förra året krävde jag ner över 500m kabel m.h.a. en platt spade...detta gick till historien som ett av de tråkigaste projekten jag någonsin haft, i år hittade jag ett mycket smidigare sätt, skåran gör jag m.v.h. baksidan på en ogräskniv som jag drar längs marken

02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sedan för jag ner kabeln m.h.a. ett maskrosjärn

00001907.jpg
eftersom järnet inte är vasst i klykan skadar den inte kabeln, för att få ner kabeln så fixerar jag kabeln i ena änden med ett finger, och drar sedan maskrosjärnet längs kabeln och pressar ner kabeln i skåran, fungerar galant och är mycket mindre arbetssamt än varianten med spade.
 
  • Gilla
jrylander och 2 till
  • Laddar…
Tyckte att någon här skrev att han körde ett sträck med högtryckstvätten, lät rätt smart tyckte jag!
 
fresve skrev:
Tyckte att någon här skrev att han körde ett sträck med högtryckstvätten, lät rätt smart tyckte jag!
Jag har provat. Några meter ungefär. Jag blev aldrig kompis med geggan som flög omkring... ;-)
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
Spade in under grässvålen. Går fort att avverka många meter. Sedan arbetshandskar för att slippa bli smutsig. Låt gärna gräset vara lite långt, så kan man lätt lyfta svålen i luggen.

Har mycket berg på tomten. Där lägger jag mellan gräset och berget. Sedan på med lite jord så att klipparen inte lyfts utan klipper upp på berget. Man får skära ned gräset lite varje år, då det klättrar upp på berget med tiden.

Använder spik (HQ) där skålen inte är etablerad, exempelvis nysått eller grus.

I berg skär jag ett spår med vinkelslip och diamantklinga. Försöker följa naturliga sprickor, det blir snyggast. Funderar på en skåra i asfalten till min enda manuella biarea också, men då får jag nog täcka med bitumen. Lägger nog rör där i så fall (5mm) för att kunna dra om tråden. Rör är en rekommendation vid alla jobbiga passager, man vill exempelvis inte gärna behöva göra om stenläggning pga ett kabelbrott.
 
laggmunk skrev:
förra året krävde jag ner över 500m kabel m.h.a. en platt spade...detta gick till historien som ett av de tråkigaste projekten jag någonsin haft, i år hittade jag ett mycket smidigare sätt, skåran gör jag m.v.h. baksidan på en ogräskniv som jag drar längs markensedan för jag ner kabeln m.h.a. ett maskrosjärn
eftersom järnet inte är vasst i klykan skadar den inte kabeln, för att få ner kabeln så fixerar jag kabeln i ena änden med ett finger, och drar sedan maskrosjärnet längs kabeln och pressar ner kabeln i skåran, fungerar galant och är mycket mindre arbetssamt än varianten med spade.
Jag har försökt med både högtryckstvätten och vinkelslip, men tyckte att spake funkade bättre, men inte bra då det är tidskrävande. Ska försöka fortsätta med metoden med ogräskniv och markrosjärn, men andra tips emottages tacksamt innan jag fortsätter!
 
Kantskärar spade för 149kr på Hornbach funkade fint för mig

Tryck ner spaden vicka lite sen en som kommer efter och trycker ner tråden

Funkade perfekt att trycka ned med en glasfibertumstock
 
  • Gilla
Zellero
  • Laddar…
Förra året:
Körde bort gräs ände ner till jorden och la tråden där.

Detta året:
Man får verkligen leta för att hitta tråden.

Protte
 
prototypen skrev:
Förra året:
Körde bort gräs ände ner till jorden och la tråden där.

Detta året:
Man får verkligen leta för att hitta tråden.

Protte
Körde bort gräset hur?
 
Själv spikad jag 330 meter för tre veckor sedan. Nu 3-4 veckor senare är den osynlig på de flesta ställena.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
skulle kanske påtalat att jag har lerjord med ganska mycket sten i, en högtryckstvätt skulle inte ha någon chans, och med spaden fick jag endå gå ner på knä varannan meter för att ta bort någon sten, med böjen på ogräskviven åker mindre stenar automatiskt upp när man drar.

att inte fuska med nedgrävningen lärde jag mig det hårda sättet när typ 30-40meter kabel revs upp och lindade sig runt valsen på vertikalskäraren...
 
  • Gilla
Bobo40
  • Laddar…
Vad brukar återförsäljarna ta för att göra jobbet?
Antar att dom har någon maskin likt denna:
http://www.youtube.com/watch?v=TeSLQYujyCE

Kommer nog behöva ca 800 meter kabel, och har ingen lust att göra det med spade eller en liten kniv.
Kanske kan hyra en sån maskin någonstans annars?
 
Redigerat:
JSM skrev:
Jag har försökt med både högtryckstvätten och vinkelslip, men tyckte att spake funkade bättre, men inte bra då det är tidskrävande. Ska försöka fortsätta med metoden med ogräskniv och markrosjärn, men andra tips emottages tacksamt innan jag fortsätter!
Vinkelslip med diamantskiva måste väl ändå funka? Jag var inne på det då jag kapat gräsmatta tidigare så. Vad funkade inte med den metoden?
 
Har kört en gräsmatta med modifierad cirkelsåg. Och en gräsmatta med motorsåg.
Cirkelsågen blir lite för smalt snitt, men det fastnar inte massa skit i den när man modifierat skyddet.
Med motorsågen blir det ganska klockrent snitt. Dock måste man göra rent sågen ganska ofta.
Och svärdet och kedjan bör bytas efteråt (y)
 
Denna maskin är perfekt för kabelnedläggning, har testat den själv, enkel användning, djup inställning och handtaget går att vinkla så att man kommer åt under buskar m.m. Finns säkert att hyra hos de flesta ÅF som har installation på schemat!
http://youtu.be/VxI3ebsKJjU
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.