SMV ger nog förutsättningar för ett tryggt och problemfritt byggande. Många sådana här i vårt område och det är svårt jämföra husbyggesupplevelser med en SMV vs andra hus i området. Samma engagemang som att bygga ett annat hus med platta på mark behövs inte. Jämna slutresultat eftersom det mesta ändå görs i fabrik. Det görs ju även Hjältevad dock.

I ett hus där bara väggelementen kommer och resten görs på plats är slutresultaten mer varierande då detaljerna görs på plats.

Personligen tycker jag ju dock Spira ser trevligare ut. Något som jag själv tycker är grymt bra är i vårt hus är spån bakom gipsen, som Hjältevad har standard. Golvvärme på det, och jag tycker fönstersättningen är bättre i ett Spira även om den är lik. Många med Villa Kalmar i vårt område klagar på svårigheter att möblera både hall och vardagsrum. Tycker Spira ser lite bättre ut i bl.a. hall avseende detta.

Frågetecknet med hjältevad är väl grunden som de är ensamma om. Vad jag vet kan man kanske fortfarande välja utan golvvärme också. Iaf gick det när vi var hos Hjältevad. Antagligen reducerar det priset lite och man får en traditionell krypgrund istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
swoof och 1 till
  • Laddar…
blizzet skrev:
SMV ger nog förutsättningar för ett tryggt och problemfritt byggande. Många sådana här i vårt område och det är svårt jämföra husbyggesupplevelser med en SMV vs andra hus i området. Samma engagemang som att bygga ett annat hus med platta på mark behövs inte. Jämna slutresultat eftersom det mesta ändå görs i fabrik. Det görs ju även Hjältevad dock.

I ett hus där bara väggelementen kommer och resten görs på plats är slutresultaten mer varierande då detaljerna görs på plats.

Personligen tycker jag ju dock Spira ser trevligare ut. Något som jag själv tycker är grymt bra är i vårt hus är spån bakom gipsen, som Hjältevad har standard. Golvvärme på det, och jag tycker fönstersättningen är bättre i ett Spira även om den är lik. Många med Villa Kalmar i vårt område klagar på svårigheter att möblera både hall och vardagsrum. Tycker Spira ser lite bättre ut i bl.a. hall avseende detta.

Frågetecknet med hjältevad är väl grunden som de är ensamma om. Vad jag vet kan man kanske fortfarande välja utan golvvärme också. Iaf gick det när vi var hos Hjältevad. Antagligen reducerar det priset lite och man får en traditionell krypgrund istället.
Visst finns det positiva saker med modulhus om man kan acceptera det faktum att du får huset "som det är". Kul att ngn påpekar det. Personligen tycker jag faktiskt dessa båda hus planlösning är optimal för det hem jag vill ha.Om man kollar på planlösningarna och jämför ser man ju klart och tydligt att HVhus snott planlösningen och i mitt tycke gjort en del små förbättringar bl.a i hallen och fönstersättningen i vardagsrummet. Har inte de där smala fönstrena i hörnet.

Ska kika över fönstersättningen en vända till i alla rum, kan ju vara sånt som väger över från det ena till det andra. Tack för tipset

Ang spånskiva är det så att HVhus Spira har bara spånskiva som jag fattat det. Och inte gips. Likadant som Älvsbyhus. Saxat från Lev. beskrivning: Innerväggar: Inv. skiva, 45x70-145 regel c600, inv. skiva.

Ang. Grund så kanske jag missuppfattat men visst är det exakt samma funktion på dessa två grunder. Isolergrund med en liten fläkt som håller undertryck i grunden och drar med sig en liten del värme från huset fär att hålla temperaturen uppe. Med skillnaden på golvvärmen som sitter i bjälklaget hos HVhus. Och även om man kan välja bort golvvärmen i HVhus så är ju fortf. grunden "varm" och kommer aldrig bli som en traditionell krypgrund. Ska kolla upp detta.
 
