och det stämmer. Det jag påstår och som jag tycker det finns rätt bra stöd för i tillverkarens resonemang är att det finns reglersystem som är mindre effektiva och gör att uppvärmingsförlusterna blir högre.

Om nu en radiator kan värma upp huset med bättre komfort och med mindre förbrukad energi så tycker då jag att man kan säga att den är effektivare och energisnål.
Ser du själv några brister i tillverkarens resonemang? Det är ett helt riktigt resonemang, men i verkligheten kräver båda radiatorerna samma duty cycle. Jag kan inte se att någon i tråden förnekat att det finns små besparingar man kan göra på att ha elektronisk termostat i stället för mekanisk.

För att upplysa konsumenten bör man tala om att det finns en liten vinst att göra på att byta gamla termostater. Samtidigt bör man upplysa om att man inte kan göra några ekonomiska vinster på att också byta elementen även om det kan vara trevligt av andra skäl.
 
Nimajneb skrev:
Jamen är det NF performance så är väl allt solklart.
För att hålla en OK värme i ett hus så måste tillförd energi = energiläckaget från huset. Då XX bara behöver tillföra 0,4kWh jämfört med andra element som kräver 0,53kWh så måste ju dessa fantastiska XX element ha en isolerande verkan på huset.
Tänk va smarta dom där fransoserna är. :)
Läs texten igen. Det som är orsaken till skillnaden är hysteresen i bimetallen som gör att det elementet värmer längre. Visst kommer värmen att stanna kvar i huset så den försvinner inte rakt ut. Men då du kommer att vilja ha tillslag som lägsta temp kommer snitt temp att bli högre och den höjda tempen gör att det går mer energi.

Tror inte någon vill att det skall kännas kallt innan elementen börjar värma så jag tror resonemanget om att man kommer att ha högre medeltemperatur med element med termostater som har stor hysteres stämmer bra.
 
Enk Projektet skrev:
Är det inte loggade och dokumenterade tester är det inte värt ett skit.....
Så att testa och följa en vedertagen norm är helt ointressant? (Visserligen fransk i detta fall, men ändå.)
 
Robert-san01 skrev:
Så att testa och följa en vedertagen norm är helt ointressant? (Visserligen fransk i detta fall, men ändå.)
Är det detta ni lutar er mot?

"Antag nedanstående teoretiska resonemang"
 
Robert-san01 skrev:
Så att testa och följa en vedertagen norm är helt ointressant? (Visserligen fransk i detta fall, men ändå.)
Det är bra att följa normen. Det kommer ett gammalt element med ny elektronisk termostat också att göra. Det är inte normen som säger något om energibesparingar. Åtminstone inte som tas upp i det du skriver. Normen säger att temperaturen hålls på en halv grad när.

Det värdelösa är resonemanget innehållande tre "kanske" och som kommer fram till 25% besparing.
 
Robert-san01 skrev:
Så att testa och följa en vedertagen norm är helt ointressant? (Visserligen fransk i detta fall, men ändå.)
Men NF märket är väl den franska motsvarigheten till S-märket..
Det handlar väl om att bekräfta säkerheten hos produkten istf att bara förlita sig på CE-märkningen.
 
Enk Projektet skrev:
Är det detta ni lutar er mot?

"Antag nedanstående teoretiska resonemang"
Antagandet och resonemanget var inte normen. Läs igen, normen är att elementet skal kunna hålla tempen inom en halv grad efter att inställd temp uppnåtts. "som innebär att när radiatorn uppnått en stabil temperatur så håller den elektroniska termostaten temperaturen inom en halv grad."

Antagandet och exemplet var bara ett exempel.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.