Ja, visst ser man att de kikat på SMV:s framgångskoncept. Något som är trevligt med SMV sedan i år är att kunna få liggande panel. En SMV med det ser i mina ögon betydligt lyxigare ut. Jag gillar inte alls deras lockläkt med liggande panel under fönstrena som 95% gillar att måla i en annan färg så att det lyser SMV på långt avstånd. (Vilket jag själv ogillar) Men smaken är som baken.

Vad tar SMV extra för liggande panel förresten? Vore intressant veta bara. Ingår det i Spiraserien?

Kollar man väggkonstruktionen på deras sida så är det 2 skivlager. Man kan väl inte bara ha spån på innerväggar och ytterväggar? Man bör väl ha ha dött material såsom gips för att unvika rörelser och expansion, annars blir det nog inte så bra med tapetsering. Med invändig skiva menar man nog gipsskiva.

Kolla här där väggkonstruktionen redovisas:
http://hjaltevadshus.se/om-hjaltevadshus/det-finns-flera-fordelar-att-bygga-ett-hjaltevadshus/

Nu vet jag förstås inte om det är något som är bortskalat i Spiraserien för att reducera priset. Går också att kolla upp. Tycker det är en nackdel att SMV varken har isolerade innerväggar eller valbar spån/osb-skiva bakom gips. Det gör ganska mkt på ljudet mellan rummen.

Angående Hjältevads grund har det diskuterats i flera inlägg. De har en slags isolerad krypgrund eller hur man ska beskriva den. I SMV är det inte riktigt på samma sätt med isoleringen vad jag vet (kanske fel kalla den traditionell av mig). Men kolla upp som sagt.
 
Redigerat:
Liggande lockpanel:
SMV tar 19900:-
Ingår inte i Spira (huset på bilderna på deras hemsida är i vanlig ordning extrautrustat) kostar 22000:-
 
Jag förstår tanken ang. dött mtrl (gips) på innerväggar men det verkar inte bättre än att HVhus har det i Spira men spånskiva med gips utanpå i sina dyrare serier. Jag vet att Älvsbyhus har det i sina hus så nog fungerar det allt. Har mailat säljaren om detta.

Har verkligen försökt läsa på nu ikväll ang skillnaderna i grund mellan dessa 2. Man bör tillägga att båda två bara rekommenderar en viss sorts grund så frågan är om man kan bygga med en vanlig standard oisolerad krypgrund?

De har ju olika leverantörer men beskrivningarna de olika tillverkarna har är skrämmande lika.

SMV använder (rekommenderar) Cellplast direkt och beskriver sin grund såhär:
(Saxat från SMVs hemsida)
Med vårt typgodkända UK-system (kallgrund med undertryck) kan man förhindra att både fukt samt radon skadar huset och hälsan för de boende. UK-systemet bygger på att man tätar grunden mot uteluft och isolerat mot kyla för att sedan skapa ett undertryck i grunden med hjälp av en fläkt. Undertrycket gör att eventuell lukt och radon förhindras att tränga upp i huset samt att det blir en torr miljö i grunden. Detta system används främst i förebyggande syfte för att förhindra att problem uppstår.

HVhus använder sig av Byggsystem direkt och beskriver sin grund såhär:
(Saxat från HVhus hemsida)
Spira använder en typgodkänd grund från Byggsystem Direkt – Isolergrund™ . Den bygger på att man tätar grunden mot uteluft och isolerar mot kyla för att sedan skapa ett undertryck i grunden med hjälp av en fläkt. Den är energisnål, utesluter fukt och dålig luft. Den skyddar samtidigt mot läckage av eventuell radongas från marken. I konstruktionen används dessutom överskottsvärme från huset för att värma och ventilera grunden.

Jag hittar faktiskt ingen större skillnad med dessa två förutom att det är två olika leverantörer som levererar en liknande produkt.

Någon som har byggt smålandsvillan och inte använt den grund de rekommenderar? Någon som använt den grund de rekommenderar men använt sig av en utomstående leverantör för att få ner priset. (SMV ska idag ha ca 260k för grund och lättare schakt)
 
Humana priser ändå tycker jag på liggande panel.

Det låter för mig väldigt märkligt varför någon skulle bara köra med spånskiva. Varför inte bara enkelgips, det är väl det vanliga, och borde även vara det billigaste. Men kanske använder de nån specialskiva då. Antar du kan lägga till spån bakom gips i Spira eftersom det verkar vara standard annars. Det hade jag lätt gjort. Lite illa det inte framgår att Spira avviker från deras vanliga standard. Det bör man redovisa i sådana fall tycker jag.
Konstigt annars att alla andra grejer är kvar som alufönster o.s.v.


Ja, jag håller med dig att det låter väligt lika. Har själv en polare som gjort väldigt många smålandsvillagrunder, vi pratar hundratal av deras rekommenderade. De har även gjort några åt HV och han säger det skiljer. Eftersom de har golvvärme så fyller de väl upp hela grunden med isolering vilket inte SMV gör eftersom de inte har golvvärme.
Måste väl ligga isolering nära golvvärmeslingorna. Som jag fått det beskrivet är det alltså mindre "luft/tomrum" i deras grund med golvvärme.

Helt oisolerad krypgrund känns grund känns dumt. Ber återigen om ursäkt för att jag använde fel ordval pm traditionell. Väljer man bort golvvärme så antar jag att grunden blir mer eller identisk en SMV-rek grund. Det är där skillnaden ligger tror jag. Men jag kan ha fel, men det bör de kunna svara på direkt.
 
Har fått svar från säljaren på HVhus, Pontus (som för övrigt vart helt galet snabb och duktig på att svara på mail)

Deras innerväggar under 3,7m är spånskiva. Över det är spån+gips. Om man vill kostar det ca 5000:- att lägga till gips över spånskivan på samtliga väggar och han rekommenderade att om man gjorde detta skulle man ta GLS (Gör lite själv) som innebär ett avdrag på 70k. Då levereras huset otapetserat utan golv och utan lister.

Ang grund skriver han följande: (saxat från hans mail)
"Enda skillnaden mellan våra grunder är att vi har en bärlina som går under mitten av huset under hjärtväggen. SMV har 2 som går på tvären så det blir som 3 fack. Beror på att bjälklagen ligger åt olika håll. Ingen egentlig skillnad annars. Lite bökigare att röra sig och dra ledningar under deras men ingen stor sak"

Man kan inte bygga HVhus med annan grund än deras rekommenderade isogrund. Man kan göra den i egen regi men då gäller inte deras försäkringar. Dock kan man göra färdigt till makadembädd med alla garantier och försäk. intakta.

mvh
 
  • Gilla
Roshus
  • Laddar…
Trevligt med säljare som är snabba. Spännande, aldrig hört talas om att man bara kör spån. Hur ser det ut i ytterväggarna då? Du får tipsa om att de borde uppdatera sin hemsida med vad som skiljer i leveransdeklarationen mellan Spira och övriga.

I SMV om man kör målningsförberett så är det bara reglar, alltså varken spån eller gips.
Själv hade jag nog lagt till 5000kr, det var ju småpengar i sammanhanget såvida man nu inte tänkt göra en massa själv från början.

Är man inte grymt bra på att spackla och måla/tapetsera skulle jag inte ge mig på det. Risken är ett slutresultat som ser amatörmässigt ut, och det tycker iaf inte jag är så kul när man pyntat så mkt att snåla in på. Men det beror ju på hur petig man är. Golv däremot kan vara vettigt göra själv, då man slipper undan de fula trösklarna/skarvarna som är standard i SMV när golven kommer lagda i förväg i den öppna delen. Vet inte hur det är med den saken i HV-hus.
Men antagligen kanske det inte går att göra det mellantinget, utan det är gips/golv, eller inget av det.

OK, ja då låter det som att de antingen ändrat, eller så har jag fått det felbeskrivet för mig. Golvvärmen bör ju ligga i nån form av isolering som bygger nedåt också, som inte finns i SMV. Du skrev att den låg i bjälklaget.

Det som blir bra gentemot platta på mark är ju att det inte kommer vara samma tröghet i systemet antagligen.
Det stämmer med de 3 facken som nämns på SMV-grunderna.

Kanske ingen idé grotta vidare om grunderna, utan låta det vara ett val mellan golvvärme/icke golvvärme. :)

Men tråd som tidigare tagit upp detta säger att de inte är så lika varandra. Det var några år sen dock. Finns även bilder på hur den ser ut i en blogg som nämns där, och den ser inte alls ut som SMV:s där i alla fall. Där ser man bärlinan säljaren nämner. Skillnaden är att i facken är det fyllt med cellplast, vilket det inte är ända upp på en SMV-grund. Så det är nog detta som min kompis menar.

http://www.byggahus.se/forum/hustil...dshus-grund-fagel-fisk-eller-mittemellan.html

http://ekstigen.dudra.se/#home
 
Redigerat:
  • Gilla
swoof
  • Laddar…
Vi ska bygga ett Spira 194 från Hjätevadshus.
Att valet föll på just det var att vi gillade konstruktionen(som sagt tidigare), golvvärme som standard, Ballingslöv kök och Siemens vitvaror, osv. Allt som allt kändes det som HJV hade bättre standard i grunskonceptet.
(det som vi saknade var kakel/klinker i badrum, vilket finns som tillval, men det finns som standard hos de flesta andra)
mycket av det vi vill ha klart från början var standard med kända märken oc bra kvalitet.
nu har vi inte jämför med Smålandsvillan, men väl med andra tillverkare och prisnivån blev i vårt fall till HJV fördel.
dessutom tycker vi att Spiran utseendemässigt är lite 'roligare' än andra prefabricerade modeller.

vi har beräknad leverans vecka 38 så än så länge kan jag inte säga hur det är att bygga med dem, men hittills har allt gått extremt smidigt bara hoppas det fortsätter så!!
 
  • Gilla
blizzet
  • Laddar…
Värmdöbo skrev:
Vi ska bygga ett Spira 194 från Hjätevadshus.
Att valet föll på just det var att vi gillade konstruktionen(som sagt tidigare), golvvärme som standard, Ballingslöv kök och Siemens vitvaror, osv. Allt som allt kändes det som HJV hade bättre standard i grunskonceptet.
(det som vi saknade var kakel/klinker i badrum, vilket finns som tillval, men det finns som standard hos de flesta andra)
mycket av det vi vill ha klart från början var standard med kända märken oc bra kvalitet.
nu har vi inte jämför med Smålandsvillan, men väl med andra tillverkare och prisnivån blev i vårt fall till HJV fördel.
dessutom tycker vi att Spiran utseendemässigt är lite 'roligare' än andra prefabricerade modeller.

vi har beräknad leverans vecka 38 så än så länge kan jag inte säga hur det är att bygga med dem, men hittills har allt gått extremt smidigt bara hoppas det fortsätter så!!
Fint hus, min smak, New England. Väldigt likt det vi byggde med Trivselhus, och hade nog varit mitt val bland Spiramodellerna idag.
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Har man vägarna förbi Arlanda och nybygget finns det ett visningshus där.
känslan om man jämför meditera Älvsby var extremt stor.
Vi tyckte HJV redan i hallen andades kvalitet......men det är ju smaksak det med:)
 
Det finns ingen som har bilder på ett Spira 152?
Lycka till med bygget Värmdöbo. Fint hus ni valt.
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Detta kanske är lite OT men är det någon som vet om HJV's mer än nyckelfärdigt priser inkluderar grund?
 
jan_martinsson skrev:
Detta kanske är lite OT men är det någon som vet om HJV's mer än nyckelfärdigt priser inkluderar grund?
Det får man ju verkligen hoppas, annars vore det verkligen märkligt kalla det mer än nyckelfärdigt.

Men priserna som anges på sidan vad gäller samtliga hus är röriga, så det är inte precis glasklart vad som ingår i priset som anges. Det kan helt klart inte ingå samma saker i alla "mer än nyckelfärdiga" iaf. Finns ingen logik i att t.ex. Häggen 224 är billigare än Space 169. Det finns inte på kartan att det kan stämma. Och det finns fler märkliga exempel.
 
Redigerat:
Njae, så konstigt är det inte. Häggen är med oinredd övervåning och Space 169 är med övervåning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.